۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
خالص خرید ۳۵۰۰ میلیارد تومانی حقوقی ها
بررسی تغییر مالکیت های هفتگی در بورس تهران نشان می دهد؛

خالص خرید ۳۵۰۰ میلیارد تومانی حقوقی ها

بورس تهران در حالی معاملات هفته منتهی به ۱۹شهریور ماه را با کاهش ۴.۶درصدی شاخص کل سپری کرد که در این بازه زمانی، سهامداران عمده به حمایت های خود در قالب خرید از سهام شرکتها ادامه دادند و در نهایت بیش از ۳۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، بررسی تغییر مالکیت ها در هفته منتهی به ۱۹شهریور ماه نشان از  حمایت بزرگان بازار در سمت خرید دارد. به طوری که در تمامی روزهای هفته گذشته، شاهد خرید از سوی سهامداران حقوقی بودیم. در حالی شروع هفته با  خالص خرید ۹۷۰ میلیارد تومانی حقوقی ها آغاز شد که روند مزبور در جریان معاملات روز یکشنبه به انتقال ۴۴۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منجر شد. این روند در جریان معاملات روز دوشنبه به بیشترین میزان خود در بازه هفتگی رسید و حقوقی ها در این روز توانستند بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی را به سبد سهام خود منتقل کنند.

سهامداران عمده از روز سه شنبه نیز به خریدهای خود ادامه دادند. در این راستا ثبت خالص خرید ۵۹۰میلیارد تومانی در جریان معاملات روز سه شنبه و بیش از ۵۰۰میلیارد تومانی در جریان معاملات روز چهارشنبه در کارنامه سهامداران عمده بورسی ثبت شد. به این ترتیب در مجموع هفته ای که گذشت، بیش از ۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد بورسی خارج و به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد.

حقیقی ها چه سهامی را بیشتر خریدند؟
بررسی صنایع مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته نشان می دهد که سهام گروه فلزات اساسی در کانون توجه معامله گران قرار داشته است. به طوری که خالص خرید حقوقی ها در این گروه به حدود ۴۴۰میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام ملی مس ایران قرار داشت و حمایت حقوقی های این نماد سبب شد تا بیش از ۶۲۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «فملی» منتقل شود.

در ادامه این روند، حقیقی ها به جمع آوری سهام ایران تایر تمایل نشان دادند. به طوری که بیش از ۷۸میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام «پتایر» به پرتفوی خود منتقل کردند. در میان نمادهای شیمیایی نیز بیشترین حمایت سهامداران خرد از نماد «پارسان» بود. حقیقی ها حدود ۱۴میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام گسترش نفت و گاز پارسیان به پرتفوی خود افزودند. در همین راستا سهامداران حقیقی به خرید سهام گروه نیز تمایل نشان دادند. در صدر این خریدها تمایل به جمع آوری سهام «غدام» با ثبت خالص ۲۵میلیارد تومانی از سوی حقیقی ها قرار داشت.

تمرکز حقوقی ها بر خرید چه سهامی بود؟
بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان می دهد که این گروه از بازیگران بورسی در هفته گذشته بیشترین خرید را در گروه چند رشته‌ای صنعتی داشتند. به طوری که در نهایت خالص خرید ۱.۱هزار میلیارد تومانی از سوی حقیقی ها در این گروه ثبت شدند. در صدر خریدهای صورت گرفته در این صنعت نیز همچنان حمایت از سهام «شستا» قرار داشت. حقوقی ها در مجموع هفته بیش از ۷۰۰میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود افزودند. نماد «وبانک» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی ها در این گروه بود و خالص خرید حقوقی ها در نماد سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به بیش از ۳۰۰میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای خودرویی نیز بیشترین خرید سهامداران عمده در نماد ایران خودرو بود. به نحوی که حقوقی ها طی ۵روز کاری هفته گذشته بالغ بر ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام «خودرو» اختصاص دادند.  

کد خبر: ۴۰٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha