۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
بانک مرکزی تنش‌ها و التهابات بازار ارز را به رسمیت نمی‌پذیرد
کارشناس مسائل اقتصادی:

بانک مرکزی تنش‌ها و التهابات بازار ارز را به رسمیت نمی‌پذیرد

شجاعی، کارشناس حوزه اقتصاد اظهار داشت: اختلاف قیمت دلار در صرافی ملی و بازار آزاد باعث شد تا در هفته اخیر صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌های ملی تشکیل شوند.

به گزارش بازار، مرتضی شجاعی با اشاره به اختلاف قیمت اسکناس ارزی، گفت: در حال حاضر قیمت سامانه صرافی ملی و کفِ بازار متفاوت هستند.

وی افزود: از ۱۰ روز پیش بازار آزاد در جریان افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش ریال قرار گرفت.

این کارشناس حوزه اقتصاد ادامه داد: بسیاری از افراد کاهش ارزش ریال را به افت شاخص بورس ربط می‌دهند، در حالی که به اعتقاد برخی از افراد با ارتقای شاخص عمومی کالاها قیمت ارز نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این که در ۲۸ تیرماه امسال نرخ ارز تا بیش از ۲۵ هزار تومان افزایش یافت، عنوان کرد: دخالت بانک مرکزی در اواخر تیرماه باعث شد تا قیمت ارز کاهش پیدا کند، اما در روزهای پایانی این هفته دو مرتبه نرخ ارز افزایش چشم‌گیری را به خود گرفت.

مرتضی شجاعی اضافه کرد: رفتار بانک مرکزی در تعیین قیمت صرافی‌ ملی نشان داده که این نهاد تنش‌ها و التهابات بازار را به رسمیت نمی‌پذیرد.

وی تصریح کرد: زمانی که نرخ صرافی ملی کم‌تر از ۲۰ هزار تومان بود و نرخ ارز آزاد افزایش یافته بود، آقای همتی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کردند که نرخ را قبول ندارد.

این کارشناس خبر افزود: در هفته اخیر نرخ ارز صرافی ملی در کانال ۲۲ هزار ۳۰۰ تومان تا ۲۲ هزار ۶۰۰ تومان قرار گرفته بود، در حالی که دلار در بازار آزاد حول قیمت ۲۵ هزار تومان معامله می‌شد و این اختلاف به ازای هر ۲ هزار ۲۰۰ دلار – هر کارت ملی – حدود ۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان برای خریدار آورده داشت.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت دلار در صرافی ملی و بازار آزاد باعث شد تا در هفته اخیر صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌های ملی تشکیل شوند.

مرتضی شجاعی ادامه داد: در حال حاضر فقط افرادی می‌توانند از صرافی ملی ارز تهیه کنند که به این اسکناس نیاز واقعی داشته باشند.

وی با اشاره به تیتر اقتصادی این هفته، عنوان کرد: «بساط نوسان‌گیری از ذخایر ارزی بانک مرکزی برچیده می‌شود» به نظر من می‌تواند مهم‌ترین تیر اقتصاد هفته اخیر باشد.

این کارشناس خبری با اشاره به دلیل تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه، توضیح داد: به واسطه‌ی افزایش نرخ ارز هزینه‌ی تمام شده‌ی تولید افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌ی تمام شده به همراه یک سود متعارف در زمانی که ما بخریم یا نخریم بیشتر می‌شود و ارتباطی به وضعیت بازار ندارد.

وی افزود: کوچک‌ترین نوسان نرخ ارز، در بازار خودرو نمایان می‌شود.

شجاعی اضافه کرد: در شرایط فعلی صنعت خودرو باید تنوع خودش را به ویژه در خودروهایی که تکنولوژی بالاتری دارند، افزایش دهد.

وی با اشاره به تیتر اقتصاد مرتبط با بازار خودرو، عنوان کرد: «بازار بی‌چاره خودرو» از نظر من بهترین تیتر برای وضعیت فعلی بازار خودرو است.

کد خبر: ۴۰٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha