۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
واکسن احیای «گردشگری خرید» منطقه آزاد اروند در دست کیست؟
یادداشت؛

واکسن احیای «گردشگری خرید» منطقه آزاد اروند در دست کیست؟

خوزستان- گردشگری خرید جزو پارامترهای اصلی گردشگری در منطقه آزاد اروند است و از این طریق فرهنگ شهرهای آبادان و خرمشهر به اقصی نقاط کشور و جهان صادر می‌شود، این مطلب بخشی از یادداشت محمود نواصر فعال رسانه ای است که برای بازار ارسال شده است.

محمود نواصر؛ بازار: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

مجتمع تجاری ساحل اروند، بازار ماهی فروشان، بازار مرکزی، بازار امیری، بازار کویتی‌ها، مجتمع تجاری سیتی سنتر و بازار احمد آباد بخشی از بازارهای آبادان است و همچنین مجتمع تجاری اروند(کنزالمال سابق)، بازار مقاومت، مجتمع تجاری اداری امام رضا(ع) و مجتمع تفریحی تجاری برلیان بعضی از بازارهای خرمشهر است.

در حال حاضر یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری در شهرهای آبادان و خرمشهر، گردشگری خرید است به ویژه اینکه با ورود اتباع عراقی طی سال‌های اخیر رونق چشمگیری داشته است.

امروزه خرید، بخش زیادی از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد و رضایتمندی گردشگران از کیفیت خرید محصول، کیفیت خدمات، کیفیت فضای فروشگاه و محرکه‌های داخل آن و تسهیلات گردشگری بازار خرید زمینه توسعه گردشگری مقصد را فراهم می‌کند.

منطقه آزاد اروند به دلیل نزدیکی به مرزهای کشورهای خارجی و عملکرد بالای تجاری آنها، به ویترین گردشگری خرید در استان خوزستان و جنوب غرب ایران تبدیل شده است

گردشگران خرید حتی بعد از خرید نیز کیفیت محصول و خدمات را ارزیابی می‌کنند. منطقه آزاد اروند به دلیل نزدیکی به مرزهای کشورهای خارجی و عملکرد بالای تجاری آنها، به ویترین گردشگری خرید در استان خوزستان و جنوب غرب ایران تبدیل شده است.

امروزه در جهان «گردشگری خرید» از انواع گردشگری است که در دهه‌های اخیر در اقتصاد گردشگری و رشد درآمدی کشورهای مختلف نقش مهمی ایفا کرده است. این نوع گردشگری در جلب گردشگر از بازار جهانی گردشگری دارای اهمیت فراوانی است که در آن تمایل به سفر و خرید با هم در هم آمیخته است و در این زمینه بستر مستعدی برای فروش محصولات گردشگری فراهم می‌شود.

صادرات فرهنگ آبادان و خرمشهر
جاذبه‌های خرید منطقه آزاد اروند می‌تواند در کنار انگیزه اصلی سفر، خرید را به عنوان انگیزه‌ای دیگر و برای برخی افراد به عنوان تنها انگیزه سفر مطرح کند.

منطقه آزاد اروند با توجه به میزبانی سالانه هزاران نفر گردشگر با وجود مجتمع‌های متعدد فروش و بازارهای فراوان می‌تواند در توسعه اقتصاد گردشگری این منطقه جایگاه با اهمیتی را ایفا کند.

گردشگری خرید جزو پارامترهای اصلی گردشگری است و هر گردشگر ورودی به نوعی از ظرفیت‌های خرید در کشور استفاده می‌کند. با گردشگری خرید در حقیقت فرهنگ شهرهای آبادان و خرمشهر به اقتصی نقاط کشور و جهان صادر می‌شود.

بازارهای مدرن و سنتی در منطقه آزاد اروند جاذبه‌ای نو برای گردشگران داخلی و خارجی پدید آورده‌اند و تنوع آنها موجب شده گردشگران با هر سطح اجتماعی و اقتصادی و با هر نیاز و خواسته‌ای بتوانند محصولات و کالاهای مورد نظر و بازارهای مورد علاقه خود را پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین زمان‌های فروش در بازارهای منطقه آزاد اروند، فروش ایام نوروزی است که متاسفانه در سال جاری به دلیل همزمانی با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی، یک چالش بزرگ را ایجاد کرد

آسیب کرونا به بازار
یکی از مهم‌ترین زمان‌های فروش در بازارهای منطقه آزاد اروند، فروش ایام نوروزی است که متاسفانه در سال جاری به دلیل همزمانی با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی، یک چالش بزرگ را ایجاد کرد.

بحران کرونا در یکی از قطب‌های اصلی گردشگری خرید باعث شد تا بسیاری از کسبه برخلاف میل باطنی اقدام به تعدیل نیرو کنند.

بازارها تحت حمایت نهاد دولتی نبودند و بسیاری از افرادی که مشاغل آنها به دلیل کرونا دچار آسیب شد کارگرانی بودند که در بازارها اشتغال داشتند و شغل خود را از دست دادند.

بسیاری از صاحبان مغازه‌ها نیز تاکنون موفق نشده‌اند کالای خود را به دلیل کاهش چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی به فروش برسانند که بخش اعظمی از این موضوع نشات گرفته از روش فروش سنتی به جای مدرن است.

ضرورت بسترسازی فروش اینترنتی
به طور حتم ایجاد فرصت‌های خرید بیشتر برای گردشگران داخلی و خارجی در افزایش مدت ماندگاری آنان تاثیر به سزایی دارد و باید بستر لازم برای شرایط جدید ایجاد شود.

سازمان منطقه آزاد اروند باید از طریق آموزش و مشاوره‌های اصولی، بستر لازم را برای حرکت بازارهای آبادان و خرمشهر به سمت اینترنتی شدن محیا کند.

راه برون رفت از چالش به وجود آمده برای بازارهای آبادان و خرمشهر احیا از طریق اینترنت است.

شرایط آب و هوایی مطلوب آبادان و خرمشهر در سه فصل پاییز، زمستان و بهار موجب حضور گسترده گردشگران شده است اما در شرایط کرونایی چاره‌ای به جز حرکت به سمت تکنولوژی و فروش اینترنتی وجود ندارد.

داشتن دانش لازم و همچنین استفاده از آخرین روش‌های روز در معیار جهانی پیش نیاز اصلی فروش اینترنتی است که سازمان منطقه آزاد اروند می‌تواند نقش کلیدی در این خصوص داشته باشد.

کد خبر: ۴۰٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha