۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
مشاورین املاک، بازار مسکن زنجان را آشفته کردند
بازار گزارش می‌دهد؛

مشاورین املاک، بازار مسکن زنجان را آشفته کردند

زنجان- مغازه هایی که به‌نام مشاورین املاک هر روز بر تعدادشان افزوده می شود تا در آشفته بازار مسکن، برخی ها به نان و نوایی برسند باعث شده اند قیمت مسکن دچار نوسان شود و قیمت های غیرواقعی در بازار مسکن حاکم شود.

زهرا مقدمی؛ بازار: مسکن جزو اولویت‌های زندگی هر فردی و داشتن مسکن یک سرمایه است ولی متاسفانه در این آشفته بازار، کسی جرأت رفتن به سمت خرید مسکن و زمین را ندارد و کسانی که سررشته ای از مسکن و نرخ خرید و فروش و اجاره بها ندارند تنها به دلیل پرمنفعت بودن بازار مسکن  دفتر مشاوره املاک دایر کرده تا بتواند از این طریق به نان و نوایی برسد.

در آشفته بازار بازار و نرخ های احساسی و هیجانی که در بازار مسکن است،  هر مشاوه املاکی برای یک واحد مسکونی نرخ های متفاوتی را می گوید فارغ از اینکه قیمت واقعی آن واحد مسکونی است، او تنها به فکر کمیسیون خودش هست بدون اینکه خدا و انصاف را در نظر داشته باشد.

در این آشفته بازار افرادی سودجو نسبت به خرید و فروش کاذب زمین کرده و قیمت مسکن را افزایش می‌دهند که رئیس اتاق اصناف استان زنجان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، به بازرسی از فعالیت مشاوران املاک در استان زنجان اشاره کرده و می‌گوید: در راستای ساماندهی صنف مشاوران املاک از هشت ماه گذشته بازرسی‌ها تشدید شده است.

سیدمحمود موسوی با بیان اینکه در بازار مسکن، برخی از افراد بر اساس موقعیت پیش آمده، قیمت زمین و مسکن را دچار تزلزل و تنش می‌کنند، می‌افزاید: در همین راستا و بر اساس آخرین آمار به دست آمده ۱۶۱۶ مشاور املاک در استان فعال بود که با ساماندهی به ۱۲۰۷ مشاور املاک رسیده است.

وی تصریح می‌کند: مشاوران املاک موقعیت‌سنجی می‌کنند، لذا وقتی بازار مسکن خوب است بنگاه ایجاد می‌کنند و وقتی وضعیت خوب نیست، فعالیت مشاور املاک را تعطیل می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان ادامه می‌دهد: در همین راستا برخی از بنگاه‌داران در شهرک‌های کارمندان، اندیشه و بهارستان که قیمت زمین بالا است، دست به راه‌اندازی بنگاه مسکن کرده و یک میز و صندلی برپا و دست به اختلال در بازار مسکن می‌کنند.

پلمب ۱۴۰ مشاور املاک متخلف در زنجان
موسوی اظهار می‌کند: این مشاوران املاک در مشاغل دیگر نیز فعالیت کرده و بدون تجربه و تخصص بازار مسکن را ناآرام می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: با بازرسی‌های انجام شده با همکاری اداره اماکن، نیروی انتظامی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، ۱۴۰ مشاور املاک بدون پروانه کسب در استان پلمب شده و بیشترین بنگاه‌های پلمب شده مربوط به شهرستان زنجان است.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان ابراز می‌کند: ۵۰ واحد از دفاتر مشاور املاک که پلمپ شده بودند اقدام به فک پلمب کردند که طبق قانون به دستگاه قضایی استان معرفی شده و برخورد لازم با آن‌ها انجام می‌گیرد.

موسوی عنوان می‌کند: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده استان زنجان در قیمت زمین و مسکن بالاترین قیمت نامتعارف در سطح کشور را دارد و این مردم را دچار نگرانی کرده است.

قیمت زمین و مسکن در این استان توسط برخی از افراد سودجو دچار تنش شده است،کمیته تنظیم بازار مسکن در زنجان تشکیل شده و این کمیته متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، دادگستری و اتحادیه مسکن در استان شکل گرفته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه قیمت زمین و مسکن در این استان توسط برخی از افراد سودجو دچار تنش شده است، می‌گوید: کمیته تنظیم بازار مسکن در زنجان تشکیل شده و این کمیته متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، دادگستری و اتحادیه مسکن در استان شکل گرفته است.

ناصر فغفوری می‌افزاید: طی چند ماه گذشته مشاوران املاک زیادی در استان پلمب شدند، این در حالی است که بنگاه‌های مشاور املاک در استان باید پروانه تخصصی خود را اخذ کنند و در این میان، پروانه کسب تخصصی توسط اداره اسناد انجام می‌شود.

جلوی خدمات صوری در استان زنجان گرفته شود
این مسئول تصریح می‌کند: تخصصی شدن پروانه کسب برای مشاوران املاک باعث می‌شود تا فعالیت بنگاه‌ها محدودتر شده و کارها به صورت تخصصی و قانونی صورت گیرد، به همین خاطر بنگاه‌های مشاور املاک باید در فعالیت خود قراردادهای پرینتی را در دستور کاری خود قرار داده و دارای کد رهگیری باشند که در این زمینه اداره امور مالیاتی به جد سخت‌گیری لازم را داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: همه دستگاه‌های خدماتی و دفاتر رسمی قضایی به بنگاه‌های املاکی که فاقد کد رهگیری و گواهی‌نامه هستند خدمات ندهند؛ چرا که این امر باعث می‌شود جلوی معاملات صوری بسته شود.

فغفوری یادآور می‌شود: این تعداد مشاور املاک به صورت غیرمجاز و بدون پروانه کسب در زنجان فعالیت کرده و تخلفات زیادی را انجام داده بودند.

این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب زنجان نیز معتقد است: این تعداد مشاور املاک پلمب شده به علت خرید و فروش صوری، ایجاد جو کاذب، ایجاد شبکه زنجیره‌ای و فضای ناسالم و تحریک افراد مبادرت به بالا رفتن قیمت مسکن، زمین و اجاره‌بها در زنجان می‌شدند.

به صاحبان این مشاوران املاک از یک سال گذشته تذکر داده شده بود و به تخلفات خود واقف بودند ولی همچنان فعالیت غیرقانونی خود را انجام می‌دادند

حجت‌الاسلام محسن کرمی می‌گوید: به صاحبان این مشاوران املاک از یک سال گذشته تذکر داده شده بود و به تخلفات خود واقف بودند ولی همچنان فعالیت غیرقانونی خود را انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی استان با افرادی که بازار مسکن را آشفته می‌کنند، برخورد خواهد کرد، می‌افزاید: اگر مشاوران املاک از اقدامات متخلفانه دست نکشند، برخورد قانونی با آن‌ها صورت می‌گیرد.

نبود حاشیه امن برای افراد سودجو در حوزه مسکن
این مسئول در ادامه ابراز می‌کند: بر اساس قانون مبارزه با اخلالگران نظام اقتصادی، مجازات سنگینی برای این افراد تعریف شده است و دستگاه قضایی استان برای ساماندهی به بازار مسکن و زمین با مشاوران املاک متخلف به جد وارد کار شده و برخورد می‌کند تا بازار مسکن به آرامش برسد.

کرمی با بیان اینکه دلالی و سودجویی یکی از دلایل مهم در افزایش قیمت مسکن است، اظهار می‌کند: افراد سودجو در حاشیه امن قرار ندارند و کسانی که با اقدامات خلاف قانون و تبلیغات واهی موجب اخلال در نظام معاملاتی مسکن شده‌اند، بدون هیچ اغماضی با آنان برابر قانون برخورد قضایی خواهد شد.

وی به همه مشاوران املاک که بدون پروانه فعالیت می‌کنند یا مشاوران املاکی که در محلی غیر از محل مندرج در پروانه کسب فعالیت می‌کنند، هشدار داد تا فعالیت غیرقانونی خود را تعطیل کنند، در غیر این صورت با قاطعیت برخورد خواهد شد.

دادستان زنجان همچنین از اتحادیه‌ها و مشاوران املاک خواست در وضعیت کنونی که مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند، رعایت انصاف را نسبت به مستاجران داشته باشند و هیچ خط قرمزی در این خصوص با هیچ  بنگاه‌داری نداریم.

ساماندهی بنگاه‌های مسکن در زنجان
استاندار زنجان نیز نسبت به ساماندهی بنگاه‌های مسکن در استان زنجان تاکید کرده و می‌افزاید: باید ریشه آدم‌هایی که بازار مسکن را دچار تزلزل می‌کنند، خشک شود؛ چرا که باعث نگرانی مردم شده‌اند.

فتح‌الله حقیقی تاکید می‌کند: باید با بنگاه‌هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت کرده و بازار را دچار رکود می‌کنند، برخورد شود.

عده‌ای به دروغ تحت عنوان بنگاه معاملاتی مسکن یا نمایندگی خودساخته اقدام به معامله زمین‌هایی می‌کنند که از سال‌های گذشته بلاتکلیف مانده و مشکلاتی ایجاد می‌کنند

وی بر لزوم بازرسی از این بنگاه‌ها که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند تاکید کرده و یادآور می‌شود: عده‌ای به دروغ تحت عنوان بنگاه معاملاتی مسکن یا نمایندگی خودساخته اقدام به معامله زمین‌هایی می‌کنند که از سال‌های گذشته بلاتکلیف مانده و مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان می‌کند: دستگاه قضایی باید با کسانی که خودساخته برای خود بنگاه و نمایندگی معاملاتی درست کرده‌اند و زمینی که تکلیف ندارد را خرید و فروش می‌کنند، برخورد کند.

به هر حال حوزه خرید و فروش مسکن در استان زنجان نیازمند ساماندهی و نظارت هرچه بیشتر است و جلوگیری از رشد قارچی واحدهای باصلاح مشاوره ملاک می تواند گام مهم و ارزشمند در این زمینه باشد که نیازمند تعامل همه دستگاه های مرتبط است تا این چالش رفع شود.

کد خبر: ۴۱٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      مثال یه سرمایه داری که 5 سند بنامش هست وهیچ جای دیگر نمی تونه سرمایه گذاری کنه دولت هم ازش مالیات نمیگره املاک چکار کنه