۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
نقدینگی ۲.۲ هزار هزار میلیارد تومانی سیلاب بازار مسکن و ارز شد
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

نقدینگی ۲.۲ هزار هزار میلیارد تومانی سیلاب بازار مسکن و ارز شد

خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سیلابی که در ماه های اخیر بازار دارایی از مسکن، ارز و خودرو گرفته تا اوراق بهادار را با خود برد، همان اژدهای نقدینگی ۲.۲ هزار هزار میلیارد تومانی است که زیر آفتاب انتظارات کاهش ارزش ریال بیدار شد و با سوءمدیریت دولت برخاست. آنچه اقتصاددانان زنهار می دادند، متاسفانه رخ داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید احسان خاندوزی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۵ شهریور) مجلس شورای اسلامی، در تذکری خطاب به رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و شوراهای عالی گفت: غفلت از علاج ریشه ای مشکلات اقتصادی و محدود شدن به مُسَکن های کوتاه مدت و توجه به طرح های گشایش اقتصادی کم خاصیت، موجب ایجاد مشکلات کنونی شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز ۲۵ شهریورماه تذکر می دهیم که اگر این سطحی نگری اصلاح نشود، مسائل اقتصادی ما نخست اجتماعی و سپس امنیتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: سیلابی که در ماه های اخیر بازار دارایی از مسکن، ارز و خودرو گرفته تا اوراق بهادار را با خود برد، همان اژدهای نقدینگی ۲.۲ هزار هزار میلیارد تومانی است که زیر آفتاب انتظارات کاهش ارزش ریال بیدار شد و با سوءمدیریت دولت برخاست. آنچه اقتصاددانان زنهار می دادند، متاسفانه رخ داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این پرسش که اگر دولت می خواست معضل را به شکل ریشه ای حل کند، چه باید می کرد؟ توضیح داد: نخستین راهکار، کاهش دور موتور کسری بودجه دولت و کاهش دور موتور ناترازی بانک ها بود، دومین راهکار نیز ایجاد سرعتگیر برای ورود این سیلاب نقدینگی به فعالیت های نامولد از طریق اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و درآمد بود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سومین راهکار برای حل ریشه ای معضلات اقتصادی کشور، مدیریت انتظارات حول عدم کاهش ارزش پول ملی بود، تا پول در دستان مردم داغ نشود.

وی ادامه داد: هرچند مُسَکن هایی مانند رونق بازار خوب است، اما تمرکز بر تزریق ذخایر ملت ایران برای رونق کوتاه مدت یک چاره اندیشی پایدار به شمار نمی رود.

کد خبر: ۴۱٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha