۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
توافق تاریخی  لندن-توکیو پس از برگزیت
چرا انگلیس، ژاپن را شریک بی تعرفه خود کرد؟

توافق تاریخی لندن-توکیو پس از برگزیت

بی بی سی نیوز در گزارش روز گذشته خود از امضای توافق نامه ای میان انگلیس و ژاپن به ارزش بیش از ۱۹ میلیارد دلار و با هدف تقویت تجارت میان دو کشور به عنوان اولین پیمان مهم تجاری بریتانیا پس از برگزیت خبر داد. کارشناسان بر این باورند که این توافق جبران کننده لطمات خروج از اتحادیه اروپا است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در طی دو سال گذشته، ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان، کمتر به طور آشکار از برگزیت و سیاست های دولت بوریس جانسون انتقاد کرده است. اما در همین مدت به انگلیس هشدار داده که برگزیت ممکن است در روابط تجاری میان دو کشور تاثیرات منفی داشته باشد، زیرا مساله تعرفه ها و ایجاد موانع تجاری برای فعالیت شرکت های ژاپنی در انگلیس از موضوعاتی بوده که ذهن این کشور آسیایی را به خود مشغول کرده به طوری که اکثر بانک‌های مهم ژاپن نیز از ترس روندی که برگزیت سخت نامیده می‌شود، از مدتها پیش اقدام به افتتاح شعبی در دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان یا هلند کرده‌اند.

 اما با وجود این مسائل و نگرانی های مقامات ژاپنی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و مشکلات پس از آن از دو سال گذشته،  بی بی سی در گزارش روز گذشته خود از امضای توافق نامه ای میان انگلیس و ژاپن به ارزش حدود ۱۵ میلیارد پوند (۱۹.۵ میلیارد دلار)  و با هدف تقویت تجارت میان دو کشور به عنوان اولین پیمان مهم تجاری بریتانیا پس از برگزیت خبر داد.

بر اساس اعلام منابع آگاه،  انگلیس مجبور بوده که به دنبال انعقاد توافق نامه های تجاری جدید با شرکای خارج از کشور خود باشد، زیرا معاملات قبلی از ۳۱ دسامبر که دوره گذار برگزیت به پایان می رسد، اعمال نخواهد شد و در حالی که ضرب الاجل نزدیک است، لندن و بروکسل هنوز بر سر مفاد توافق دوجانبه با یکدیگر اختلاف دارند زیرا در اوایل هفته گذشته،  اتحادیه اروپا به انگلیس برای پس گرفتن یک لایحه جنجالی لندن در خصوص بازار داخلی با هدف دور زدن توافق بریگزیت تا پایان سپتامبر اولتیماتوم و هشدار داد که حرکت لندن برای نادیده گرفتن بخشهایی از توافق بریگزیت در ارتباط با ایرلند شمالی به شدت به اعتماد میان اتحادیه اروپا و بریتانیا را خدشه دار خواهد کرد.

بر اساس اعلام دولت انگلیس،  توافق نامه مشارکت اقتصادی جامع انگلیس و ژاپن طی یک تماس ویدئویی میان لیز تروس، وزیر تجارت بین الملل انگلیس و موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن  منعقد گردیده که به عنوان اولین پیمان پس از خروج از اتحادیه اروپا مبنی بر عدم در نظر گرفتن تعرفه برای صادرات کالاهای انگلیسی به این کشور آسیایی در نظر گرفته می شود.

 لیز تروس در گفتگو با بی بی سی اعلام کرد که این توافق یک لحظه تاریخی برای ما بوده و پیروزی جدیدی را برای مشاغل انگلیسی در حوزه صنایع تولیدی، مواد غذایی و نوشیدنی و همچنین فناوری به ارمغان خواهد آورد و اقتصاد انگلیس به میزان ۱.۵ میلیارد پوند افزایش خواهد یافت، در حالی که حقوق کارگران انگلیسی در دراز مدت  به میزان ۸۰۰ میلیون پوند افزایش خواهد داشت.

منتقدان سیاستهای جانسون بر این باورند که اگرچه این معامله از اهمیت نمادین برخوردار است، اما تولید ناخالص داخلی کشور را تنها تا ۰.۰۷ درصد افزایش می دهد و بخشی از تجارتی که ممکن است در آینده با اتحادیه اروپا صورت پذیرد را از بین می رود.

منتقدان سیاستهای جانسون بر این باورند که اگرچه این معامله از اهمیت نمادین برخوردار است، اما تولید ناخالص داخلی کشور را تنها تا ۰.۰۷ درصد افزایش می دهد و بخشی از تجارتی که ممکن است در آینده با اتحادیه اروپا صورت پذیرد را از بین می رود

بی بی سی در ادامه گزارش خود نوشت که البته توافق روز جمعه هنوز نیاز به تصویب پارلمان ژاپن دارد که توشیمیتسو پیش بینی می کند تا ژانویه ۲۰۲۱ به تصویب برسد.

پیوستن به توافق نامه پیمان تی پی پی 
وزیر تجارت بین الملل انگلیس همچنین گفت: توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع انگلیس و ژاپن به این معنی است که ۹۹ درصد صادرات به ژاپن بدون تعرفه خواهد بود و توافقنامه ای که ما در این زمان رکورد و شرایط چالش برانگیز منعقد کرده ایم،  فراتر از توافق موجود در اتحادیه اروپا است، زیرا این امر موجبات کسب موفقیتهای جدید برای مشاغل انگلیسی که هم اکنون تحت تاثیر بحران کرونا دچار آسیب جدی شده اند را فراهم خواهد آورد.

در واقع انعقاد توافق دو جانبه صورت گرفته این اطمینان را می دهد که ۹۹ درصد کالاهای انگلیس می توانند بدون تعرفه و هزینه های اضافی وارد ژاپن شوند و قطعات تولیدی که از ژاپن وارد می شوند،  از تعرفه های کاهش یافته بهره مند شوند.

تروس افزود: این معامله به بهبود سطح اقتصادی فعلی کشور و ایجاد فرصت های جدید برای مردم در سر تا سر انگلیس از کارگران خودروسازی ما در ولز گرفته تا کفاشان در شمال انگلیس کمک خواهد کرد.

تروس خاطر نشان کرد که از نظر استراتژیک، توافق جدید میان انگلیس و ژاپن گامی مهم در جهت پیوستن به توافق نامه پیمان تجاری اقیانوس آرام (تی پی پی -شراکت ترنس-پسیفیک)  و قرار گرفتن انگلیس در مرکز شبکه توافق نامه های تجارت آزاد خواهد بود.

وزیر تجارت بین الملل انگلیس: از نظر استراتژیک، توافق جدید میان انگلیس و ژاپن گامی مهم در جهت پیوستن به توافق نامه پیمان تجاری اقیانوس آرام (شراکت ترنس-پسیفیک)   و قرار دادن انگلیس در مرکز شبکه توافق نامه های تجارت آزاد خواهد بود 

 پیمان تجاری اقیانوس آرام، یک پیمان سرمایه‌گذاری و مقررات‌گذاری میان ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام بجز چین با هدف ایجاد رشد اقتصادی، حمایت از ایجاد و حفظ مشاغل، افزایش نوآوری و بهره‌وری و رقابت، بالابردن سطح استاندارد زندگی، کاهش فقر در کشورهای طرف قرارداد، ارتقای شفافیت در حکومت، افزایش نیروی کار و حفظ محیط زیست می باشد که حدود ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد.  

در حالی که انگلیس از طریق این توافق نامه جدید، به دنبال پیوستن به توافق نامه پیمان تجاری اقیانوس آرام می باشد، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که در دوره پسابرگزیت، از انگلیس برای پیوستن به معاهده تجارت آزاد ترنس-پسیفیک(TPP) با آغوش باز استقبال خواهد شد و اگرچه انگلیس در دوره پسابرگزیت جایگاه خود را به عنوان درگاه ورودی به اروپا از دست خواهد داد اما قدرت جهانی خود را باز خواهد یافت.

در بیانیه وزارت بازرگانی انگلیس آمده است: سرمایه گذاران اصلی ژاپنی مانند نیسان و هیتاچی در انگلیس از تعرفه های کاهش یافته و اقدامات نظارتی ساده تر برای قطعاتی که از ژاپن صادر می شود،  بهره مند می شوند.

(هیتاچی یک شرکت خوشه‌ای ژاپنی و چندملیتی است که در حوزه‌های مهندسی و تولید تجهیزات الکتریکی، لوازم الکترونیکی و سخت‌افزارهای رایانه‌ای، سامانه‌های اطلاعاتی و مخابراتی، سیستم‌ها و تجهیزات نیروگاهی، فناوری، هوافضا همچنین طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی و صنایع سنگین و ارائه خدمات مالی فعالیت می کند.)

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این راستا تصریح کرد: مذاکره بسیار سختی بود، اما ما در حدود سه ماه و با سرعت غیرمعمول به توافق اصولی رسیدیم و ضمن حفظ سطح بالای دسترسی به بازار انگلیس تحت توافق نامه مشارکت اقتصادی اتحادیه اروپا و ژاپن،  دسترسی خود را به بازار انگلیس از طریق واگن های قطار و برخی قطعات خودرو بهبود بخشیدیم.

وزیر امور خارجه ژاپن : مذاکره با انگلیس مذاکره بسیار سختی بود، اما ما در حدود سه ماه و با سرعت غیرمعمول به توافق اصولی رسیدیم و ضمن حفظ سطح بالای دسترسی به بازار انگلیس تحت توافق نامه مشارکت اقتصادی اتحادیه اروپا و ژاپن،  دسترسی خود را به بازار انگلیس از طریق واگن های قطار و برخی قطعات خودرو بهبود بخشیدیم

 

رهبران تجاری انگلیس: تأمین توافق با اتحادیه اروپا مهمترین هدف باقی مانده است

نخست وزیر بوریس جانسون نیز در رابطه با این معامله در توییتر خود نوشت: برگزیت به انگلیس این آزادی را می دهد که با دیگر کشورهای جهان معاملات تجاری را انجام دهد. من به لیز تروس و همه کسانی که در این مذاکرات شرکت داشتند، تبریک می گویم. ما کنترل سیاست تجاری خود را پس گرفته ایم و به عنوان یک کشور تجارت خارج از اتحادیه اروپا به رشد خود ادامه خواهیم داد.  

 بوریس جانسون در توییتر خود اعلام کرد که برگزیت به انگلیس این آزادی را می دهد که با دیگر کشورهای جهان معاملات تجاری را انجام دهد. من به لیز تروس و همه کسانی که در مذاکرات با مقامات ژاپنی شرکت داشتند، تبریک می گویم. ما کنترل سیاست تجاری خود را پس گرفته ایم و به عنوان یک کشور تجارت خارج از اتحادیه اروپا به رشد خود ادامه خواهیم داد  

در همین راستا، رهبران تجاری انگلیسی نیز از این توافق استقبال و در عوض تأکید کردند که تأمین توافق با اتحادیه اروپا مهمترین هدف باقی مانده است.

همچنین، آدام مارشال، مدیر کل اتاق های بازرگانی انگلیس در حالی که این توافق را یک نقطه عطف خوانده است، اما اینگونه اظهار کرد: در حالی که این توافق نامه بدون شک باعث برگزاری جشن و سرور برای ما خواهد شد، اما تأمین توافق نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا برای آینده مشاغل در انگلیس حیاتی خواهد بود.

وی در گفتگو با بی بی سی افزود: اتاق بازرگانی از وزرا می خواهد تا تلاش خود را برای دستیابی به یک مشارکت جامع با بزرگترین شریک تجاری خود در یک زمان حساس در مذاکرات دو برابر کنند.

 کارولین فیربرن، مدیرکل فدراسیون صنایع این کشور نیز ضمن استقبال از این معامله گفت: این توافق فرصتی عظیم برای تأمین سرمایه گذاری جدید ژاپنی در طیف وسیع تری از بخش ها و مناطق انگلستان و لحظه دستیابی به موفقیت برای اولین بار پس از خروج از اتحادیه اروپا می باشد.

اما در نهایت، بسیاری از تحلیگران بر این باورند که این معامله تا حد زیادی منعکس کننده توافقی است که از قبل بین اتحادیه اروپا و ژاپن وجود دارد و با توجه به اینکه تجارت با ژاپن تنها دو درصد از کل اقتصاد انگلیس را تشکیل می دهد، انتظار می رود افزایش تولید ناخالص داخلی ۰.۰۷ درصد در درازمدت بخش کوچکی از آنچه ممکن است در نتیجه خروج از اتحادیه اروپا از دست رود، را جبران کند.

آنها معتقدند که دلیل خوبی برای همکاری ژاپن با انگلیس وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که این معامله در زمان رکود منعقد شده است.

کد خبر: ۴۰٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha