۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کسی عامل «دلال» را نمی‌پذیرد؛ بازار خودرو گروگان دست تولیدکنندگان است
کارشناس و فعال خودرویی در گفتگو با بازار:

کسی عامل «دلال» را نمی‌پذیرد؛ بازار خودرو گروگان دست تولیدکنندگان است

خسروانی، مدیر مجموعه اتو خسروانی با اشاره به اینکه خودروسازان درخواست عرضه خودرو با ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار را دارند گفت: بازار در انحصار خودروسازان است واین پیشنهاد به معنی این است که به طور مستقیم تعیین کننده قیمت خودرو باشند.

بازار؛ گروه خودرو: بازار سوت و کور خودرو که نه فروشنده‌ای داشت، نه خریدار و سایه رکود بر سر آن سنگینی می‌کرد با عرضه دنا پلاس توربو شارژر اتوماتیک به عنوان محصول جدید گروه خودروسازی ایران خودرو به یکباره با التهابات جدیدی مواجه شد. چرا که نخستین روز بعد از تحویل این خودرو به مشتری با ۵۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه شد.

البته ماجرا به همین جا منتهی نشد و هربار قیمت‌های جدیدی از این خودرو در بازار شنیده می‌شد که آخرین و بالاترین رقمی که برای آن قرار دادند ۶۱۰ میلیون تومان بود. خودرویی که اگر واردات آزاد بود رقیبان بسیاری جدی  از خودروسازان بزرگ دنیا داشت اما در بازار محدود داخلی شاید با این قیمت فقط بتوان همین خودرو را یافت. در این خصوص به سراغ علی خسروانی، مدیر مجموعه اتو خسروانی رفتیم تا در راستای قیمت‌های سلیقه‌ای چند سال اخیر بازار خودرو گفت و گویی داشته باشیم.

* به عنوان واردکننده خودرو با توجه به اینکه چند سال است که جلو واردات خودرو گرفته شده است و برای کنترل قیمت‌ها و افزایش دامنه انتخاب مشتری نیاز به وجود بازار رقابتی است، نظرتان در خصوص قیمت محصولات داخلی خودروسازان که این روزها خبر ساز شده است چیست؟ بخصوص که قرار بود حمایت از مصرف کننده هم در قیمت گذاری مورد توجه قرار گیرد.
متاسفانه واژه‌هایی همچون حمایت از مصرف کننده، حمایت از قشر آسیب پذیر، عرضه محصول متناسب با توان مالی مردم و غیره همگی معنای حقیقی خودشان را از دست داده‌اند و جای آن‌ها را فضای انحصارگرایانه به همراه دنبال کردن منافع عده‌ای خاص گرفته است؛ در اصل مسئولان و خودروسازان با استفاده از القاب عامه پسند «حمایت از تولید» به دنبال اهداف دیگری هستند و این موضوع بیشتر شبیه سو استفاده است. در این میان به عنوان فعال بازار خودرو اثری از حمایت از بخش‌های کم‌ توان تر برای برخورداری از خودرو شخصی نیز دیده نمی‌شود.

متاسفانه واژه‌هایی همچون حمایت از مصرف کننده، حمایت از قشر آسیب پذیر، عرضه محصول متناسب با توان مالی مردم و غیره همگی معنای حقیقی خودشان را از دست داده‌اند و جای آن‌ها را فضای انحصارگرایانه به همراه دنبال کردن منافع عده‌ای خاص گرفته است

* هرچند خرید ارزان ‌ترین خودرو عرضه شده توسط خودروسازان _حتی در همان طرح‌های پیش فروش _ از توان مالی کارگرانی که درآمد زیر سه میلیون تومان دارند هم خارج است، اما خودروسازان معتقدند افزایش قیمت خودرو به دست دلالان بازار انجام می‌شود، نظرتان در این باره چیست؟
این مشکل را واردکنندگان سابق خودرویی هم دارند و هربار که از خودروسازان انتقاد می‌کنیم و می‌گویم: مگر قرار نبود در راستای حمایت از تولید داخل و مصرف کننده واردات ممنوع شود پس این خودروهای گران در بازار چیست؟ می‌گویند دلالان خودرو را گران کرده‌اند!

* به نظرتان افرادی که در طرح‌های پیش فروش خودرو بعد از طی کردن هفت خوان رستم توانسته‌اند تنها یک خودرو تحویل بگیرند تاثیری در التهاب بازار خودرو دارند و می‌توان به آن‌ها دلال گفت؟
خیر، در حال حاضر مردم هم متوجه این موضوع شده‌اند که افرادی که از آن‌ها به عنوان دلال نام برده می‌شود نقشی در افزایش قیمت خودرو در بازار ندارند و کاره‌ای نیستند. همانطور که اشاره کردم عده‌ای خاص با بازی با کلمات برای مدتی توانستند مردم را سرگرم کنند اما حالا همه فهمیده‌اند و دیگر زیر بار این حرف که «افزایش التهاب بازار با حضور دلالان است» نمی‌روند.

مگر قرار نبود در راستای حمایت از تولید داخل و مصرف کننده واردات ممنوع شود پس این خودروهای گران در بازار چیست؟

* قرار بود اعضای شورای رقابت نقش حامی مردم را اجرا کنند تا قیمت خودرو سر به فلک نکشد و باز هم مصرف کننده واقعی توان خرید از این بازار را داشته باشد، با توجه به اینکه روز به روز شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم به نظرتان شورای رقابت چه سیاستی را برای کنترل قیمت خودرو باید در پیش گیرد؟
شورای رقابت اعلام کرده که هر سه ماه یکبار به کارخانه‌ها مجوز افزایش قیمت خودرو را می‌دهیم. بعد کارخانه‌ها اعلام کردند قیمت دست همان شورای رقابت ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار باشد. بازار که دست خودروسازان است. بنابراین مشخص است که قیمت را در بازار بالا می‌برند تا بتوانند قیمت‌گذاری شرکتی‌شان را همان قدر که می‌خواهند انجام دهند.

این موجی هم که در خصوص محصول جدید ایران خودرو ایجاد شد هم کار مردم عادی نیست و دست خودشان است تا انتظار مردم از قیمت این خودرو را بالا ببرند. متاسفانه بازار خودرو به دست تولیدکنندگان خودرو گروگان گرفته شده است و هیچ اراده‌ای هم برای اصلاح آن نیست و تا به آن‌ها اعتراض می‌شود هم نمی‌پذیرند و در قبال حمایت از تولید مردم را زیر بار فشار قرار می‌دهند.

* به نظرتان برای اینکه قیمت خودرو منطقی شود، دوباره مصرف کننده واقعی توان خرید خودرو داشته باشد و از این حالت بازار سرمایه‌ای که طی دوسال اخیر ایجاد شده؛ خارج شویم باید چه تدبیری اندیشید؟
ضرورت دارد فضا رقابتی باشد و با توجه به اینکه ظرفیت تولید خودرو هم مشخص است باید با واردات، مازاد بر نیاز را تامین کنیم تا بازار تعدیل شود. واردکنندگان هم اعلام کرده‌اند که مازاد بر تولید را وارد کنیم و می‌خواهیم تولیدکنندگان تولید شان را داشته باشند. اما با توجه به اینکه گفته می‌شود نیاز بازار سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است و توان تولید خودروسازان نیز ۸۰۰ هزار دستگاه است، باید مابقی آن از طریق واردات تامین شود. بنابراین کنترل بازار بدون اجرای این موضوع امکان پذیر نیست.

وقتی رقیبی نباشد تا از یک تولیدکننده خودرو ارزان تر بخرد چطوری می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد؟

* در حال حاضر مسئولان با اهرم‌های مختلف سعی در کنترل دستوری قیمت خودرو در بازار دارند، به نظرتان این شیوه جواب می‌دهد یا باز هم باید با موج جدیدی از افزایش قیمت خودرو مواجه بود؟
نمی‌توان بازار خودرو را دستوری کنترل کرد، وقتی رقیبی نباشد تا از یک تولیدکننده خودرو ارزان تر بخرد چطوری می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد؟  باید بازار خودرو را برای اصلاح قیمت خودرو به سمت رقابتی شدن هدایت کنند. برای مثال اگر بنده یک خودرو داشته باشم که نمونه دیگری از آن نباشد می‌توانم هر قیمتی بر روی آن بگذارم. تنها راه کنترل این است که باید واردات آزاد شود و به مردم حق انتخاب داده شود.

* تا قبل از اینکه واردات خودرو ممنوع شود مشتری با ۶۰۰ میلیون تومان چه خودروهایی می‌توانست خریداری کند؟ با توجه به افزایش نرخ دلار همین حالا دست خریدار درصورت آزادسازی واردات برای خرید چه خودروهایی باز است؟
سال ۹۶ بی ام و اتاق هفت ساده ۶۱۰ میلیون تومان و به قیمت امروز دنا پلاس اتوماتیک فروخته می‌شد. الان نیز اگر قیمت دلار را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم با ۶۰۰ میلیون تومان و با در نظر گرفتن تعرفه ۱۰۰ میلیون تومانی واردات، خودروهایی تا محدوده قیمتی ۲۰ هزار دلار را می‌توان خرید که طیف گسترده‌ای از خودروهای مشتری پسند که استانداردهای بهتری هم دارند را در بر می‌گیرد. البته اگر بخواهیم بازار خودرو دست دوم را هم در نظر بگیریم که این طیف بسیار وسیع تر خواهد شد.

کد خبر: ۴۱٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha