۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
شناسایی ثروتمندان با رصد تراکنش های بانکی
استاد دانشگاه تهران در گفتگو با "بازار " تاکید کرد

شناسایی ثروتمندان با رصد تراکنش های بانکی

عضو هیت علمی دانشگاه تهران، گفت: اگر بانک مرکزی میزان تراکنش های بانکی را به خوبی رصد کند از این طریق می تواند ثروتمندان و سرمایه داران را شناسایی و آنها را  به سازمان امور مالیاتی برای پرداخت مالیات معرفی کند.

دکتر ابراهیم رزاقی در گفتگو با « بازار» به بی توجهی دولت در شناسایی و معرفی فعالان اقتصاد زیرزمینی که نمی خواهند به دولت مالیات پرداخت کنند، اشاره کرد و گفت: با وجودی که ابزارها و امکانات لازم برای شناسایی تک تک افراد جامعه وجود دارد اما مجموعه دولت در معرفی خیلی ها که به راحتی ثروت اندوزی می کنند و ریالی مالیات به دولت نمی دهند کوتاهی می کند.

این اقتصاددان به نحوه شناسایی افراد و فعالان اقتصادی برای پرداخت مالیات به دولت، در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و افزود: ارتباط عمیق دستگاههای دولتی در ارایه اطلاعات مردم به مراکز مالیاتی کار متصدیان امور مالیاتی را برای شناسایی آحاد مردم آسان کرده است. این در حالی است که هر سازمانی بیشترین اطلاعات فعالان اقتصادی را به مراجع مالیاتی ارایه کند تشویق می شود.

رزاقی عدم ارسال تراکنش های بانکی به سازمان امورمالیاتی را ابهام برانگیز دانست و گفت: تفکر لیبرالی و تمرکز بر نظام سرمایه داری معمولا راه فرار را برای خیلی از ثروتمندان با نفوذ باز می گذارد در چنین شرایطی فساد افزایش و عدالت زیر سئوال می رود.

عضو هیت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی باید همه دستگاهها و نهادها را ملزم به ارایه اطلاعات فعالان اقتصادی کند، افزود: وزارت خزانه داری امریکا به اندازه سازمان سیا امکانات و ابزارهای اطلاعاتی دارد تا فرار مالیاتی رخ ندهد.

این اقتصاددان اضافه کرد: وجود اقتصاد زیرزمینی و بی توجهی به شناسایی فعالان آن موجب می شود تا علاوه بر هدر رفت سالانه صدها میلیاردها تومان منابع مالیاتی، شاهد جولان واسطه ها در بازار و پس رفت تولید در کشور شویم.  

وی افزود: در یک اقتصاد به هم ریخته سود تولید ۲۰ درصد است اما واردکنندگان سودی بالای  ۲۰۰ درصد را کسب می کنند، در چنین شرایطی است که حتی برخی بانک ها وارد چنین بازارهای سودآوری می شوند و نسبت به ارایه اطلاعاتی بانکی به مراکز مالیاتی کم توجه اند.

کد خبر: ۴٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha