۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
خودکفایی ایران در زمینه تولید گندم/ قانون خرید تضمینی درست اجرا نمی شود
رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران:

خودکفایی ایران در زمینه تولید گندم/ قانون خرید تضمینی درست اجرا نمی شود

هاشمی، رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران گفت: کشور نزدیک به یک دهه است که در تولید گندم به خودکفایی رسیده است.

به گزارش بازار، «عطا الله هاشمی» افزود: این در حالیکه ایران تا سال ۱۳۹۳ جزء وارد کنندگان عمده گندم در بین کشورهای جهان بود.

وی اظهارداشت: سالانه بیش از ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید می شود که تمامی نیاز مملکت در بخش های مختلف اعم از خبازی، صنف، صنعت، بذر و غیره را تامین می کند.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران گفت: میزان خرید تضمینی گندم وابستگی مستقیم به قیمت خرید تضمینی اعلامی از سوی دولت دارد.

وی افزود: اگر این نرخ بصورت عادلانه و منطقی تعیین شودهم در زمینه الگو و برنامه ریزی کشت و هم فروش اثر مستقیم می گذارد در نتیجه میزان و نسبت خرید بالا می رود.

هاشمی بیان داشت: متاسفانه در راستای اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کشور مشکلات جدی وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق قانون اگر کشاورز محصول تولیدی خود را موفق نشد به قیمت دلخواه بفروشد دولت موظف است بر پایه نظریات کارشناسی محصول کشاورز را خریداری کند.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران گفت: در هیچ کجای دنیا نه از نظر حقوقی و نه از نظر قانونی رایج نیست که بدون حضور فروشنده و تولید کننده نحوه خرید و قیمت محصولات تعیین شود.

وی افزود: متاسفانه در ایران تولید کننده که کشاورز باشد در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم هیچ نقشی ندارد.

هاشمی بیان داشت: سال گذشته قیمت پایه برای خرید تضمینی گندم به ازای هرکیلوگرم ۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود.

وی ضمن اشاره به اینکه گندم نماد آبروی کشور است، گفت: الان جامعه بین المللی به خصوص دشمنان نظام جمهوری اسلامی در سراسر عالم گوش به زنگ هستند تا کشور از یک منظری از خود ضعف نشان دهد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران افزود: متاسفانه منظر امنیت غذایی و گندم می تواند دستاویز بسیار بزرگی برای دشمنان باشد.

وی ادامه داد: برآوردی که بنیاد ملی گندمکاران برای خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید تا یک ماه پیش داشت به ازای هرکیلوگرم ۴۵۰۰ تومان بود.

هاشمی گفت: با وجود افزایش سر سام آور قیمت کود و سم در روزهای اخیر بدون شک قیمت تمام شده گندم بسیار بالاتر خواهد بود از اینرو بنیاد ملی گندمکاران به دنبال برآورد نقش افزایش قیمت سم و کود در قیمت تمام شده و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم است.

وی به رادیو اقتصاد افزود: قیمت پایه خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید با وجود افزایش شدید قیمت سم و کود بیش از ۴۵۰۰ تومان به ازای هرکیلوگرم خواهد بود.

کد خبر: ۴۱٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha