۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
اشتغال ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری آذربایجان غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد

اشتغال ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری آذربایجان غربی

ارومیه- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اشتغال ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رسول جلیلی اظهار داشت: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

جلیلی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارگیری انجام یافته، استان آذربایجان‌غربی با تولید ۲۷ درصد عسل کل کشور، چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: میانگین تولید از هر کندوی مدرن، ۱۷ کیلو گرم و از کندوهای بومی، ۵/۵ کیلوگرم است و در مجموع در سطح استان تعداد یک میلیون و ۲۳۴ هزار کندوی مدرن و ۱۱۰ هزار کندوی بومی وجود دارد.

جلیلی افزود: شهرستان خوی با داشتن بیش از ۳۹۰ هزار کندو و تولید بیش از۱۰هزار تن عسل، مقام اول استان را با تولید بیش از ۵۰ درصد عسل تولیدی به خود اختصاص داده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند، شش هزار و ۱۶۵ نفر بوده و تعداد پنج هزار و ۲۵۰ نفر به صورت فصلی در زنبورستان ها مشغول به کار هستند.

اشتغال دائم و فصلی ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان
جلیلی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار سرشماری زنبورستان های آذربایجان غربی، شش هزار و ۱۶۵ نفر بهره بردار به صورت مستقیم و پنج هزار و ۲۵۰ نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می آورند.

وی خاطر نشان کرد: با فرهنگ سازی و آموزش های تخصصی لازم در خصوص تولید سایر فرآورده های زنبورعسل براساس آمارگیری های انجام شده، مقدار۹۲ کیلوگرم ژله رویال و دو هزار و ۲۱۲ کیلوگرم گرده گل، ۷۰۴ هزار و ۴۲۵ کیلو گرم بره موم و ۱۲ هزار و ۷۳۲ کیلو گرم موم از زنبورستان های استان تولید و به بازار مصرف عرضه شده است که به نوبه خود یکی از راه های پر درآمد برای زنبورداران محسوب شده و در اشتغال زایی سهم بسزایی را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه این استان دارای یک اتحادیه قوی و فعال بنام اتحادیه تولید کنندگان عسل  است، خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی با ۱۶ تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد و با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن شش کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.

جلیلی افزود: از پتانسیل‌ها و توانمندی های این استان در بخش زنبورداری می توان به تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.

کد خبر: ۴۱٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha