۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
روی خوش دریا به صیادان بوشهری؛ افزایش چشمگیر صید میگو قیمت را پائین نیاورد
تورهای پر و سفره‌های خالی؛

روی خوش دریا به صیادان بوشهری؛ افزایش چشمگیر صید میگو قیمت را پائین نیاورد

بوشهر- فصل صید میگو در استان بوشهر در حالی به پایان رسیده است که میزان صید در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های آبزی پروری و صید آبزیان شناخته می‌شود؛ این استان هم در عرصه صید ماهی و میگو و هم در زمینه پرورش آنها خصوصا پرورش میگو ظرفیت بسیار بالایی دارد.

میگو یکی از آبزیان خوشمزه است که بعد از ماهی بیشترین میزان مصرف آبزیان را در سطح کشور دارد و استان بوشهر به عنوان قطب تولید و پرورش میگوی کشور محسوب می‌شود.

طی سال های اخیر شاهد روند صعودی پرورش میگو در استان بوشهر بوده ایم و امسال با توجه به افزایش سطح زیر کشت میگوی استان، پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید میگوی پرورشی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

استان بوشهر صیدگاه‌های خوبی نیز برای صید میگو دارد که هر ساله در فصل تابستان در یک بازه تعیین شده توسط پژوهشکده میگوی کشور که معمولا بین یک تا دو ماه است، صیادان به صید می‌پردازند.

در آب‌های خلیج فارس استان بوشهر گونه‌های مختلف میگو چون سفید، سرتیز، ببری سبز و خنجری وجود دارند که بیش از ۸۰ درصد میگوها گونه ببری سبز که بهترین گونه است.

بررسی گشت‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد بهترین نقطه تجمع ذخائر میگو در خلیج فارس استان بوشهر، منطقه محمد عامری تنگستان تا موند دشتی است.

افزایش ۶۵ درصدی صید
مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از افزایش چشمگیر میزان صید در فصل جاری خبر داد و اظهار داشت: بیش از هزار و ۸۹۳ تن میگو در آب های استان بوشهر صید شده است که بیانگر افزایش ۶۵ درصدی صید است.

علی بازدار با اشاره به انجام گشت‌های تحقیقاتی پژوهشکده میگوی کشور برای بررسی وضعیت ذخایر میگو در آب‌های استان بوشهر بیان کرد: زمان صید میگو بر اساس همین گشت‌ها مشخص شده است.

بخش عمده میگوی تولیدی در استان بوشهر به خارج از کشور صادر می‌شود که مشتریان خوبی را دارد

وی اظهار کرد: در همین راستا و بر اساس تحقیقات پژوهشکده میگوی کشور، زمان آغاز صید ۱۳ مرداد تعیین شد و با توجه به کاهش ذخایر، زمان صید تا روز ۲۷ شهریورماه ادامه یافت.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به کیفیت بالای میگوی استان بوشهر، اضافه کرد: بخش عمده میگوی تولیدی در استان بوشهر به خارج از کشور صادر می‌شود که مشتریان خوبی را دارد.

بوشهر قطب میگوی کشور
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بوشهر به عنوان قطب تولید و پرورش و صید میگوی کشور شناخته می شود و در سال‌های اخیر شاهد افزایش ظرفیت‌ها در این حوزه هستیم.

محمدتقی منوچهری اضافه کرد: استان بوشهر علاوه بر ظرفیت‌های خوبی که در حوزه صید دارد، به عنوان بزرگترین پرورش دهنده میگوی کشور نیز شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: امسال استان بوشهر به رکورد جدیدی در میزان پرورش میگو خواهد رسید و پیش‌بینی می شود که از تولید ۲۱ هزار تن در سال گذشته به ۲۹ هزار تن در سال جاری برسد.

 ۱۸۹۳ تن میگو صید شد
در حالی که در سال قبل هزار و ۱۴۲ تن میگو در آب‌های استان بوشهر برداشت شده بود، میزان صید میگو در سال جاری به بیش از هزار و ۸۹۳ تن رسیده است که بیانگر افزایش حدود ۶۵ درصدی صید در این فصل است.

پیش‌بینی‌های ما برای صید در سال جاری حدود هزار و ۵۰۰ تن بوده که شاهد افزایش صید تا هزار و ۸۰۰ تن هستیم

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به صید بیش از هزار و ۸۰۰ تن میگو در استان بوشهر، اظهار داشت: پیش‌بینی‌های ما برای صید در سال جاری حدود هزار و ۵۰۰ تن بوده که شاهد افزایش برداشت هستیم.

رضا جعفر ابراهیمی با اشاره به رضایت‌مندی اغلب صیادان از وضعیت صید در سال جاری بیان کرد: در مجموع وضعیت صید میگو در این فصل بهبود یافته و رضایت‌بخش است.

با اعلام گشت تحقیقات پژوهشکده میگو و بررسی و کمیته صید میگو، زمان صید امسال تا ساعت ۲۴ روز ۲۷ شهریورماه خواهد بود

وی به فعالیت ۷۸۲ فروند لنج و قایق در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: با اعلام گشت تحقیقات پژوهشکده میگو و بررسی و کمیته صید میگو، زمان صید امسال تا ساعت ۲۴ روز ۲۷ شهریورماه بود.

قیمت میگو به ۱۲۵ هزار تومان رسید
در حالی که انتظار می‌رفت افزایش ۶۵ درصدی میزان صید میگو در آب‌های استان بوشهر باعث کاهش قیمت میگو شود، ولی قیمت برخی گونه های میگو از جمله میگوی ببری یا صورتی از ۱۲۵ هزار تومان هم فراتر رفته است و این موضوع باعث شده تا مردم قدرت خرید آن را نداشته باشند.

هرچند برخی از گونه‌های میگو که کوچک تر بوده و کیفیت پائین‌تری دارند با قیمت‌های حدود ۴۰ و ۵۰ هزار تومان هم در بازار هستند ولی میگوی باکیفیت قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان دارد و همین موضوع باعث شده تا سفره بسیاری از مردم خالی از میگو باشد.

استان بوشهر به عنوان یکی از استان‌های برتر در حوزه صید محسوب می‌شود و انتظار می‌رود با تعیین دقیق زمان صید، بتوان ذخایر دریایی را برای آیندگان نیز حفظ کرد.

صید میگو با شیوه‌های ترال انجام می‌شود که خطرات بسیار زیادی را برای اکوسیستم دریایی در پی دارد و انتظار می‌رود با پایان فصل صید میگو، با نظارت دقیق، از تخریب بیشتر دریا جلوگیری شود.

کد خبر: ۴۱٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha