۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
نوشتن روی خط گرانی؛ لوازم‌التحریر روی نردبان صعودی قیمت‌ها است
بازار گزارش می‌دهد؛

نوشتن روی خط گرانی؛ لوازم‌التحریر روی نردبان صعودی قیمت‌ها است

سمنان- گرانی‌های بی‌منطق مشق شب لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در بازارهای استان سمنان است آن‌هم در آغاز سال تحصیلی که نیاز خانواده‌ها به این اقلام بیش از هرزمانی محسوب می شود به نظر می رسد دولت نیز چندان نتوانسته در مدیریت این حوزه موفق عمل کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی روی بسیاری از کالاها و اقلام مورد نیاز و مصرفی مردم اثر گذاشته است کالاهایی که می‌توان آن‌ها را کمتر خرید یا حتی جایگزینشان کرد اما لوازم‌التحریر در زمره مسائلی نیست که بشود از آن‌ها صرف‌نظر کرد لذا گرانی‌های بی‌منطقی این اقلام در آغاز سال تحصیلی سبب شده تا خانواده‌های بسیاری در سطح استان سمنان با مشکل روبرو شوند.

گرانی‌ها بر روی قیمت همه‌چیز تأثیر گذاشته به‌خصوص نوشت‌افزار آن‌هم در دورانی که باید خانواده‌ها مایحتاج موردنیاز فرزندانشان را تأمین کنند لذا کلمه اجبار وقتی کنار تقاضا قرار می‌گیرد می‌تواند یکی از مسائلی باشد که سود جویان را به سمت افزایش بهای اقلام سوق می‌دهد حال‌آنکه نظارت درستی هم وجود ندارد.

افزایش قیمت ها نسبت به سال قبل
یکی از نوشت‌افزار فروش‌های استان سمنان در عین ناباوری با بیان اینکه سه ماه اخیر حتی یک بازرسی هم به مغازه من نیامده است، می‌گوید: درحالی‌که در مرکز شهر مغازه‌دارم حتی یک‌بار هم نیامده‌اند قیمت‌های مرا کنترل کنند من خوشبختانه اجاره مغازه نمی‌دهم و نیاز مالی چندانی هم ندارم اما اگر کس دیگر بود شاید از این فرصت استفاده می‌کرد و قیمت‌ها را افزایش می‌داد زیرا نظارت‌ها ضعیف است.

رضا شریعتی با بیان اینکه قیمت‌ها بسیار گران شده‌اند اما برخی کسبه و توزیع‌کننده‌ها نیز، انصاف را زیر پا می‌گذارند، می‌افزاید: قیمت دفترچه و به‌خصوص نوشت‌افزار نسبت به سه سال پیش بالغ‌بر ۳۰۰ درصد و نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد گران شده است.

وی می‌گوید: این موضوع فقط برای خارجی‌ها هم صدق نمی‌کند بلکه نوشت‌افزار ایرانی نیز دچار مشکل گرانی‌ها شده است برای مثال دفاتر جلد براق که به آن‌ها پاپ کو می‌گویند سه سال پیش سه هزار و ۲۰۰ تومان بودند سال گذشته به چهار هزار و ۸۰۰ تومان رسیده‌اند و امسال آن‌ها را شش هزار  و ۶۰۰ تومان می‌خریم و هفت هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشیم البته برای مثال مداد سیاه که سال قبل دو هزار و تومان بود امسال دو هزار و ۲۰۰ تومان است که چندان تفاوتی نکرده اما به‌طور میانگین بیش از ۵۰ درصد نوشت‌افزار ایرانی هم گران شده‌اند.

مشکل نوشت‌افزار ابتدا تولید است که با توجه به مواد اولیه، تحریم‌ها و ... گران تمام می‌شود و در نتیجه تولیدکننده چاره‌ای ندارد که گران‌تر هم بدهد در واقع راه دیگری ندارد

مشکل، تولید است
از این نوشت‌افزار فروش استان سمنان درباره کالاهای گران می‌پرسیم و می‌گوید: من آن‌چنان محصولاتی که در سؤال شما است نمی‌آورم زیرا مشتریانشان کم هستند اما دیگر همکاران من هستند که امروز دفتر ۱۰۰ برگ فانتزی را به ۶۸ هزار تومان ‌هم می‌فروشند زیرا خارجی است! البته این محصولات خارجی هم نیستند و همگی یا در چین یا در ایران تولید می‌شوند.

شریعتی با بیان اینکه گران‌ترین محصولات ما مداد رنگی‌های خارجی هستند که ۲۴ رنگ آن‌ها بیش از ۳۸۰ هزار تومان قیمت خرید دارد و ما باید آن‌ها را ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان بفروشیم، می‌گوید: مشتریان این محصولات چندان نیستند برای همین مایل به خریدشان نیستیم.

وی می‌افزاید: مشکل نوشت‌افزار ابتدا تولید است که با توجه به مواد اولیه، تحریم‌ها و ... گران تمام می‌شود و در نتیجه تولیدکننده چاره‌ای ندارد که گران‌تر هم بدهد در واقع راه دیگری ندارد او هم باید پول کارگر و آب و گاز و برق، حمل‌ونقل و ... را در بیاورد لذا به نظر من عامل اصلی گرانی نوشت‌افزار مشکلات تولیدکنندگان ایرانی است.

مشکلات تولید کنندگان حل شود
محسن غفوری دیگر فعال حوزه لوازم‌التحریر مشکل اصلی گرانی را تولید می‌داند و می‌گوید: موانع تولید سبب شده تا روزبه‌روز قیمت تمام‌شده محصول برای کارخانه ایرانی بیشتر شود از سوی دیگر واردات بی‌رویه کمر تولیدکننده را شکسته است در نتیجه مجبور است که قیمتش را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه امسال بسیاری از مارک‌های ایرانی لوازم‌التحریر در بازار نیستند و مشخص است که مالک آن یا ورشکست شده یا تولیدش را حداقل رسیده است، تأکید کرد: فقدان تأمین مواد اولیه تا جایی که ما می‌دانیم مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان دفتر و کتاب و ... است که بر روی قیمت همه‌چیز تأثیر گذاشته است.

سنگ اندازی سر راه تولید
این فعال بازار نوشت‌افزار می‌گوید: مسئولان مدام سنگ‌اندازی می‌کنند برای مثال در شاهرود قرار است کارخانه تولید کاغذ کربنات زده شود که می‌تواند نیاز کشور را تأمین کند و حتی صادرات را هم انجام دهد چرا این کارخانه باید سه سال تمام اذیت شود و حتی سوله‌هایش را نمی‌توانند کار بگذارند؟ آن‌هم کارخانه‌ای که ریالی وام و بودجه دولتی و ... ندارد و همه‌اش سرمایه بخش خصوصی است؟

شریعتی بیان کرد: بعضی وقت‌ها شک می‌کنیم نکند دشمنی با تولید بخش خصوصی وجود دارد که این‌همه موانع برایش ایجاد می‌شود مگر با راه‌اندازی این کارخانه در شاهرود چه کسانی ضرر می‌بینند؟ آیا کاغذ هم مانند دلار و ... سلطان دارد که می‌ترسند منافعشان به خطر بیفتد؟ وقتی کارخانه کاغذ را گران می‌خرد مجبور است که کارخانه هم گران تولید کند درنتیجه مشتریان ما فقط می‌آیند سؤال می‌کنند که دفتر تعاونی ارزان دارید ؟

وی می‌افزاید: کلمه تعاونی یعنی من پول خرید لوازم‌التحریر را ندارم و ارزان‌ترین چیزهایی را که در مغازه‌داری به من بده! این کلماتی را ما روزانه از ده‌ها و ده‌ها نفر از مشتریانمان می‌شنویم مشتریانی که پول‌ندارند حتی برای بچه‌هایشان دفتر بخرند.

لوکس ها در مقابل مردم عادی
یکی از موضوعاتی که در بازار لوازم‌التحریر استان سمنان به چشم می‌خورد فاصله عمیق طبقاتی است این روزها فروشگاه‌هایی مانند سرزمین کتاب مشتریانی دارند که برای یک خرید ساده سال تحصیلی یک دانش‌آموز دوم ابتدایی تا چهار و نیم میلیون تومان ‌هم فاکتور دارند اما از سوی دیگر تعداد زیادی از مردم برای دفتری که ۵۰۰ تومان ارزان تر باشد در مقابل مغازه های لوازم‌التحریر فروشی ساده تر و بی آلایش تر شهرهای استان سمنان، صف می کشند.

با حضور در یکی از شعبات سرزمین کتاب در استان سمنان به صورت سرانگشتی نیاز یک دانش آموز سوم ابتدایی را از لوازم‌التحریر لوکس تخمین زدیم. کوله پشتی های عرضه شده در این فروشگاه از ۱۲۰ تا ۸۵۰ هزار تومان هستند و ما رقم وسط آن یعنی ۴۰۰ هزار تومان را محاسبه می کنیم آن‌هم دانش آموزی که حداقل دو نیم میلیون تومان یک تبلت، ۳۵۰ هزار تومآن‌هم فرم مدرسه، ۲۵۰ هزار تومان لباس ورزش و ۱۵۰ هزار تومان‌ هم کفش ورزشی خریده است که این ارقام همگی با حداقل ها محاسبه می شوند.

مداد رنگی فابرکاستل ۲۴ رنگ ۸۵۰ هزار تومان است، شش خودکار و شش مداد ۲۵ هزار تومان دفاتر فانتزی ۶۰ و ۱۲۰ برگ به طور میانگین ۴۵ تا ۶۹ هزار تومان هستند هرچند دفاتر ۹۰ تا ۱۶۰ هزار تومانی هم در این مغازه هستند در نهایت جامدادی های ۶۰ هزار تومانی می ماند و کفش مدرسه که تقریبا! ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان است لیکن به طور تخمینی هزینه یک دانش آموز مرفه را برای آغاز سال تحصیلی رقمی نزدیک به پنج میلیون تومان را شامل می شود. (تمام این موارد با اظهار خود فروشندگان تعیین شده است)

مردم باید با ما همکاری کرده و موارد تخلف شامل گران فروشی، کم فروشی، تقلب و ... را با سامانه ۱۲۴ ستاد خبری مردمی صمت در جریان بگذارند تا ما بتوانیم بهتر به این تخلفات رسیدگی کنیم

نظارت می کنیم
نکته قابل تامل اینکه به اذعان فروشنده اصلی سرزمین کتاب ۸۰ درصد از مشتریان این مغازه دقیقاً از همین دست خانواده‌هایی هستند که برای فرزندانشان بین دو نیم تا چهار میلیون تومان وسیله می خرند این تازه بجز لباس و تبلت است. وسیله ای که این روزها وارد کیف مدرسه دانش آموزان شده است آن‌هم بدون اینکه اصلا قیمت گذاری صورت گیرد یا فرهنگ استفاده از آن را نهادینه ببینیم.

در این بین نظارت ها کجاست ؟ رئیس صمت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، از طرح نظارت بر لوازم‌التحریر در سطح استان با به کار گیری بازرسان خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای شهریورماه آغاز و تا مهرماه ادامه دارد که طی آن لوازم‌التحریر فروشان و کتاب فروشی های سراسر استان نظارت می شوند و با هرگونه گران فروشی مقابله می شود.

علی تشنه دل مردم را بازوی مهم کمک به صنعت معدن دانست و گفت: مردم باید با ما همکاری کرده و موارد تخلف شامل گران فروشی، کم فروشی، تقلب و ... را با سامانه ۱۲۴ ستاد خبری مردمی صمت در جریان بگذارند تا ما بتوانیم بهتر به این تخلفات رسیدگی کنیم.

جای خالی نظارت دقیق
تحقیقات میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد که بازرسی های اصناف از لوازم‌التحریر فروشان چندان جدی نبوده است دست کم از هفت فروشگاه و مغازه عرضه لوازم‌التحریر که بازدید میدانی از آنها صورت گرفت پنج مورد اظهار داشتند که بازرسان صمت یا اصناف به مغازه هایشان نیامده اند.

موضوع اما تنها نظارت ها نیست زیرا به عقیده علیرضا صالحیان کارشناس اقتصادی مشکل لوازم‌التحریر گران فروشی خرده فروشان نیست بلکه قیمت گذاری نادرست، سود دلالان و توزیع کنندگان باعث می شود که تا مغازه داران نوشت‌افزار را گران بخرند که مجبور شوند گران‌هم بفروشند.

این کارشناس که در گفتگو با خبرنگار بازار صحبت می کرد، ضمن اشاره به فقدان قیمت گذاری درست و معین در نوشت‌افزار می گوید: موانع تولید در مقابل صادرات و نداشتن برنامه و الگو سبب شده تا تولیدات ما در کشور دچار چالش شود. از سوی دیگر کارخانه های تولید کاغذ نیز با مشکلات عدیده تأمین مواد اولیه روبرو شده و با کمترین میزان توانمندی شان کار می کنند پس تأمین کاغذ برای تهیه دفتر نیز دشوار به نظر می رسد مجموع این عوامل سبب شده اند تا نتوانیم قیمت نوشت‌افزار را کنترل کنیم.

سال تحصیلی جدید هم شروع شد اما مردم هر سال باید پول بیشتری را بر روی پول هایشان بگذارند تا بتوانند شرایط تحصیلی دانش آموزانشان را فراهم کنند این روند سبب فشار بر گرده خانواده‌های متوسط و رو به پائین جامعه می شود خانواده‌هایی که دغدغه نان و نوشت‌افزار دانش آموزانشان را دارند.

کد خبر: ۴۱٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha