۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
تهیه طرح بهسازی بافت با ارزش برای ۷ روستای زنجان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان خبر داد:

تهیه طرح بهسازی بافت با ارزش برای ۷ روستای زنجان

زنجان- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان از تهیه طرح روستاهای دارای بافت های با ارزش برای هفت روستا در سطح استان زنجان خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از بنیاد مسکن زنجان رضا خواجه ای گفت: بافت کالبدی روستاهای استان ضمن برخورداری از ارزش های معماری همانند سادگی، دارای الگوهای بصری و زیبایی شناختی، انطباق با محیط طبیعی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی، استفاده از مصالح بوم آورد و دانش بومی است.

وی ادامه داد: در این میان بافت کالبدی برخی از روستاهای استان به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص معماری، تاریخی و فرهنگی به عنوان میراثی ارزشمند و به جای مانده از نیاکان ما به شمار می رود که حفظ و نگهداری آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است. از این رو، انجام اقدام مناسب برای بهسازی و حفظ ذخایر کالبدی و ثروت های فرهنگی موجود در این روستاها ضرورت می یابد، که بنیاد مسکن استان در این زمینه موفق عمل کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان، با اشاره به اینکه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی توسعه کالبدی روستاهای کشور با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی با ایده و راهکارهای نوین و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی-فضایی روستاها، شناسایی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: هدف اصلی طرح های بهسازی بافت باارزش روستایی، زمینه سازی برای احراز هویت و فراهم کردن امکان نگهداری بافت ها و آثار ارزشمند معماری روستایی با احیای بافت کالبدی و با ایده و راهکارهای نوین برای تامین خواسته ها، افکار و شیوه جدید معیشت مردم و با احترام خاص به اصالت های کالبدی و ارتباطات اجتماعی موجود در روستاهاست.

خواجه ای تاکید کرد: برخی از سکونتگاه های روستایی به دلیل ویژگی های محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارای غنایی شگرف در الگو و سبک معماری و هویت و فرهنگ معماری بوده اند، بنابراین بایست با اجرای طرح های بهسازی ارزش این بافت ها حفظ شود.

وی به تهیه طرح روستاهای دارای بافت های با ارزش به تعداد هفت روستا در سطح استان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر روستای درسجین و قلعه مصوب گردیده و روستای قوزلو فاز صفر و یک مصوب شده و روستای خورجهان در دست تهیه طرح بوده است. همچنین روستاهای انجلین، جزیمق و لار مصوب دفتر مرکزی بنیاد مسکن بوده و در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

کد خبر: ۴۱٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha