۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
آینده اقتصاد کشور به بازار سرمایه گره خورده است
معاون وزیر اقتصاد و دارایی:

آینده اقتصاد کشور به بازار سرمایه گره خورده است

دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با ابزار اوراق تبعی و اوراق خزانه و بازارگردانی سهامداران نباید نگران نوسانات بازار سرمایه باشند.

به گزارش بازار، محمدعلی دهقان دهنوی گفت: علت حمایت از بورس این است که هدف سیاستگذاری اقتصادی هر کشور، رشد و توسعه اقتصادی است که با رشد سرمایه گذاری محقق می‌شود و برای تقویت سرمایه گذاری باید اقتصاد را تامین مالی کنیم. در کشور ما تاکنون بار اصلی تامین مالی بر دوش بانک‌ها بوده است، اما الان ما انتخاب کرده ایم که بازار سرمایه را به عنوان تامین کننده مالی اقتصاد کشور حمایت کنیم و توسعه دهیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارای گفت: نوسانات ذات بازار سرمایه است و در همه جای دنیا بورس با افت و خیزهایی روبروست.

او در خصوص اقدامات حمایتی از بازار سرمایه و سهامداران خرد گفت: باید در ابتدا نقدشوندگی برای این بازار ایجاد کنیم و از رفتارهای هیجانی جلوگیری کنیم و باید ساختارهای بازار را به نحوی اصلاح کنیم که سرمایه گذاران خرد کمتر آسیب ببینند.

دهقان دهنوی گفت: از ابتدای سال جریان ورودی به بازار سرمایه مثبت بوده است و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وارد بورس شده است.

او گفت: بازار ما متوسط سهام شناورش کمتر از ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد سهام دست سهامداران عمده است برای همین رفتارهای هیجانی برخی سهامداران خرد که تعادل بازار را به هم می‌زند و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود فقط به خود آن‌ها آسیب نمی‌زند بلکه به سهامداران عمده نیز آسیب می‌زند برای همین سهامداران عمده انگیزه دارند که با بازارگردانی مانع رفتارهای هیجانی شوند و آرامش را به بازار برگردانند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: نگاه بلند مدت در سهامداری و انتخاب درست سهام و خرید غیر مستقیم سهام از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری مانع زیان سهامداران می‌شود.

دهقان دهنوی افت و خیز بازار بورس را طبیعی دانست و گفت: چرا حقوقی‌ها آرامند، چون آن‌ها بازار و سهام را به خوبی می‌شناسند و انتخاب کرده اند در این بازار باشند.

مهدی طغیانی نماینده مجلس هم گفت: جلسه غیر علنی و ۳ ساعته مجلس درباره حمایت از بازار سرمایه بود برای این که بازار بتواند در تامین مالی نقش آفرینی کند.

او گفت: بازارگردانی باید جدی‌تر اتفاق بیفتد تا بازار به تعادل بازگردد باید محدودیت‌های بازارگردانی را کمتر کنیم یکی از محدودیت‌ها دامنه نوسانات است که باید به شکل پویا درآید.

طغیانی نقش مجلس را نظارت دانست و گفت: نهادها و شرکت‌های دولتی و عمومی که در بازار حضور داشته اند حالا باید نقش تاریخی خود را در بازار به عنوان بازارگردان ایفا کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بازار بورس الان با ۲۰ میلیون کد بورسی دیگر بورس سابق نیست و نیاز به تحول سخت افزاری و نرم افزاری دارد.

محمد حسین ابراهیمی عضو هیئت مدیره سازمان بورس هم درباره سهام خزانه گفت: مکانیسم سهام خزانه به این شکل است که شرکت‌هایی که ناشر هستند می‌توانند تا ۱۰ درصد سهمشان را از بازار جمع آوری و خریداری کنند که این کار طبیعتا به نقدشوندگی بازار کمک و نگرانی سهامداران خرد را مرتفع می‌کند.

ابراهیمی افزود: دستورالعمل سهام خزانه به کلیه ناشرین ابلاغ شده و همین هفته دو یا سه شرکت سهام خزانه شان را عملیاتی می‌کنند و فرصت ۲ ساله به آن‌ها داده شده تا دوباره سهمشان را به بازار عرضه کنند.

او گفت: اوراق فروش تبعی و سهام خزانه و بازارگردانی ابزاری هستند که به نقدشوندگی بازار کمک و نگرانی سهامداران خرد را برطرف می‌کند.

کد خبر: ۴۱٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha