۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
لزوم ایجاد شاخص کل جدید برای بورس/ حمایت دولت از بورس به صورت عادلانه نبود/ بهترین استراتژی برای سهامداران خرد چیست؟
مدیر یکی از شرکت‌های حقوقی فعال در بورس؛

لزوم ایجاد شاخص کل جدید برای بورس/ حمایت دولت از بورس به صورت عادلانه نبود/ بهترین استراتژی برای سهامداران خرد چیست؟

مرندی صاحب یکی از شرکت‌های حقوقی بازار سهام بر این اعتقاد است که حمایت از بازار سهام عادلانه نیست و این نوع حمایت سبب سرازیر شدن نقدینگی از سهم‌های کوچک به سهم‌های شاخص‌ساز است.

بازار؛ گروه بورس: «حمایت از بازار» کلید واژه‌ای که هم در آن امید هست و هم ترس؛ امید از این جهت که با حمایت دولت و مجلس از بازار به روش‌ها متعدد مثل تزریق نقدینگی به بازار، عرضه سهام‌های دولتی، تغییر در قوانین بازار و غیره بار دیگر شاخص روند رشد به خود خواهد گرفت و ترسم و بیم به این منظور که بازار از حالت تعادل خارج شود و پول به سمت ۱۰تا ۱۵ سهم شاخص‌دار حرکت کند و سر سهم‌های کوچک بازار بی کلاه بماند.

به طور کلی کسی مخالف حمایت دولت از بازار سهام نیست، آنچه که مورد بحث قرار گرفته نوع این حمایت است. سهامداران خرد معتقدند، همانگونه که دولت برای ورود سرمایه به این بازار وعده‌های مختلفی به سهامداران داد باید پای وعده‌های خود بماند و به هر روشی از بازار حمایت کند.

عملا بازار سهام با ۱۰ تا ۱۵ سهام شاخص‌دار بالا است، خیلی بهتر بود شرکت‌های شاخص‌دار با یک دامنه مدیریتی نیم درصدی حرکت کنند تا آرام، آرام بازار به ثبات خودش برسد و در حال حاضر این روش یک حمایت کورکورانه از بازار است

این خواسته هم زیاد بی جهت نیست، چرا که به دلیل محدود بودن بازارها ما اگر دولت از بازار سرمایه حمایت نکند پول به بازارهای موازی سرازیر می‌شود که تبعات مختلفی اعم افزایش تورم و در نهایت فشار به اقشار ضعیف جامعه خواهد شد. با توجه به اینکه بیشتر سهامداران خرد افراد کم آگاه هستند شاخص کل را معیار کلی بازار سرمایه  می‌دانند. به بیان دیگر سهامداران خرد بر این باورند که اگر شاخص کل رشد کرد کل بازار در حال رشد است و اگر شاخص نزول پیدا کرد وضعیت کل سهام‌ها نامناسب است، بنابراین دولت برای حفظ سرمایه‌گذاران در بازار خود را ملزم به مثبت نگه داشتن شاخص کل می‌کند، به همین جهت است که برخی از کارشناسان که تعداد آن‌ها هم کم نیست بر این باورند که دولت با حمایت از چند سهم سعی دارد شاخص را بالا نگه دارد.

کارشناسان تزریق نقدینگی به بازار را بدتر نوع حمایت از بازار می‌دانند و این نوع حمایت را تنها به نفع برخی از شرکت‌های شاخص ساز و حقوقی‌ها و همچنین برخی از ذی نفعان بازار می‌دانند.

 بهتر است در آینده یک شاخص جدید درست شود که اندازه و سایز شرکت‌ها نزدیک به هم  را نشان دهد شبیه به  شاخص اس اند پی ۵۰۰ (S&P) (فهرستی است از ۵۰۰ سهام برتر) که در آن شرکت‌های با وزن و سرمایه یکسان، محاسبه شود به عنوان مثال یک شرکت با ۳۰ میلیارد تومان وارد بازار شده و یک شرکتی با ۸هزار میلیارد تومان، در نتیجه  این‌ها تاثیرات متفاوت و خوبی بر بازار نمی‌گذارد و الان راه حلی وجود ندارد که بتوانند شرکت‌ها کوچکی که صف فروش هستند از صف فروش خارج کرد

حمایت دولت از بازار بورس عادلانه نبود
مرندی یکی از صاحبان شرکت‌های حقوقی در بازار بر این باور است که حمایت دولت از بازار عادلانه نیست و این نوع حمایت سبب سرازیر شدن نقدینگی به سمت سهم‌های شاخص‌دار و خروج پول از سهم‌های کوچکتر می‌شود.

محمد مرندی عضو هیات مدیره شرکت ریل پرداز  یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در گفتگو با بازار  در مورد حمایت دولت از بازار سرمایه گفت: عملا بازار سهام با ۱۰ تا ۱۵ سهام شاخص‌دار بالا است، خیلی بهتر بود شرکت‌های شاخص‌دار با یک دامنه مدیریتی نیم درصدی حرکت کنند تا آرام، آرام بازار به ثبات خودش برسد و در حال حاضر این روش یک حمایت کورکورانه از بازار است.

مرندی اضافه کرد: دولت، نمایندگان مجلس، تمامی ارگان‌ها و شرکت‌ها حقوقی بر روی سهم‌های شاخص‌دار تمرکز  کردند که شاخص کل بالا برود، به بیان دیگر این حمایت‌ها در جهت رشد شاخص با ۱۰تا ۱۵ سهم شاخص‌دار است و ۴۰۰ تا ۴۵۰  سهم دیگر منفی است و این یعنی دستکاری در بازار.

این کارشناس بازار سرمایه با گلایه از ادامه این روند اظهار کرد: بهتر بود شرکت‌ها مانند فولاد مبارکه، فملی و سهام‌های شاخص‌دار نیم درصد رشد کنند یا اینکه یک روز درجا بزند یعنی نه رشدی داشته باشند و نه ریزشی یا اینکه مثبت و منفی کمی داشته باشند تا یک  ثبات قیمتی بین  ۱۰تا ۱۵ روز  در بازار ایجاد شود تا مابقی سهام‌های بازار روند خود را پیدا کند در حالی که با این شرایط همه می‌خواهند سهم‌های خود را بفروشند و فولاد مبارکه یا سهام‌های شاخص‌دار دیگر را که مورد حمایت است را بخرند و در حال حاضر این موضوع دردسر شده، بنابراین نیاز به توجه بیشتر مدیران بازار، کنترل کنندگان بازار  و صندوق تنظیم بازار دارد.

وی ادامه داد: همین پدید باعث شده یک عده در این بازار نوسانگیری کنند و در  بازار ۵ درصد منفی بخرند ۵ درصد مثبت بفروشند و دنبال این داستان‌ها باشند اما زمانی که  بازار را  با یک سرعت ملایم‌تری رشد بدهند یا آرام، آرام رشد کند بازار سریع‌تر به حالت خودش برمی‌گردد تا اینکه با حمایت از برخی از سهم‌ها، من سهامدار را مجبور کنند به دنبال فروش سهم‌های خودم باشم و به سمت سهم‌های مختلفی مانند ملی مس، فولاد مبارک، غدیر، هولدینگ خلیج فارس و این ۱۰تا ۱۵سهم  بروم. هم اکنون همه بازار روبه پایین است به جز  ۱۰تا ۱۲ سهم که بالا  می‌روند.

مرندی در مورد وضعیت بازار در روزهای آینده گفت: با توجه به  نوسانات نرخ دلار و تاثیرگذاری آن به بورس، بازار این هفته و هفته آینده با روند دلار رشد می‌کند یعنی هر چه نوسانات دلار در بازار ارز پایین‌تر باشد بازار سهام هم ثبات بیشتر خواهد داشت.

درباره دارا دوم چه باید کرد؟
وی در پیشنهاد به سهامداران خرد و استراژی که باید در نظر بگیرند افزود: سهامدار خرد که تجربه کمی دارد باید پولش را وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کند و یا اینکه از سهام صندوق‌هایدارا (ETF) که در بازار هستند استفاده کند یعنی تبدیل کردن سهامشان به ای تی اف می‌تواند خیلی مناسب باشد اما متاسفانه در این روزها به دلیل بیماری کرونا و نبود کلاس‌ها آموزشی مناسب در بازار همه دچار هیجان‌زدگی و دستپاچگی برای خرید سهام و پولدار شدن هستند و این یکی از مشکلات  بازار است. کلاس آموزش و کافی در بازار وجود ندارد که بگویم سهامداران تازه وارد و سرمایه‌گذاران جدید جهت آموزش و یادگیری کلاس بروند و پیشنهادم رفتن به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و  ای تی اف‌ها است چرا که طبق بررسی‌ها بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با توجه به دامنه سرمایه‌گذاریشان،  به طور میانگین در این اصلاح کمتر از ۱۰ درصد ریزش داشتند در حالی که برخی از سهامداران که مستقیم وارد شدند بیش از ۵۰ درصد منفی خوردند.

وی به سهامدارانی که الان در برخی از سهم‌ها مانده اند و نمی توانند آن را بفروشند، توصیه کرد: باید صبور باشند تا که از این گره در بیایید و بازگشایی این  گره  به دست مدیران بازار، واحدهای نظارتی و تنظیم کنندگان بازار است تا بار دیگر آرامش را به همه بازار نه فقط چند سهم شاخص‌دار  برگردانند.

مرندی گفت:  بهتر است در آینده یک شاخص جدید درست شود که اندازه و سایز شرکت‌ها نزدیک به هم  را نشان دهد شبیه به  شاخص اس اند پی ۵۰۰ (S&P) (فهرستی است از ۵۰۰ سهام برتر) که در آن شرکت‌های با وزن و سرمایه یکسان، محاسبه شود به عنوان مثال یک شرکت با ۳۰ میلیارد تومان وارد بازار شده و یک شرکتی با ۸هزار میلیارد تومان، در نتیجه  این‌ها تاثیرات متفاوت و خوبی بر بازار نمی‌گذارد و الان راه حلی وجود ندارد که بتوانند شرکت‌ها کوچکی که صف فروش هستند از صف فروش خارج کرد.

کد خبر: ۴۱٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha