۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
ایجاد انقلاب اقتصادی با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

ایجاد انقلاب اقتصادی با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید

قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت فقط بخواهد ازظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده کند بدون شک یک انقلاب اقتصادی در مملکت اتفاق می افتد.

به گزارش بازار، «جعفر قادری» افزود: این ماده قانونی می گوید هر طرح و پروژه ای که منجر به صرفه جویی در وقت، انرژی، هزینه و تلفات انسانی می شود قابل واگذاری به سرمایه گذار و در عین حال اصل و سود سرمایه گذار هم قابل برگشت است.

وی اظهارداشت: طرح ها و پروژه های زیادی در کشور وجود دارد که منجر به صرفه جویی دروقت، انرژی، هزینه و تلفات انسانی می شود بنابراین همه این ها قابل واگذاری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم ضمن اشاره به ایرادات و اشکالاتی که در بازار بورس وجود دارد، گفت: گلایه های زیادی در خصوص عدم واکنش به موقع دولت نسبت به تحولات بازار بورس مطرح است.

وی افزود: در شرایطی که حجم نقدینگی بالا به سمت بورس روان بودو همینطورتقاضای زیادی برای خرید سهام داشتیم آن زمان دولت اقدام به عرضه مناسب نکرد.

قادری بیان داشت: شرکت های قابل توجهی وارد بورس شدند و عرضه های اولیه زیادی داشتیم ولی این عرضه ها متناسب با افزایش تقاضا برای خرید سهام نبود.

وی ادامه داد: منابعی که از طریق بورس جمع آوری شده بود بیشتر در جهت انتقال مالکیت بوده و تخمین مالی در حد انتظار صورت نگرفته یا برای تکمیل طرح ها و پروژه های مختلف مورد استفاده واقع نشده است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: گلایه دیگری که در این زمینه مطرح است اینکه چرا دولت نسبت به صندوق پروژه یا سایر روش ها و شیوه های تامین مالی اقدام جدی نمی کند؟

وی افزود: متاسفانه ساز و کارها و مجموعه های مرتبط با صندوق پروژه زیاد و هزینه ها آنقدر بالا تعریف شده که در عمل تامین مالی از طریق سیستم بانکی یا سایر روش های دیگر مقرون به صرفه تر است در صورتیکه صندوق پروژه یک امکان بسیار خوبی برای تامین مالی طرح ها و پروژه های اقتصادی است و می تواند به بهترین شکل نقدینگی ها را به سمت تولید و طرح های زیر بنایی هدایت کند که شوربختانه در این زمینه تلاش های جدی صورت نگرفته است.

قادری بیان داشت: سیستم دولتی کشور عزم و اراده یا تیزبینی و دقت لازم را ندارد ببینید چطور می شود از ظرفیت ها به نحو احسن استفاد کرد.

وی ادامه داد: برای مثال اگر دولت فقط بخواهد از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده کند یک انقلاب اقتصادی در مملکت اتفاق می افتد.

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم گفت: این ماده قانونی می گوید هر طرح و پروژه ای که به صرفه جویی در وقت، انرژی، هزینه و تلفات انسانی منجر می شود قابل واگذاری به سرمایه گذار و در عین حال اصل و سود سرمایه گذار قابل برگشت است.

وی افزود: طرح ها و پروژه های زیادی در کشور وجود دارد که منجر به صرفه جویی دروقت، انرژی، هزینه و تلفات انسانی می شود که همه این ها قابل واگذاری است.

قادری همچنین در خصوص صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز اظهارداشت: این صندوق در راستای ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیاز است برای حمایت از بازار سرمایه به خصوص سرمایه گذاران خرد یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری شود.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ساز و کارهای دیگری هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا سرمایه گذاران خرد در برابر نوسانات دچار ضرر وزیان های زیاد نشوند اما اینکه بانک ها ورود پیدا کنند و دوباره اجازه بنگاهداری به آنان داده شود چنین کاری منطقی و معقول به نظر نمی رسد.

وی افزود: منابع بانک ها باید در جهت تامین نیازهای مالی و تسهیلاتی واحدهای تولیدی به کار گرفته شود.

کد خبر: ۴۱٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha