۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
روی ناخوش خرید تضمینی به کشاورزان؛ گندم کارانی که از پس مخارج برنمی‌آیند
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

روی ناخوش خرید تضمینی به کشاورزان؛ گندم کارانی که از پس مخارج برنمی‌آیند

اردبیل- درحالی ‌که قیمت خرید تضمینی گندم از گندمکاران نسبت به سال گذشته افزایش‌ یافته است اما کشاورزان باز هم از این وضعیت ناراضی هستند.

زهرا رضازاده؛ بازار: کشاورزی این روزهای اردبیل حال‌وروز خوشی ندارد؛ میزان محصولات برداشتی امسال نسبت به سال گذشته کم نشده بلکه افزایش هم یافته اما کشاورزان و گندمکاران از قیمت پایین فروش محصولات خود می‌گویند و از قیمت خرید تضمینی گندم هم آن‌چنانی رضایتی بر لب ندارند.

در این میان کشاورزانی هستند که بضاعت مالی دست‌وبالشان را باز گذاشته که محصولات خود را در انبارها ذخیره می‌کنند اما برخی دیگر به‌ناچار باقیمت‌های پایین‌تر از باب میل خود آن را به فروش می‌رسانند، برخی هم می‌گویند دلالان بیشتر از قیمت خرید تضمینی گندم به ما پول می‌دهند.

آری، این حرف‌های گندمکارانی است که با دستانی خشن و تاول‌زده بر سر مزارع خود می‌روند و همین‌که می‌خواهی برداشت محصولشان را تبریک بگویی حرف دلشان را باز می‌کنند و می‌گویند "خدا را شکر" اما واقعاً امسال با این شرایط بد اقتصادی چیزی عایدمان نمی‌شود.

زیاده‌خواهی نمی‌کنیم
این کشاورزان اگر از قیمت مصوب گندم راضی نیستند به خاطر زیاده‌خواهی شان نیست، بلکه هزینه بالای برآورد شده برای تولید گندم است با چک‌ها و تسهیلاتی که بر روی دستانشان گذاشته است؛ زندگی دخل‌وخرج دارد بچه‌هایشان برای رفتن به مدرسه پول نیاز دارند، یکی از عروس‌هایشان به‌زودی بچه‌دار می‌شود؛ این حرف‌هایی است که علی‌مراد خدایاری می‌گوید.

مسافت روستای آن‌ها زیاد از خود اردبیل دور نیست، تمام منبع اقتصادی آن‌ها از این راه تأمین می‌شود، خود و سه پسرش بر سر این مزرعه روزگار می‌گذرانند اما از روزگار ناخوش کشاورزان می‌گویند که در عمل هیچ حمایتی از طرف دولت نمی‌شوند و از شرایط کنونی راضی نیستند.

برای کسب یک‌لقمه‌نان حلال جان می‌کَنیم
پسر این کشاورز زحمتکش هم کمی آن‌طرف‌تر با صدای بلند می‌گوید: قیمت مصوب گندم امسال نسبت به سال گذشته تغییر آن‌چنانی نداشته است اما وضعیت اقتصادی از سال گذشته خیلی فرق می‌کند، ما در این زمین‌ها برای کسب یک‌لقمه‌نان حلال جان  می‌کَنیم حتی زن و بچه‌هایمان هم موقع کشت و برداشت محصول به کمک ما می‌آیند اما حاصل دسترنج یک خانواده کفاف یک سال آینده را خواهد کرد؟

اردشیر خدایاری می‌گوید: ما به امید افزایش قیمت خرید گندم از مسئولان دولتی به انتظار می‌نشینیم و امیدواریم در راستای حمایت از کشاورزان دولت برنامه‌ای مناسب تدوین کند و وضعیت اقتصادی ما را هم در نظر بگیرد تا نگرانی‌های ما بیش از این ادامه نیابد.

وی ادامه می‌دهد: محدودیت مالی برای فروش گندم در حقیقت ظلم به ما کشاورزان است و امیدواریم اگر برنامه‌ای وجود دارد که می‌تواند در افزایش قیمت تضمینی خرید گندم تأثیرگذار باشد آن را اجرا کنند تا ما هم راضی شویم.

قیمت مصوب برای خرید گندم از گندمکاران ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام‌شده و اجباری برای فروش گندم در شرکت غله برای کشاورزان وجود ندارد.

افزایش خرید تضمینی گندم در اردبیل نسبت به سال گذشته
دراین‌باره علی نوبخت مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل از افزایش خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: قیمت مصوب برای خرید گندم از گندمکاران ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام‌شده و اجباری برای فروش گندم در شرکت غله برای کشاورزان وجود ندارد.

وی افزود: ۲۱۳ هزار تن گندم یعنی در حدود ۳۷ هزار و ۵۱۲ محموله از کشاورزان استان خریداری‌شده و تا ۲۳ مردادماه گندمکاران مطالبات خود را دریافت کرده‌اند که مبلغی در حدود ۵۱۳ میلیارد تومان برآورد شده و این طرح همچنان در استان اردبیل در حال اجرا است.

نوبخت تصریح کرد: پرداخت مطالبات گندمکاران برای ما یک امر حائز اهمیت و اساسی است و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا مطالبات این قشر زحمتکش را در اسرع وقت پرداخت کنیم که طبق برآورد انجام‌یافته خرید گندم نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش‌یافته است.

قیمت گندم باید طبق قانون قبل از شهریورماه با پایه قیمتی ۵۴۰۰ تومان و افزودن تبصره‌ای که محاسبه نرخ تورم از اولین خرید در مناطق گرمسیر تا آخر پاییز سال آینده اعمال می‌کند هرچه زودتر اعلام شود.

قیمت خرید تضمینی گندم باید زودتر اعلام شود
قاسم سالاری عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و بنیاد ملی گندمکاران نیز با اظهاراتی در ارتباط با خرید تضمینی گندم این‌چنین اظهار داشت: قیمت گندم باید طبق قانون قبل از شهریورماه با پایه قیمتی ۵۴۰۰ تومان و افزودن تبصره‌ای که محاسبه نرخ تورم از اولین خرید در مناطق گرمسیر تا آخر پاییز سال آینده اعمال می‌کند هرچه زودتر اعلام شود.

وی بیان کرد: اعلام قیمت برای ایجاد انگیزه در کشاورزان و افزایش سطح زیر کشت ضروری است و تورم را هم باید در زمان‌های خرید به قیمت پایه اضافه کرد و اگر دولت در پرداخت هر میزان پول گندم خریداری‌شده تأخیر داشت، خسارت دیرکرد به کشاورزان گندم‌کار بدهد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: هیچ بهانه‌ای برای دولت متصور نیست که اگر برفرض تنگناهای قانونی در پرداخت دارد، می‌تواند یک لایحه به مجلس ببرد یا این‌که مجلس این کار را بکند. آنچه مهم است نباید در شرایط جنگ اقتصادی تحمیلی دچار بی‌فکری بشویم و خرید گندم را با اعلام قیمتی کم در حاشیه قرار دهیم.

نیاز است اجرای سیاست‌های خرید تضمینی گندم به‌عنوان یکی از ملزومات اساسی در سبد غذایی و سفره مردم با تدبیراندیشی همراه باشد تا حال‌وروز کشاورزان اردبیلی بیشتر از این ناخوش نماند و بتوانند از پس مخارج زندگی خود و آماده‌سازی کشت و زرع برای سال آینده برآیند.

کد خبر: ۴۱٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha