۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
تکذیب ممنوعیت صادرات ۲۹ محصول کشاورزی به عراق
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خبر داد

تکذیب ممنوعیت صادرات ۲۹ محصول کشاورزی به عراق

حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، ممنوعیت صادرات ۲۹ محصول کشاورزی به عراق را تکذیب کرد.

به گزارش بازار، سیدحمید حسینی گفت: دولت مرکزی عراق در زمان برداشت محصولات، تصمیماتی را سالانه اعلام می‌کند، اما بعد که به مشکل تأمین مسائل کشاورزی برخورد کردند بدون اعلام عمومی، ورود کالا به این کشور را آزاد می‌کنند ضمن این که از چند مرز ارتباط ما با اقلیم کردستان نیز انجام می‌شود که هیچ وقت ممنوعیت ندارد فقط در بازه‌ای زمانی تعرفه را افزایش می‌دهند.

وی افزود: روز گذشته ۲۰۰ کامیون تره بار از مرز پرویزخان و حدود هزار تن تره بار از مرز خسروی به عراق صادر شده است که حتی اگر مرزهای عربی عراق نیز محدود شود می‌توانیم این صادرات را از طریق مرزهای اقلیم کردستان انجام دهیم همچنین صادرات سیب زمینی هم که از ۲ تا ۳ روز گذشته به عراق آزاد شده در حجم خوب انجام می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین گفت: تنها محصولی که مشکلاتی برای صادرات آن بوجود آمده گوجه فرنگی است که کشاورزان و گوجه کاران عراقی هفته گذشته برای واردات این محصول اعتراض کرده بودند ضمن این که برای کامیون‌های سوخت ما به عراق نیز مشکلاتی ایجاد شد، زیرا دولت اقلیم اجازه می‌داد کامیون‌های حمل سوخت یکسره به سلیمانیه و اربیل بروند که الحمدلله این مشکل نیز حل شد و صادرات فرآورده‌های ما به عراق به خوبی انجام می‌شود.

حسینی افزود: امسال صادرات گاز ما به عراق با افزایش دو برابری به ۷۵ میلیون متر مکعب رسیده در حالی که سقف صادرات ما به ترکیه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب است یعنی روزانه به اندازه دو واحد پارس جنوبی، گاز به عراق صادر می‌کنیم که برای تولید برق استفاده می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: آمار پنج ماهه نشان می‌دهد سهم ۲۲ درصدی عراق در بازارهای صادراتی ما حفظ شده و عراق همچنان هدف دوم بازار صادراتی ماست.

حسینی افزود: صادرات پنج ماهه ما به عراق ۲ میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار بود که اگر چه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ماهانه ۲۵۰ میلیون دلار کمتر است، اما با بازگشایی مرزهای عراق که در هفته دو روز فعالیت می‌کرد، اما اکنون فعالیت آن هفتگی شده است انتظار داریم روند صادرات به عراق افزایش یابد.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: در ۴ تا ۵ ماه گذشته فقط فرآورده‌های نفتی، میوه، تره بار و صیفی جات به عراق صادر می‌شد که اکنون صادرات بقیه محصولات مانند لوازم خانگی، لوازم ساختمانی و محصولات شیمیایی نیز به عراق در حال افزایش است که با تغییرات سیاسی و بانکی اخیر در عراق امیدواریم به رفع مشکلات صادرات برق و گاز به عراق نیز کمک شود.

وی گفت: در پنج ماه نخست امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن صیفی جات و ۳۰۰ هزار تن میوه صادر کردیم که ۴۰ درصد آن به مقصد بازار عراق بوده است.

حسینی افزود: کشاورزان ما می‌توانند با فرآوری محصولاتی مانند گوجه و سیب زمینی با ایجاد ارزش افزوده ارزآوری بیشتری را برای خود و کشور رقم زنند.

وی گفت: آمار نشان می‌دهد ۳ و نیم درصد از رشد اقتصادی کشور در نیمه نخست امسال ناشی از محصولات کشاورزی است که با افزایش صادرات به بازارهای کشورهای هدف از جمله عراق در نیمه دوم سال این میزان قابل ارتقاء است.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان این که فعالان اقتصادی عراقی و وارد کنندگان این کشور به صورت فیزیکی کار می‌کنند، افزود: شیوع ویروس کرونا موجب شده که دیدارهای حضوری فعالان اقتصادی دو کشور کمتر شود که این امر در میزان مبادلات تجاری تأثیر خواهد گذاشت، اما از دو هفته گذشته با تسهیل انجام شده فعالان اقتصادی عراقی می‌توانند به صورت حضوری به ایران بیایند از این رو از وزارت امور خارجه درخواست می‌کنیم زمینه حضور فعالان اقتصادی ایران در عراق را نیز با پیگیری‌های خود فراهم کنند، زیرا در بازار عراق نمی‌توان از طریق مجازی یا ایمیل فعالیت کرد.

حسینی گفت: اگر زمینه حضور فعالان اقتصادی دو کشور در مناطق مرزی به صورت فیزیکی فراهم شود می‌توانیم سهم بیشتری از بازار عراق را به محصولات ایرانی اختصاص دهیم.

کد خبر: ۴۱٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha