۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
کام تلخ کلوچه پزان هرمزگانی؛ حمایت شویم دوباره جان می گیریم
در گفتگو با بازار عنوان شد

کام تلخ کلوچه پزان هرمزگانی؛ حمایت شویم دوباره جان می گیریم

هرمزگان- اقتصاد صنایع غذایی بالاخص کلوچه پزان در هرمزگان حال و روز خوشی ندارد و این فعالان نیازمند حمایت های بیشتر هستند.

فاطمه درویش پور؛ بازار: حیطه کار آفرینی در زمره یکی از مشاغلی ست که با ریسک ها و خطرات متعددی همراه می باشد، اما برای اینکه بتوان در بازار مختص به حرفه مدنظرمان به موفقیت هایی برسیم در وهله اول باید تجارب لازم را در این زمینه کسب کنیم.

باید در نظر داشت که کار آفرینی در حرفه کیک و کلوچه پزی در اصل به عنوان یکی از مشاغل خانگی به شمار می آید و کارآفرینان این عرصه با دغدغه های فراوان ناشی از کار مواجه هستند.

معصومه امینی نیا یکی از فعالان صنعت کلوچه پزی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: صنعت کلوچه پزی با تمام سختی هایی که دارد می تواند رونق خوبی داشته باشد اما نیازمند حمایت های مسئولان است.

امینی نیا که دارنده مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است، در خصوص افتتاح کارخانه کلوچه پزی شان به بازار گفت: سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در زمینه ساخت و ساز کارگاه کیک و کلوچه خرمایی آغاز کردیم و همچنین در سال ۱۳۹۷ ساخت این مجموعه را به اتمام رساندیم.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت ها در حیطه کارآفرینی با ریسک ها و خطرات فراوانی همراه است و با توجه به اینکه، کیک و کلوچه پزی در زمره مشاغل خانوادگی به شمار می آید، در مجموع هزینه ساخت و ساز کارگاه کلوچه پزی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده است و حدود هفت نفر از اعضاء خانواده به عنوان سهامداران این مجموعه هستند که هریک از آنها گام های بزرگی را در راستای تحقق اهداف شان برداشتند.

هزینه احداث کارگاه سرسام آور است
امینی نیا اظهار داشت: در این برهه از زمان؛ هزینه احداث یک کارگاه کلوچه پزی قطعا برآورد محاسبات آن نسبت به سال های گذشته بسیار متفاوت و هزینه ها سرسام آور است.

 فعال حوزه غذایی در استان هرمزگان گفت: از آنجایی که حرفه ما خانوادگی و فعالیت ما از ریسک بالایی برخوردار می باشد ما در این زمینه برای ارتقاء فعالیت مان از تسهیلات بانک ها استفاده نکرده ایم، بلکه تمام سرمایه های خود را به صورت خرد خرد در کنار هم گذاشته و قدم های بزرگی را در راستای تحقق اهدافمان برداشتیم.

امینی نیا بیان کرد: در مجموع هزینه ساخت و ساز کارگاه کلوچه پزی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان بوده و حدود هفت نفر از اعضاء خانواده به عنوان سهامداران این مجموعه هستند.

قبل از شروع این حرفه به شکل گسترده، در منزل کلوچه خرمایی تولید می کردیم و از طرفی هم دوستان و آشناییان اگر برنامه و یا مراسمی داشتند به ما سفارش می دادند و از همان موقع جرقه راه اندازی کارگاه کلوچه پزی در ذهنمان خطور کرد

امینی نیا بیان کرد: بالاخره با تلاش های فراوان اعضا خانواده (سهامداران ) توانستیم این مجموعه بزرگ را که واقع در شهرک صنعتی می باشد با مساحت ۶۰۰ متر مربع و زیر بنا ۲۰۰ متر مربع راه اندازی نماییم .

 وی با اشاره به اینکه این کارگاه با دارا بودن یک سالن ۱۰۰ متری که دستگاه های موجود در این محل قرار دارند، گفت: پنج اتاق برای انبار محصولات مواد اولیه، نگه داری ظروف یکبار مصرف و دفتر کارمان وجود دارد که این اتاق ها دارای دو درب می باشند که یک درب رو به حیاط و یک درب رو به سالن باز می شود و  هنوز محوطه بیرونی این کارگاه نیمه تمام باقی مانده است.

هزینه خرید دستگاه سلفون چاپی را نداشته ایم 
کارآفرین هرمزگانی گفت: دستگاه های مخصوص کیک و کلوچه پزی در این کارگاه شامل دستگاه خمیر گیر، دستگاه کلوچه ساز، دو عدد دستگاه خنک کننده و تجهیزات دیگر می باشد، با توجه به اینکه کار بسته بندی محصولات به صورت نیمه اتوماتیک انجام می شود و به دلیل هزینه های بالا و همچنین گرانی سلفون، برای تهیه دستگاه بسته بندی چاپی  موفق به خریداری نشده ایم  و برآورد هزینه سلفون چاپی ۴۰ میلیون تومان می باشد و  به همین دلیل تصمیم گرفتیم که محصولاتمان را داخل ظروف یکبار مصرف قرار دهیم.

وی گفت: برای تهیه دستگاه های مورد نیاز تهیه کیک و کلوچه، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت داده ایم، اما چهار ماه طول کشید و مجددا یک مقدار پول جمع آوری کرده و به حساب کارخانه ریختیم تا اینکه دستگاه ها وارد این مجموعه شد. 

امینی نیا اظهار داشت: اغلب فعالیت ما در ارتباط با کار سیستم برق کشی، لوله کشی و... بدون نیاز به برقکار، لوله کش و همچنین بدون پرداخت هزینه انجام داده ایم.

دست رد مغازه داران به این مجموعه 
وی با اشاره به نخستین روز از فعالیت کارگاه کلوچه پزی در بندرعباس؛ اظهار کرد: تصور بر این بود به دلیل اینکه محصولات از کیفیت بالایی برخوردار می باشند قطعا مغازه داران محصولات ما را خریداری می کنند، اما بر خلاف تصوراتمان مغازه داران با کارگاه ها و کارخانه هایی که در شهرهای همجوار برای خریداری محصولاتشان با آنها قراردادهایی را منعقد می کردند و به همین منظور تولیدات انبوهی نداشتم که بتوانیم در این زمینه به درآمد هنگفت و خالص دست پیدا کنیم.

این کارآفرین هرمزگانی تصریح کرد: برای فروش محصولات خود در این زمینه تلاشهای فراوانی کرده ایم اما مغازه داران و تعاونی ها محصولات با کیفیت ما را خریداری نکردند و در این راستا افرادی به عنوان واسطه با قیمت پایین تر از مبلغ واقعی، محصولات ما را خریداری کرده و با مبلغ بالاتر به مشتریان می فروختند و تا قبل از شیوع ویروس کرونا، خط تولیدات ما فقط «کلوچه خرمایی» بود.

امینی نیا در ادامه افزود: با مشورت سهامداران (اعضاء خانواده) به این نتیجه رسیدیم که برای رسیدن به اهداف و پیشرفت در فعالیت مان تنها با تولید یک محصول کارمان تحقق پیدا نمی کند و باید محصولات متنوعی را اعم از نان صبحانه وارد چرخه تولیدات کنیم.

مسئولین از فعالیت ما حمایت نکردند 
وی عنوان کرد: متاسفانه برای تولید محصولات مان از قبل بازار مشخصی نداشتیم و همچنین مسئولین هم از فعالیت ما حمایت نکردند و به عقیده ام بازار کلوچه خرمایی طرفدار ندارد.

وی در تشریح سخنان خود یادآور شد: با وجود اینکه بنده به این شغل و همچنین کلوچه خرمایی علاقه وافری دارم و از سویی دیگر فرزندانمان هم بیکار بودند، این کارگاه را به خاطر فرزندان مان راه اندازی کردیم اما متاسفانه محصول خرمایی ما در بازار، مورد استقبال شهروندان، مغازه داران و تعاونی ها قرار نگرفت.

امینی نیا ابراز داشت: از آنجایی که ما برای برای فروش محصولات تولید انبوهی نداشته ایم، اما مشتریان خاص خود را داشتیم که برای مراسمات مختلف جشن ها، مولودی و.... سفارش می دادند، بنابر این بازار کیک و کلوچه در صورتی توجیه اقتصادی دارد که از سوی مردم مورد استقبال و همچنین از سوی مسئولین مورد حمایت قرار بگیرد.

شهروندان کلوچه خرمایی را جایگزین چیپس و پفک کنند
وی تاکید کرد: اگر شهروندان در سبد غذایی خود به جای چیپس و پفک، سوسیس یا کالباس و .... محصول خرما را مورد استفاده قرار بدهند قطعا کلوچه خرمایی طرفدار پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با وجود شرایط اقتصادی طاقت فرسا در پایتخت اقتصادی کشور، افرادی که وارد مغازه می شوند در وهله اول خرید بیسکویت را به کلوچه خرمایی و یا کلمپه ترجیح می دهند.

امینی نیا ابراز داشت: مواد اولیه برای تهیه کیک و کلوچه را از  بازار آزاد خریداری کردیم و هیچگاه برای تهیه مواد اولیه به سراغ اداره بازرگانی و یا اداره غله نرفته و در این مدت سهمیه ای از سمت ارگان های مرتبط دریافت نکردیم اما باید گفت قیمت ها به صرفه بود، فرض مثال یک گونی آرد در بازار آزاد قیمت ۶۰ تومان و در کارخانه قیمت ۵۰ تومان است.

وی گفت: به دلیل بعد مسافت طولانی شهرک صنعتی و همچنین هزینه های هنگفت رفت و آمدها ما سفارشات مشتریان را درب منزل تحویل می دادیم.

با توجه به گرانی های اخیر بنزین ، هزینه های سرسام آور کرایه ها و  همچنین مسئله کرونا  در این زمینه شغلی با ضررهای فراوانی متحمل شدیم

وی ابراز داشت: کارگاه کلوچه پزی بهبود به صورت مدرن و یا سنتی اداره نمی شود بلکه بصورت نیمه صنعتی اداره می شود.

مسئولان راه حلی ارائه ندادند 
امینی نیا بیان کرد: اگر ظرفیت تولیدات، روزی یک یا دو تن باشد بدون شک با سود آوری فراوانی همراه خواهیم بود، اما اگر ظرفیت تولیدات ما روزی ۲۰ یا ۳۰ و یا حتی ۱۰۰ کیلو گرم باشد به طور قطع بازار کارمان سود نخواهد داشت و به همین خاطر در ابتدای فعالیت مان با ۲۰ یا ۳۰ کیلو مواد اولیه برای مشتریان، محصولات را تولید می کردیم و تنها به این امید که بازار کارمان رونق پیدا کند، اما متاسفانه هیچ رونقی در فعالیت مان ایجاد نشد. 

امینی نیا با اشاره به اینکه مجوز بهداشتی را از سازمان غذا و دارو و همچنین مجوز و پروانه کسب را از سازمان صنعت، معدن و تجارت اخذ کرده ایم؛ اظهار کرد: تاکنون رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین مسئول سازمان غذا و دارو هرمزگان از کارگاه کلوچه پزی بهبود بازدید به عمل آوردند اما متاسفانه برای بهبود و پیشرفت در فعالیت مان راه حلی اساسی را به ما پیشنهاد ندادند.

وی ادامه داد:  برای برند کارگاه نیز از تهران در خواست و در این زمینه قرار دادی را منعقد کرده و با مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برند را خریداری کردیم.

کارآفرین هرمزگانی اظهار امیدواری کرد و گفت: بنده همیشه امیدوارم و هیچگاه نمی گویم که فعالیت ما به موفقیت نمی رسد، به دلیل اینکه خواستن توانستن است، اندیشه ما این بود خط تولیداتمان را اضافه نماییم که علاو ه بر تولید کلوچه خرمایی در کنار آن نان صبحانه هم تولید کنیم.

امینی نیا عنوان کرد: با وجود اینکه علاقه وافری به این شغل دارم اغلب اوقات شب ها با خود فکر می کنم و با خود این سوالات را می پرسیدم که برای موفقیت در این زمینه شغلی باید چه راهکارهایی را انجام داد تا بتوانیم در این زمینه شغلی موفق شویم.

وی با اشاره به تعطیلی کارگاه در زمان شیوع کرونا مطالبی را عنوان کرد و گفت: از زمانیکه کارگاه تعطیل شده، متاسفانه سرمایه های ما همچنان راکد باقی مانده و اگر در این شرایط سرمایه خود را در بانک می گذاشتیم حداقل نصف سود حاصل از آن عایدمان می شد و  از این حرفه به جز هزینه فعلا سود دیگری عایدمان نشده است.

امینی نیا ابراز داشت: اگر سازمان غذا و دارو به تولید کنندگان این عرصه به خصوص ما  را در این زمینه کمک کنند تا با سوپرمارکت ها، تعاونی ها و نهادهای دیگر قرار داد منعقد کنیم، قطعا محصولات با کیفیت، کاملا بهداشتی و بدون هیچگونه آلودگی را به مشتریان تحویل می دهیم.

وی تصریح کرد: به عقیده ام کارآفرین موفق به کسی گفته می شود که برای رسیدن به اهداف با برنامه ریزی پیش برود و همچنین پشتکار و تلاش فراوانی را متحمل شود، در این برهه از زمان هیچ کس به کمکت نمی آید باید خودت برخیزی و با امید به آینده گام هایت را محکم تر برداری.

این کارآفرین هرمزگانی با اشاره به اینکه میزان در آمدها به میزان فروش و همچنین سفارش مشتریان بستگی دارد، در ادامه سخنان خود اظهار داشت: با توجه به اینکه بنده به همراه اعضاء خانواده (سهامداران) در زمینه کیک و کلوچه پزی از قبل مهارت های لازم را کسب کرده بودیم به همین دلیل بار تمام مسئولیت ها را خودمان به دوش کشیده ایم، پیش تر نفراتی برای استخدام استاد کار نزد ما مراجعه کرده بودند و دستمزد ۴ الی ۵ میلیون را به ما پیشنهاد دادند.

امینی نیا عنوان کرد: با امید به خدا، اگر پیشرفت در فعالیت مان ایجاد شود، زنان سرپرست خانوار  را به منظور در آمدزایی و رسیدن به استقلال مالی استخدام می کنیم  که دراین زمینه برای آنها اشتغالزایی ایجاد شود و به عنوان سهامدار این مجموعه اگر موفقیتی در کارمان ایجاد شود درصدی از سود کارگاه را برای کمک به بچه های یتیم و زنان سرپرست خانوار اختصاص خواهیم داد.

وی  با بیان اینکه تقاضای ما از مسئولین این است که در راستای تحقق اهدافمان از کارآفرینان این عرصه حمایت کنند، اظهار کرد: آینده اقتصادی خوبی را متصور هستیم و به امید آن روزی که برند کلوچه پزی مان را در تمامی شعب فروشگاه های کوچک و بزرگ شاهد باشیم.

کد خبر: ۴۱٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha