۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
در حوزه سیستم عامل، موتور جستجو و پیام رسان در کشور عقب ماندگی داریم
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

در حوزه سیستم عامل، موتور جستجو و پیام رسان در کشور عقب ماندگی داریم

فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: به دنبال توصیه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود امروز رئیس جمهور اعلام کرد که از این هفته بطور مرتب هر یک هفته در میان یک جلسه شورایعالی فضای مجازی خواهیم داشت که به عبارتی دو جلسه در هر ماه می شود.

به گزارش بازار، «ابوالحسن فیروز آبادی» افزود: شورایعالی فضای مجازی در دوران کرونا یعنی از زمان شیوع کرونا تا با اکنون تنها دو جلسه تشکیل داده است.

وی اظهارداشت: مقام معظم رهبری در ۱۲ آذر ماه سال گذشته فرمود طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات باید مشخص شود.

دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: خوشبختانه سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در ۵ ماده و ۱۲ صفحه امروز به تصویب اعضای شورایعالی فضای مجازی رسید و بر اساس آن خط و مش های حاکم بر شبکه، اهداف راهبردی و عملیاتی شبکه، اهداف عملیاتی خدمات کاربردی و اهداف عملیاتی حوزه خدمات محتوایی شبکه را استخراج کردیم.

وی افزود: آن چیزی که امروز در شورایعالی مجازی به تصویب رسید لیست اقدامات کلانی بود که می بایست در این ابر پروژه در اولویت قرار گیرد در حقیقت اولویت های اجرایی مشخص شد.

فیروزآبادی تصریح کرد: در حوزه اینکه یک شبکه پایداری داشته باشیم قرار شد این شبکه یک پیوست فرهنگی و پیوست پدافند غیر عامل داشته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه استقلال هم از تولید گوشی های موبایل در کشور حمایت شود و در ضمن پیام رسان های اجتماعی بومی را به ظرفیت ۵۰ میلیون کاربر برسانیم.

دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: در زمینه توسعه ایی هم قرار شد رشته ها و تخصص های مورد نیاز دانشگاهی برای ارتقا و رشد منابع انسانی مورد نیاز برای قسمت های مختلف شبکه ملی اطلاعات را در برنامه قرار دهیم.

وی افزود: همچنین در پروژه های توسعه زیرساخت های ارتباطی منطقه ای و بین المللی مشارکت داشته باشیم.

فیروزآبادی بیان داشت: منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد خواهد شد تا شرکت های استارت آپی که کشورهای منطقه را مورد هدف اقتصادی خود قرار داده اندیک ارتباط مناسب و زیر ساخت فناوری اطلاعات مناسب برای تسهیل کسب و کار استارت آپ ها را در منطقه ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: ایجاد مراکز تبادل ترافیک بین الملل، فعال سازی بخش خصوصی برای ترانزیت ترافیک از مسیرهای داخل کشور در ارتباطات بین الملل و بسیاری موارد دیگر بخشی از ۵۳ اقدامی بوده که امروز تصمیم گرفتیم به عنوان اولویت های اجرایی شبکه مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: در حوزه شبکه ارتباطی وضعیت کشور به نسبت مناسب است هم از صنعت مناسبی در داخل برخورداریم و هم شبکه ها از کمیت و کیفیت خوبی برخوردارند.

وی ضمن اشاره به اینکه شبکه ثابت کشور کمی نیاز به توسعه دارد، افزود: امروز توافقی که بین سندیکای صنایع مخابراتی کشور و بزرگترین شرکت مخابراتی که شرکت مخابرات ایران باشد منعقد وقرار شد در سال جهش تولید شبکه مخابراتی ثابت کشور در حوزه شبکه ملی اطلاعات توسعه پیدا کند.

فیروزآبادی اظهارداشت: برای انجام این کار سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با شبکه اطلاعاتی کشور زیرساخت هایمان که خدمات پایه است متاسفانه در وضعیت خوبی قرار ندارد.

دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: البته پیام رسان ها در داخل شکل گرفته و تا حدودی رایانامه در کشور موجود است.

وی افزود: خدمات ابری را طی چند ماهه اخیر در سه تا چهار مرکز افتتاح شده وسعی کردیم این خدمت هم در کشور شکل بگیرد.

فیروزآبادی یادآورشد: ولی در مجموع در حوزه سیستم عامل، موتور جستجو و پیام رسان قدری عقب ماندگی داریم که باید تلاش کنیم هرچه سریعتر این عقب ماندگی ها جبران شود.

کد خبر: ۴۱٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha