۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
طرح جهش تولید مسکن تصویب شد/ سالانه ۳۶ هزار مسکن خالی در تهران اضافه می شود
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با بازار:

طرح جهش تولید مسکن تصویب شد/ سالانه ۳۶ هزار مسکن خالی در تهران اضافه می شود

حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح جهش تولید مسکن در صحن علنی تصویب شده و این طرح در پایان هفته جاری مجددا برای تصویب جزئیات به صحن علنی باز می گردد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نمایندگان مجلس، چهارشنبه هفته گذشته طرح جهش تولید مسکن را در حالی به تصویب رساندند که قرار است این هفته و احتمالا در روزهای سه شنبه و یا چهارشنبه برای تصویب نهایی در صحن علنی بررسی شود. هدف این طرح اگر چه ارائه تسهیلات برای تولید مسکن، دادن زمین رایگان به سازندگان و تامین مصالح ساختمانی است اما نمایندگان مجلس نیز به خوبی می دانند که نه دولت زمین رایگان در اختیار سازنده قرار خواهد داد و نه اینکه سازندگان مسکن حاضر هستند خود را درگیر بروکراسی های دولت کنند.  

هر چند اگر این طرح با موفقیت همراه شود و دولت بتواند شرایط ساخت یک میلیون مسکن را فراهم کند، باز هم از برنامه تولید سالانه یک میلیون مسکن که سالهاست تولید مسکن با آن درگیر است عقب هستیم.  

کسری سالانه ۶۰۰ هزار مسکن باعث شده تا کمبود ۴.۵ میلیون مسکن به گفته مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی ما را با این واهمه همراه کند که اگر این برنامه ها نیز به مشکل بخورد چه بلایی بر سر بخش مسکن و در نهایت مصرف کننده نهایی خواهد آمد.

مجلس یازدهم برای جبران این عقب ماندگی طرح دو فوریتی "جهش تولید مسکن" را در دستور کار خود قرار داد. بر اساس این طرح که چهارشنبه هفته گذشته به تصویب رسیده و قرار است سه شنبه یا چهارشنبه این هفته در صحن علنی بررسی شود بر اساس سه محور طراحی و تهیه شده است.

طرح دو فوریتی تولید سالانه یک میلیون مسکن چهارشنبه هفته گذشته تصویب شد
سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه طرح دو فوریتی تولید سالانه یک میلیون مسکن چهارشنبه هفته گذشته تصویب شد و به احتمال زیاد سه شنبه یا چهارشنبه هفته جاری در صحن مجلس بررسی می شود گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده نیاز کشور به تولید مسکن سالانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی است بنابراین کمیسیون عمران مجلس با نظرخواهی جمعی از کارشناسان و نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدیم که باید طرح جهش تولید مسکن را که سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید خواهد کرد در مجلس تصویب و دولت را ملزم به اجرای آن کند.  

در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت در کشور ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می شود و این آمار نشان می دهد که از لحاظ پاسخگویی به تقاضای مسکن، کشور سالانه با ۶۰۰ هزار واحد مسکونی کمبود مواجه است

وی با اشاره به اینکه طرح دو فوریتی "جهش تولید مسکن" مورد حمایت اغلب نمایندگان مجلس و برخی نمایندگان که روزی در مقام وزیر بودند قرار دارد اظهار داشت: در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت در کشور ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می شود و این آمار نشان می دهد که از لحاظ پاسخگویی به تقاضای مسکن، کشور سالانه با ۶۰۰ هزار واحد مسکونی کمبود مواجه است. پس
طرح جهش تولید مسکن در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه مطرح و قرار بر این شد تا دولت را ملزم به تسهیل شرایط برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی کند.

حسینی با بیان اینکه طرح دو فوریتی تولید مسکن سه محور مهم و اساسی برای بخش تقاضا و عرضه دارد ادامه داد: برای تسهیل ساخت و کاهش قیمت تمام شده مسکن اگر قیمت زمین در ساخت و ساز به صفر برسد می توان مسکن را با قیمت تمام شده پایین در اختیار متقاضی قرار داد. پس اولین محور مهم و اساسی در طرح دو فوریتی جهش تولید مسکن، واگذاری زمین ارزان به تولیدکنندگان مسکن است.
نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: محورهای دوم و سوم این طرح تامین منابع مالی و مصالح ارزان قیمت است که قطعا با تامین منابع مالی و مصالح ساختمانی ارزان قیمت می توان به راحتی از رشد قیمت اقلام که باعث رشد قیمت تمام شده مسکن می شود جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد در صحن علنی مجلس برخی از موارد طرح جهش تولید مسکن تعدیل شود گفت: هر احتمالی وجود دارد. اما این طرح با توجه به اعداد و ارقامی که نهادها و ارگان های مختلف ارائه کرده اند که نیاز کشور سالانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی است و اینکه زمین اصلی ترین بخش تولید مسکن را تشکیل می دهد نباید چندان دستخوش تغییر شود.

آماری وجود دارد که سالانه در شهر تهران ۳۶ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به آمار و عدد ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی اضافه می شود

سخنگوی کمیسیون عمران با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد گفت: آماری وجود دارد که سالانه در شهر تهران ۳۶ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به آمار و عدد ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی اضافه می شود. پس امیدواریم قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه که ایرادات شورای نگهبان به آن نیز توسط کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاح شده است هر چه زودتر تصویب شود تا هم بخش تقاضا و هم بخش عرضه در کنار هم بتوانند بخش مسکن را به یک سمت آرام و به دور از التهاب سوق دهند.  

کد خبر: ۴۰٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha