۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
رمز ارزها کلید قفل اقتصادهای بسته دنیا در شرایط کرونایی
دولت ها به پذیرش بیت کوین روی خوش نشان می دهند

رمز ارزها کلید قفل اقتصادهای بسته دنیا در شرایط کرونایی

 با توجه با بیماری کووید ۱۹ و قفل شدن اقتصادهای دنیا و از طرفی کاهش پول برخی از کشورها، رمز ارزها می توانند به عنوان پشتوانه ارز در مبادلات تجاری شوند.

فرحناز سپهری؛ بازار: سایت «دِتوکنیست» در باره چشم انداز رمز ارزها گزارشی منتشر کرده است که از نظرتان می گذرد: با توجه به بیماری کرونا ویروس و ادامه عدم اطمینان از سوی دولت ها، سرمایه گذاران به دنبال دارایی در جای دیگری هستند. بانک دی بی اس (DBS) سنگاپور اخیراً گزارشی جامع درباره وضعیت ارزهای دیجیتال منتشر کرده است. به طوری که تایمور بایگ، تحلیلگر، مو h رد قانع کننده ای را برای چشم اندازهای روشن ارزهای رمزپایه ارائه داده است. این در حالی است اصلی ترین عامل این تغییر چشم انداز، در کنار آمدن دولت ها با بیماری همه گیر کووید ۱۹ نهفته است.

سیاست های شدید پولی منجر به تصویب بیت کوین می شود؟
نگرانی ها نشان دهنده علت اصلی تغییر بعد از کرونا در درک مردم از رمز ارزها است. تایمور بایگ، نویسنده گزارش بانک دی بی اس در مورد ارزهای دیجیتال، از پیشکسوتان صنعت مالی است. وی پیش از این به عنوان اقتصاددان ارشد در دویچه بانک، صندوق بین المللی پول و مرجع پولی سنگاپور فعالیت می کرد.  
در این گزارش، بایگ از اساس تقاضای ارز رمزنگاری شده - قبل از کووید۱۹ و پس از کووید مورد بررسی قرار داده است. همچنین روندهای زیر را یادآوری می کند که می تواند  سرعت پذیرش بیت کوین و شاید دارایی های دیجیتال دیگر را تسریع کند.

۱. بیت کوین به عنوان یک جایگزین قابل قبول برای پول دولت ها
  ۲۵۰۰ ارز رمزپایه، در حال حاضر ۳۶۰ میلیارد دلار بازار را در اختیار دارند. از این تعداد، بیت کوین بر سایر رمز ارزها غالب است و شش برابر از دومین دارایی دیجیتال، اتریوم، جلوتر است. بر این اساس، بیت کوین حدود ۱۷۰ میلیارد دلار سهم بازار را در اختیار دارد که تقریباً نیمی از رمز ارزهای بازار را تشکیل می دهد.  به همین دلیل است که وقتی مردم در مورد ارزهای رمزپایه صحبت می کنند، تقریباً همیشه به بیت کوین اشاره می کنند.  چراکه افزایش یا کاهش ارزش آن، ارزش سایر ارزهای رمزپایه دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از طرفی بسیاری از افراد فقط براساس نوسانات بیت کوین یک شبه میلیونر شده اند.  به طوری که با گذشت سال ها، باعث افزایش سهم بازار و حجم معاملات این رمز ارز شده است.
با این حال، بیت کوین در حال انتقال از یک دارایی سوداگرانه برای یک طرح سریع پول سازی به دارایی است که به ثروت ملت و عملکرد نهادهای مالی آن ارتباط ندارد. بیت کوین به دلیل تعداد ثابت سکه ها و فناوری بلاک چین رمزنگاری شده، برخلاف ارزهای معروف امروز ذاتاً در برابر تورم و دستکاری نهادهای مرکزی مقاوم است.  این امر امروزه چنان گسترش یافته است که دولت ایالات متحده در ژوئن سال ۲۰۲۰ پول بیشتری نسبت به دو قرن اول پس از تأسیس آن چاپ کرده است.


۲. مشتریانی که  از موسسات مالی سنتی تقاضای بیت کوین می کنند
هیچ چیزی مانند ادغام رویکردهای مالی جدید با زیرساخت های مالی موجود، منجر به پذیرش محصولات مالی جدید نمی شود. به دنبال شیوع بیماری کووید ۱۹، بانک های سراسر جهان شروع به پیاده سازی مدل تجارت به تجارت (B۲B) برای پاسخگویی به تقاضای مشتریانی کرده اند که می خواهند در دارایی های دیجیتال  و در یک محیط مالی سرمایه گذاری کنند. شرکت دارایی دیجیتال فیدلیتی نمونه بارز این موضوع است. این شرکت هم اکنون می تواند حق قانونی و معاملات بیت کوین را تسهیل کند.  
علاوه بر این، مشتریانی که بیت کوین را به عنوان سنگر مقابله با تورم می دانند، طلا را نیز در همین راستا مشاهده می کنند. هر دو دارایی برای حفاظت از ثروت مستقل از آنچه در اقتصاد یک کشور اتفاق می افتد، مورد توجه هستند و البته  بانک هایی هم وجودد ارند که به طور سنتی طلا را ذخیره می کنند. در سالهای آینده، می توا ن انتظار داشت که بانک ها این ویژگی را با بیت کوین به عنوان مکمل طلا یا طلای دیجیتال گسترش دهند.

۳. بیت کوین پناهگاهی برای ارزهای ناموفق دولتی
به دنبال انفجار گسترده در بیروت، ارزش پول لبنان ۸۰ درصد کاهش یافت و ضربه مهلکی به اقتصاد این کشور وارد کرد. سایر کشورها نیز مانند ونزوئلا و ایران مشکلات مشابهی دارند. در همه آنها، کووید ۱۹ به طور قابل توجهی شرایط را علاوه بر تحریم های بین المللی تحمیل شده توسط ایالات متحده، تشدید کرده است.  
همچنین با توجه به قفل شدن بازارهای مالی بین المللی بسیاری از آنها دوره های تورم بیش از حد را تجربه می کنند که می تواند به یک بحران ارزی منجر شود. بایگ در کوتاه مدت، نتیجه گرفت که اتصال آنها به ارزهای رمزپایه اگر به یک ارز با گردش محدود متصل شود، می تواند کارساز باشد.  اخیراً، بسیاری پیش بینی می کنند، با وجود این همه گیری  و واکنشهای بعدی دولت - تقاضای بیشتری رخ می دهد. هر روز افراد بیشتری دارایی های خود را به طلا، بیت کوین و سهام تبدیل می کنند.  اما با این حال با کدام یک  می توان بیشترین اطمینان را در  طولانی مدت  داشت؟

کد خبر: ۴۱٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha