۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
نیمی از ماشین‌آلات کشاورزی فاقد بیمه هستند
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی:

نیمی از ماشین‌آلات کشاورزی فاقد بیمه هستند

نامی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: بیش از نیمی از تراکتورها و ماشین‌آلات کشاورزی فاقد بیمه هستند.

به گزارش بازار، حمیدرضا نامی گفت: در مکانیزاسیون کشاورزی غفلت تاریخی صورت گرفته است؛ درحالیکه حتی دوچرخه پدربزرگان ما پلاک داشت.

وی در ارتباط زنده تلفنی با رادیو گفت‌وگو، اظهار کرد: نمی‌توان با تصویب قانون، انتظار انقلابی یک شبه در این حوزه را داشت.

نامی با اشاره به اینکه میزان و سرعت تردد یک تراکتور قابلیت قیاس با خودرو را ندارد و این مسائل باید در تعرفه‌های بیمه‌ای نمود داشته باشد، افزود: بازه زمان برای بخشودگی جرایمِ عدم بیمه تراکتورها به پایان رسیده و بر اساس توافق قبلی، این مهم نیازمند تمدید است.

وی کرونا و درگیر بودن زارع در مزرعه در فصل برداشت را موجب ناتوانی کشاورزان برای بیمه کردن تراکتورها عنوان کرد و گفت: زمان بخشودگی جرایم ناشی از عدم بیمه گذاری برای تراکتورهای کشاورزی، تا پایان امسال باید تمدید شود.

نامی همچنین به مقوله فرسودگی تراکتورها اشاره کرد و گفت: تراکتور هرچه فرسوده‌تر شود، میزان حق بیمه بیشتری به آن تعلق می‌گیرد و از طرفی، صاحبانِ این تراکتورها عموما از لحاظ اقتصادی ضعیف‌ترند.

وی این رویه را موجب دریافت پول بیشتر از قشر ضعیفِ کشاورزان دانست و ادامه داد: این فاکتور بعنوان المانی آزار دهنده است؛ در حالیکه صنعت بیمه برای خودروهای قدیمی‌تر اعداد و ارقام بالایی را در نظر نمی‌گیرد.

نامی همچنین ورود دولت در این حوزه را بعنوان یک ماموریت حاکمیتی تشریح کرد و گفت: صنعت بیمه پیشینه‌دار بوده ولی از نظر اقتصادی، مستقل نیست و تحت لوای چارچوب‌های [دولتی] می‌باشد و لذا دولت باید در حمایت از کشاورز، بخشی از حق بیمه تراکتورها را متقبل شود.

در ادامه جعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی با اعلام اینکه افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به معنای افزایش تولید و بهره وری تعریف می‌شود، گفت: عرضه تراکتور توسط کارخانه تراکتورسازی با تقاضا همخوانی ندارد و تقاضای بیشتر باعث افزایش قیمت تراکتور شده است.

وی با بیان اینکه یک تراکتور ۱۹۰ میلیون تومانی تا ۳۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد، خدمات بیمه‌ای را به منظور کاهش ضریب ریسک دانست و افزود: ما با خدمات بیمه‌ای برای تراکتور و سایر ماشین آلات مخالفتی نداریم ولی معتقدیم تعیین خسارت و حق بیمه بر اساس ضریب ریسک پذیری تعیین نشده است.

حسینی با انتقاد از بالا بودن رقم حق بیمه برای کشاورزان اظهار کرد: قوانین بیمه خودرویی در حوزه ماشین آلات کشاورزی نمی‌گنجد و این مسئله باید اصلاح شود و در این بین نماینده صنف باید از حقوق کشاورزان دفاع کند.

وی افزود: اگر بیمه اجباری است، پیشتر مشمول ماشین آلات کشاورزی نمی‌بود و ما معتقدیم وقتی یک تراکتور در گذشته بیمه نمی‌شد، امروز هم دلیلی ندارد جریمه‌ی دیرکرد برای بیمه نشدن بپردازد.

حسینی با بیان اینکه بیمه فقط مختص تراکتورهایی است که از خط اعتباری تسهیلات استفاده می‌کنند، گفت: تراکتورهایی که در گذشته پلاک گذاری شده‌اند، بیمه ندارند چراکه هیچ خدماتی اعم از کارت سوخت و... برای کشاورز در نظر گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مبالغ بیمه باید واقعی باشد و هم اینک نمی‌توان درصدی را تعیین کرد و ما معتقدیم بیمه‌ی تراکتور باید بنا بر ریسک، محاسبه شود.

کد خبر: ۴۰٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha