۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
قیمت ارز در اوج/ دلار ۲۶ هزار ۶۰۰ تومان شد/ سکه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار
بغزیان: بانک مرکزی عامل اصلی گرانی ارز است نه بازار؛

قیمت ارز در اوج/ دلار ۲۶ هزار ۶۰۰ تومان شد/ سکه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار

قیمت انواع ارز و سکه در حالی هر روز رکورد های جدیدی را به ثبت می رسانند که اقتصاددانان علل گرانی این کالاها را حاصل سیاست گذاری بانک مرکزی عنوان کرده و معتقدند؛ این بانک از وضعیت بازار کاملا مطلع است و برای ساماندهی قیمت ها  آگاهانه به بازار ورود نمی کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت ارز در بازار آزاد امروز برای نخستین بار به ۲۶ هزار ۶۰۰ تومان رسید و سکه نیز رکورد ۱۲ میلیون ۶۰۰ تومان را زد. این افزایش قیمت در بازار که نظارتی در آن وجود ندارد مردم را نگران کرده است چرا که با افزایش قیمت ارز قیمت همه کالا و خدمات نیز در بازار افزایش می یابد.

دلار که طی ۲ ماه گذشته برای اولین بار قیمت ۲۶ هزار تومانی را در بازار تجربه کرده بود، امروز با رکوردی جدید به ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان و  بهای سکه نیز به ۱۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمتی که انتظار تورمی را برای رشد قیمت ها در همه کالا و خدمات ایجاد کرده و قشر ضعیف و کم درآمد جامعه با این وضعیت در فشار مضاعف قرار می گیرند.

در چنین شرایطی مردم نیز دیگر به وعده و وعیدهای بانک مرکزی در ساماندهی قیمت ها در بازار ارز دلخوش و مطمئن نیستند چرا که می دانند این بانک یا از مدیریت کارشناسی دقیقی برخوردار نیست و یا اینکه نظارگری آن در بازار ارز هوشمندانه است.

جهش قیمت در بازار ارز و سکه
البته بانک مرکزی هفته گذشته با افزایش نرخ ارز به ۲۵ هزار تومان وارد عمل شد و ارز فراوانی را به صرافی ها تزریق کرد تا مانع از رشد قیمت این کالا شود. اما شیوه نادرست توزیع ارز باعث شد تا با این کار فقط منابع ارزی کشور به نفع سوداگران و دلالان به هدر برود. قیمت دلار که از دیروز با جهش قیمت مواجه شد امروز نیز ادامه داربود، طوری که در بازار آزاد قیمت دلار با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل به ۲۶  هزار و ۶۰۰ تومان و بهای یورو نیز به ۳۰ هزار ۴۰۰ تومان رسید.

بانک مرکزی عامل اصلی گرانی ارز
در این باره آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با «بازار» عامل اصلی افزایش نرخ ارز را خود بانک مرکزی دانست و گفت: مردم نباید به اشتباه بیفتند که بازار آزاد و برخی فعالان ارزی باعث می شوند تا قیمت ارز افزایش یابد بلکه این طور نیست چرا که این بانک مرکزی است که تعیین کننده نرخ ارز در بازار است.  

وی با بیان اینکه تردیدی نیست سیاست بانک مرکزی براساس افزایش نرخ ارز به شکلی زیرکانه در حال انجام است، افزود: شروع گرانی ارز به شکل غیر مستقیم از بانک مرکزی شروع می شود، بنابراین نباید با ساده انگاری پذیرفت که بازار، بانی گرانی ارز است چرا که بانک مرکزی همیشه قصد داشته است که ارز گران شود.

نزدیک کردن قیمت ارز صرافی ها به بازار آزاد برای گرانی ارز!
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: نزدیک کردن قیمت ارز صرافی ها به ارز بازار آزاد نمونه آشکاری است که بانک مرکزی بدنبال گرانی ارز است. علاوه بر این افزایش قیمت خودرو، تخم مرغ، کره و ... همه و همه ناشی از بی تدبیری بانک مرکزی در تعیین نرخ معقولانه  ارز در بازار است.  

بغزیان به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ساماندهی قیمت ارز در بازار، اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی سیاست ارزی مشخصی ندارد و با اظهاراتی چون "نرخ واقعی ارز این رقمی  نیست که در بازار اعلام می شود و یا به زودی قیمت این کالا در بازار متعادل می شود" معلوم نیست چه اهدافی را دنبال می کند.

افزایش قیمت ارز در صرافی ها
امروز صرافی بانک‌ها نیز قیمت دلار را برای فروش به گروه‌های هدف با ۱۴۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۳  هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

همچنین قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها با ۱۴۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان است.
باتوجه به تأکید بانک مرکزی برای تأمین ارز نیازهای واقعی مشتریان، صرافی های بانکی نسبت به تأمین ارز مورد نیاز مصارف ۲۴ گانه خدماتی از جمله مسافران، بیماران، دانشجویان و ... اقدام می کنند و تنها فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی را متوقف کرده اند.

امروز البته با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، صرافی بانکها قیمت خرید و فروش دلار و یورو را افزایش دادند و از دیروز دلار در صرافی ها وارد کانال ۲۳ هزار تومان شده است ولی در عین حال دلار در بازار آزاد همچنان درحال رکورد زنی است و معلوم نیست نرخ این کالا به کجا می رسد.

سکه و طلا هم گران شدند
با افزایش قیمت ارز، قیمت سکه و طلا نیز در بازار گران شد. طوری که قیمت در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۸۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

علاوه بر این قیمت نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۲۴ عیار نیز در هر گرم یک‌میلیون و ۵۸۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۴۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم گیر قیمت ارز می دانند و می گویند: از یکی دو روز گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است.

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز و سکه در حالی رو به افزایش است که خیلی از کارشناسان می گویند؛ قیمت این ۲ کالا مهم اقتصادی با حباب قیمت همراه هستند و احتمال تغییر قیمت در آنها وجود دارد چرا که این کالاها برای سرمایه گذاری بسیار پرریسک است.

کد خبر: ۴۱٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha