۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
همواره یک دوره رشد بورس، نزول به دنبال داشته‌ است
کارشناس مسائل اقتصادی:

همواره یک دوره رشد بورس، نزول به دنبال داشته‌ است

الحسینی، گفت: رشد بازار سرمایه با وجود تبعات خاص خود خطرناک نیست، اما هر رشد بزرگ با یک سقوط بزرگ همراه است.

به گزارش بازار، سید محمدصادق ‌الحسینی، به تشریح وضعیت فعلی بازار سرمایه پرداخت و اظهار کرد: در ۲۵ تیر سال جاری جمعی از اقتصاددانان برجسته نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند و درباره رشد جهش‌گونه بازار سرمایه که از آذر سال گذشته شروع شده و در طی ۸ ماه گذشته ۹ برابر شده است، هشدار دادند.

وی افزود: رشد بازار سرمایه با وجود تبعات خاص خود خطرناک نیست، اما موضوع این است که هر رشد بزرگ با یک سقوط بزرگ همراه است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر ریسک‌پذیری بالای بازار سرمایه عنوان کرد: اعضای کابینه به ویژه آقای دژپسند، مدام بر بیمه‌گری کلان بازار، تشویق سرمایه‌های خرد و مردم برای حضور در بازار و امن بودن این بازار برای سرمایه‌گذاران تاکید می‌کردند، در حالی که بورس بازار پرریسکی است و افراد با درجه ریسک‌پذیری بالا می‌توانند در این بازار حضور یابند.

به گفته الحسینی بخش تقاضای بازار به دلیل افزایش کسری بودجه و نرخ بهره منفی که در تاریخ ایران کم سابقه است، رشد چشمگیری داشت در حالی که اقدامات دولت در زمینه فروش اوراق، افزایش شناوری شرکت‌ها و عرضه‌های دولتی بسیار کند و غیر قابل قبول بوده است.

وی تاکید کرد: شاخص نرخ شناوری(میزان سهام قابل معامله) در بورس کشور بسیار پایین و نزدیک به ۲۰ در صد است. برای درک بهتر وضعیت خطرناک بورس ایران، باید بدانیم این شاخص در کشورهای اروپایی بیش از ۸۰ درصد و درامریکا ۹۵ درصد است به معنای دیگر دولت در مدیریت عرضه و تقاضای بازار ناموفق بوده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که بورس ایران به لحاظ ساختاری دچار مشکلات کلان است، اظهار کرد: دخالت‌ها، تشویق‌ها و بیمه‌گری دولت موجب ایجاد این تصور در اذهان عمومی شده است که دولت به هر روشی از این بازار حمایت خواهد کرد، از این رو بسیاری از افراد عادی مایحتاج زندگی خود را فروختند تا سرمایه خود را در بورس دوبرابر کنند.

الحسینی افزایش ناگهانی قیمت در سایر بازارها را ناشی از بالارفتن تقاضا و پایداری جهش رشد شاخص بورس دانست وعنوان کرد: جهش رشد در بورس موضوعی طبیعی است، اما همواره یک دوره رشد، یک نزول به دنبال دارد. بازار سرمایه ایران یک مدت طولانی است که در حال رشد مستمر و پایدار است که نگران کننده است.

وی ادامه داد: همه این مسائل موجب استعفای شاپورمحمدی شد، چراکه او معتقد بود رشد فعلی، ریزش بزرگی به دنبال دارد که نمی‌توان برای آن کاری کرد، اما وزیر اقتصاد با او هم عقیده نبود و نیست.

این کارشناس اقتصادی به دولت هشدار داد: این فرآیندها اگرچه اکنون سبب رشد بازارسرمایه شده است، اما در روزهای آینده که بازار سقوط کند هیچ مفری برای سیاستگذار وجود ندارد.

الحسینی درباره اقدام دولت در برابر ریزش بورس پیش‌بینی کرد: سیاستگذاران در روزهای آینده ناچار به حمایت از بورس هستند که این پشتیبانی به صورت تزریق پول خواهد بود. قطعا پیامد این حجم نقدینگی، تورم است که به دنبال آن بازار مسکن و ارز که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد فاصله میان واردات و صادرات بسیار کوچک شده است، دچار اختلال بزرگی می شود.

کد خبر: ۴۱٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha