۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
بومی سازی قطعات اعلام و اطفاء حریق توسط شرکت فناور البرزی/ کارآفرینی به هر قیمتی درست نیست
در گفتگوی با بازار عنوان شد:

بومی سازی قطعات اعلام و اطفاء حریق توسط شرکت فناور البرزی/ کارآفرینی به هر قیمتی درست نیست

کرج- کارآفرینی در شرایط کنونی اقتصادی کشور یکی از چالش هایی است که افراد با آن مواجه هستند اما افرادی نیز هستند که برنامه های خود را با شرایط کنونی وفق داده و سعی می کنند با راه اندازی کسب و کار به خروجی مناسب دست یابند.

شیما عبداله خانی- بازار: در این میان موضوع قابل اهمیت استفاده از علم، تخصص و فناوری در اشتغالزایی است. چه بسیار فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف که دانش و مهارت کافی را دارند ولی امکانات و سرمایه لازم برای کارآفرینی را ندارند. فراهم کردن تیم توانمند از نظر علمی و همچنین بازاریابی مناسب برای فروش محصولات تولید شده از عوامل مهم موفقیت یک کسب و کار فناورانه محسوب می شوند. شرکت آتش پادیار البرز مستقر در پارک علم و فناوری البرز نیز یکی از شرکت های نوپا در زمینه خدمات و محصولات آتشنشانی است که نمونه بومی شده قطعات و تجهیزات اعلام و اطفاء حریق را طراحی کرده است. پویا پارسا مدیر این شرگت گفتگویی با خبرنگار بازار انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*در مورد انگیزه تان برای کارآفرینی و شرایط اقتصادی توضیحی بفرمائید؟
معتقدم دولتمردان نیستند که کشورها را می سازند کسانی که در این دولت ها کار می کنند کشورها را می سازند. کرونا و تورم و شرایط اقتصادی کنونی کار را سخت تر می کند اما این باعث نمی شود که متوقف شویم. حرکت کند می شود ولی باید برنامه ریزی های جدید مطابق با شرایط انجام شود. به عنوان یک کارآفرین برنامه ریزی های متناسب انجام می دهم البته دولتمردان نیز باید نسبت به همین شرایط سخت، برنامه های ویژه ای را اجرا کنند که کشور از این حالت خارج شود. تنها راهکار غلبه بر شرایط این است که کار کرد.

*فعالیت شرکت به چه صورت است؟
حوزه کار به دو دسته تقسیم می شود. نظارت، طراحی، کنترل و اجرا در حوزه اعلام و اطفا حریق از خدمات مورد ارائه شرکت است. عرصه دوم فعالیت ما تولید تجهیزات است. سه محصول اصلی و سه محصول فرعی برای تولید داریم. اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی و نمونه سازی محصولات اصلی به پایان رسیده و در آینده نه چندان دور تولید آن ها بعد از گذراندن روند اداری آغاز می شود. در واقع به فروش قطعات اعلام و اطفاء حریق بومی سازی شده می پردازیم.

محصولاتی که اکنون در بازار وجود دارد عمدتا وارداتی است. با توجه به اینکه اخیرا الزام اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق برای ساختمان های بالای چهار طبقه توسط شهرداری اعلام شده، همین موضوع باعث شد که به بومی سازی این محصولات بپردازیم.

توان ساخت بسیاری از قطعاتی که وارد کشور می شود در داخل وجود دارد و می توان برخی کارایی ها را به آن ها افزود که ما اینکار را انجام دادیم و برخی چیزهای غیر ضروری که دستگاه را از استاندارد خارج نمی کرد حذف کردیم تا هزینه ها برای مصرف کننده کاهش یابد. اکنون این محصول در مقدمات تولید است؛ نمونه سازی اولیه انجام شده و در مراحل کسب استانداردهاست.

*به عنوان یک کارآفرین و مدرس در این زمینه چه مقدماتی برای کارآفرینی لازم است؟
یک کارآفرین ابتدا باید شناخت کافی در مورد کار و حرفه ای که قرار است در آن قدم بگذارد داشته باشد و بداند محصول را چطور تولید کند؛ بازار و مشتریان محصول را بشناسد و بداند با چه مشکلاتی در زمینه تولید مواجه می شود. نه اینکه صد در صد اطلاعات را داشته باشد ولی حداقل باید دراین حوزه ورود کرده باشد، پرس و جو کرده و از جزئیات آن آگاه باشد و به عنوان فردی وارد این عرصه شود که با شکست مواجه نشود.

اگر چه که شکست را همواره مقدمه موفقیت می دانیم اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور اگر به عنوان یک کارآفرین دچار مشکل یا شکست شویم برخاستن دوبار بسیارسخت است به همین خاطر باید سنجیده عمل شود.

موضوع دیگر اینکه باید سرمایه ای که فرد برای کارآفرینی اختصاص می دهد سرمایه همه زندگی اش نباشد؛ بسیاری از افراد برای راه اندازی کار، خانه و ماشین و هر آنچه که دارند را فروخته و وارد کار می شوند. به عنوان فردی که وارد این حوزه شده ام به هر قیمتی کارآفرین شدن را پیشنهاد نمی کنم. باید به دنبال راهکار بود. افرادی هستند که سرمایه کافی دارند ولی علم و دانش ندارند و بالعکس آن نیز وجود دارد که همکاری این دو می تواند بسیار کمک کننده باشد.

*چه مشکلاتی پیش روی یک کارآفرین وجود دارد؟
بزرگترین مشکل عدم شناخت بازار است. در واقع تولید ۵۰ درصد کار است و ۵۰ درصد دیگر فروش است. اگر نتوانم شناخت خوبی از بازار محصول داشته باشم و بازار یابی خوبی نداشته باشم با مشکل مواجه می شوم. هر چقدر هم محصول تولیدی کاربردی و با کیفیت باشد اگر نتوان برای ان مشتری پیدا کرد، موفق نخواهد شد.

یکی از اساسی ترین مشکلات این است که اغلب افراد آشنایی کافی با بحث بازاریابی ندارند و عمدتا درگیر بحث تولید هستند بنابراین نیاز به مشاور فروش و کسب و کار دارند یا اینکه باید وقت خوبی را به این یادگیری بازاریابی اختصاص دهند تا بتوانند بازار را بشناسند.

*چطور کارآفرین به توانمندی در زمینه بازاریابی می رسد؟
به تنهایی نمی توان به این توانمندی رسید باید از یک تیم توانمند استفاده کرد. در این زمینه می توان دو کارانجام داد. از افراد با تجربه استفاده کرد یا اینکه با شرکت در دوره های بازاریابی و یا برخورداری از مشاوره های مختلف این موضوع را یاد بگیرند که این کار می تواند به برخی از سوالات و مشکلات پاسخ دهد.

شرکت ها باید قبل از ورود به عرصه بازار کسب تجربه کرده باشند. یا از طریق دوره های آموزشی که در پارک های علم و فناوری برگزار می شود یا معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برگزار می کند یا شرکت در سمینار های مختلف آموزشی مرتبط در این زمینه توانمند شوند و با دست پر وارد بازار شوند.

*حمایت های پارک علم و فناوری به چه صورت است؟
ما در گذشته نا امید از کمک دولت بودیم و همه جا انتظار داشتند که کار را خودمان و با سرمایه خودمان به طور کامل راه اندازی کنیم و در صورت موفقیت از ما حمایت می کنند. تا اینکه با ارائه طرح خود به پارک علم و فناوری البرز تاییدیه های لازم در مورد طرح را دریافت کردیم، داوری های لازم روی طرح انجام شد و از لحاظ اقتصادی، فنی و اشتغالزایی برآوردهای لازم انجام شد و به عنوان شرکت عضو در پارک علم و فناوری تایید شدیم.

کمترین امکاناتی که به ما مراکز رشد می دهند دفتر اداری و فضایی چون کارگاه و سوله برای تولید محصولات است که با مبلغ خیلی کمتر از محیط بیرون در اختیار قرار می گیرد در حالی که یکی از دغدغه های کارآفرینان دراختیار گرفتن فضا و ثبت شرکت است. از طرفی اعضای پارک علم و فناوری و مراکز رشد می توانند از مزایای صندوق کارآفرینی استفاده کنند که برای دریافت تسهیلات کمک کننده است. علاوه بر آن کمک های فکری چون مشاوره های کسب و کار، بیمه و خدمات رایگانی که پارک به صورت رایگان در اختیار شرکت ها می گذارد بسیار با ارزش است.

*اعطای تسهیلات به شرکت های کارآفرینی که هدف و برنامه دارند، چقدر کمک کننده است؟
معمولا دریافت تسهیلات کاری زمان بر است و با توجه به تجربیات دیگر شرکت هایی که اقدام کرده اند فکر می کنم به دلیل محدودیت بودجه با سخت هایی همراه باشد. اما تسهیلات بسیار راهگشاست و می تواند باعث زودتر به مقصد رسیدن کارآفرین و تمرکز بر روی تولید شود. اما بیشتر کارآفرینان خودشان کار را آغاز کرده و سپس با فروش محصول و جذب سرمایه و شراکت، کار خود را گسترش می دهند در حالی که یکی از راهکارهایی که می تواند به پرورش کار کمک کند تسهیلات است که هر چقدر روند اعطای آن راحت تر باشد می تواند کمک کننده تر باشد.

کد خبر: ۴۱٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha