۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
رنج کشاورزان از نبود انبار فنی و سردخانه؛ مشکلات ریشه «سیر» را خشکاند
دل پر درد کشاورزان لرستانی؛

رنج کشاورزان از نبود انبار فنی و سردخانه؛ مشکلات ریشه «سیر» را خشکاند

لرستان- نبود سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی در لرستان سبب شده که تولید محصولات با ضرر و زیان برای کشاورزان همراه شود یکی از مصادیق این مشکلات این روزها اما در تولید محصول سیر خود را نمایان ساخته است.

بازار؛ گروه استانها: طی سال‌های اخیر، سطح زیر کشت «سیر» در استان لرستان از ۶۰۰ هکتار به ۲۳۳ هکتار رسیده که این کاهش تولید دلایل متعددی دارد و مهم‌ترین دلیل، پایین بودن قیمت سیر است که سبب شده کشت آن برای کشاورزان به صرفه نباشد.

معمولاً کشاورزان لرستانی بدون توجه به الگوی کشت، هر ساله محصولی را برای کاشت انتخاب می‌کنند که قیمت بالاتری داشته باشد، سال گذشته نیز بسیاری از کشاورزان، به تولید سیر روی آورده بودند که با تولید بیش از حد نیاز و به تبع کاهش قیمت آن، کشاورزان استان دچار ضرر و زیان شدند.

اگر یک انبار فنی و سردخانه در استان لرستان وجود داشت می‌توانستیم حداقل محصولات مازاد را تا مدتی نگهداری کنیم تا قیمت متعادل شود ولی متأسفانه هیچ سردخانه و حتی صنایع تبدیلی برای فرآوری این محصول در استان وجود ندارد؛ در نتیجه کشاورزان ترجیح می‌دهند تولید خود را کاهش دهند تا بعدها دغدغه و نگرانی، بابت ضررهای احتمالی نداشته باشند.

تسهیلات گران قیمت بخش کشاورزی
کشاورز لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: سالیان سال مشغول کشاورزی بودم اما این کار جز رنج و مشقت دستاورد قابل توجهی از نظر مالی برای ما نداشت چون با کشاورزی خرده‌پا و سنتی حتی هزینه‌های تولید هم جبران نمی‌شود.

غلامرضا محمدی، با بیان اینکه سال گذشته نیز با کشت سیر، ضرر زیادی کردیم چون قیمت‌ها آنقدر پایین بود که رغبتی برای فروش محصول خود نداشتیم و همه تولیدات ما خراب شد و از بین رفت، افزود:  امسال تصمیم گرفتم بعد از ۳۵ سال دست از کشاورزی بکشم و زمین‌های خود را اجاره بدهم؛ حالا کشاورزان مهاجری که بر سر این مزارع کشت و کار می‌کنند با برخورداری از دانش روز و به کارگیری ماشین‌آلات پیشرفته ده‌ها برابر بیشتر از ما سود می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه کشاورزان لرستانی توانایی مالی ندارند تا کشاورزی مکانیزه و به روز داشته باشند و از طرف مسئولان هم مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، همچنین نرخ تسهیلات بخش کشاورزی بالاست و برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، ابراز داشت:  یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان لرستانی مخصوصاً سیرکاران، بحث فروش و بازاریابی است و همواره شاهدیم که سود و منفعت کشاورزی در جیب دلالان می‌رود و زحمت و خستگی آن برای کشاورز است، در چنین شرایطی چگونه انتظار داریم که کشاورزی مورد استقبال قرار بگیرد.
 

تولید بیش از ۴۰۰۰ تن سیر در لرستان
کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به میزان برداشت سیر در استان، اظهار داشت: کل سطح زیر کشت استان ۲۳۳ هکتار است که ۶۰ درصد آن به صورت خشک و ۹۳ هکتار هم به صورت تر برداشت می‌شود.

میترا خسروی با بیان اینکه کل میزان تولید استان، چهار هزار و ۲۸۵ تن است، افزود: میانگین عملکرد استان ۱۴ تن در هکتار سیر خشک و ۲۵ تن در هکتار سیر تر است از سوی دیگر  بیشترین سطح زیر کشت سیر مربوط به خرم آباد و بعد از آن شهرستان الشتر است؛ میزان تولید سیر در استان اختلاف چندانی نسبت به سال قبل ندارد.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته میزان برداشت سیر در استان ۵۰۰ الی ۶۰۰ هکتار بوده و از آنجایی که انبار فنی در استان نداشتیم نمی‌توانستیم از این محصولات نگهداری کنیم و این محصول را به استان‌هایی مانند همدان منتقل می‌کردیم ولی در چند سال اخیر که میزان سطح برداشت سیر در استان کاهش یافته، معمولاً کشاورزان خودشان محصولاتشان را می‌فروشند. با توجه به اینکه کشاورزان استان به سمت محصولات دیگری از قبیل سیب زمینی روی آورده‌اند، سطح زیر کشت سیر کاهش یافته البته همین میزان برداشت، صددرصد نیاز استان را تامین می‌کند.

قیمت پایین سیر 
کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: امسال یک برنامه صادرات به اندونزی داشتیم که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا و با بسته شدن ادارات، نتوانستیم به موقع مجوز بگیریم؛ ظرفیت و توانایی این را داریم که بتوانیم سطح تولید استان را به حدی بالا ببریم که صادرات انجام شود.

خسروی افزود: تسهیلات خاصی برای کشت سیر به کشاورزان نمی‌دهیم چون سیر جز محصولات سبزی و صیفی محسوب می‌شود که نیاز آبی زیادی دارند و به خاطر بحث خشکسالی‌هایی که در سال‌های اخیر داشتیم کشت محصولات آبدوست محدود شد.

وی با بیان اینکه کشت سیر اگر به صورت پاییزه باشد نیاز آبی کمتری نسبت به کشت بهاره دارد، عنوان کرد: یکی دیگر از دلایلی که کاشت سیر مورد استقبال قرار نمی‌گیرد کم بودن قیمت آن است، چون عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد.

 عدم رعایت الگوی کشت 
کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: الگوی کشت را به شهرستان ها ارائه می‌دهیم ولی کشاورزان در نهایت محصولی که برای آنها به صرفه باشد را انتخاب می‌کنند مثلاً با بالا رفتن قیمت برنج، کشاورزان تمایل بیشتری به کشت برنج پیدا می‌کنند.

خسروی گفت: از دیگر عواملی که سبب شده کاشت سیر با استقبال مواجه نشود، اجاره دادن زمین های کشاورزی به افراد غیر بومی است که اجاره هر هکتار از این زمین‌ها حداقل ۱۰ میلیون تومان است به همین دلیل کشاورزان تمایل چندانی به کاشت سیر ندارند.

رعایت نکردن الگوی کشت، مهم‌ترین عامل کاهش قیمت سیر در بازار لرستان است که کشاورزان باید این مهم را مورد توجه قرار دهند اما واقعیت این است که کشاورزان تنها مقصر ماجرا نیستند؛  اگر در استان لرستان انبار فنی و سردخانه برای نگهداری سیر وجود داشت، کشاورزان مجبور نمی‌شدند محصولات خود را به بازار عرضه کنند تا با افت شدید قیمت مواجه شوند، بنابراین احداث انبار فنی و سردخانه باید در اولویت بخش کشاورزی استان قرار گیرد.

این روزها در بسیاری از محصولات سبزی و صیفی با همین مشکل مواجه هستیم که باید این موانع تولید برطرف شود وگرنه هر ساله این قصه تکراری ادامه خواهد داشت و کشاورزی استان با چالش جدی مواجه خواهد شد.

کد خبر: ۴۱٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha