۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
روزگاری که کرونا بر سر گمرک‌های مرزی آورد؛ تهدیدهایی که تبدیل به فرصت می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

روزگاری که کرونا بر سر گمرک‌های مرزی آورد؛ تهدیدهایی که تبدیل به فرصت می‌شود

اردبیل- ورود میهمان ناخوانده‌ چینی به کشور، وضعیت اقتصاد، کسب‌وکار، معیشت و بسیاری از فعالیت های دیگر را دگرگون کرد؛ در این میان صادرات و واردات کالا و حتی ورود و خروج مسافران از مرزهای استان نیز تحت الشعاع قرار گرفته است.

زهرا رضازاده؛ بازار: ورود میهمان ناخوانده‌ای که تمام فعالیت‌ها را تحت سیطره خود درآورد؛ هم‌اکنون دیگر به یک موجود نام‌آشنا تبدیل‌شده که توانست اقتصاد، کسب‌وکار، وضعیت مدرسه، رفت‌وآمدها، مسافرت‌ها و بسیاری از فعالیت ها را دگرگون کرده و تحت تأثیر خود قرار دهد. در این میان صادرات و واردات کالاها از گمرک های مرزی و حتی ورود و خروج مسافران نیز از جمله مواردی بود که از این امر مستثنا نشد.

البته با فروکش کردن نسبی روند صعودی ویروس کرونا در کشور، کم‌کم شرایط به‌گونه‌ای جلو رفت که تمامی فعالیت‌ها تا حدودی به وضعیت متعادل بازگشتند و گمرک‌های مرزی کشور هم یک‌به‌یک باز شدند و تاریخ جدیدی برای بازگشایی آن‌ها تعیین شد تا فعالان اقتصادی بیشتر از این با ضرر و خسران مواجه نباشند و اقتصاد بیشتر از این متحمل ضرر و زیان نشود؛ هرچند کرونا همچنان در جنگی تمام‌عیار در صدر یک ضرر بزرگ برای اقتصاد کشور و البته اقتصاد جهانی به شمار می آید.

این در حالی است که تدوین برنامه‌های پروتکل‌های بهداشتی به کمک صادرات کشور آمده و از توقف طولانی‌مدت مبادله کالا با کشورهای همسایه و همچنین طرف‌های تجاری غیرهم‌مرز جلوگیری کرد. هرچند در این میان شرایط خاص برخی از همسایه‌ها مسائلی را برای صادرکنندگان به دنبال داشت اما به‌هرحال چرخ روزگار با این وضعیت ادامه دارد و مردم در هر عرصه‌ای خود را با این وضعیت وفق می‌دهند.

در اردبیل نیز همانند استان‌های دیگر وضعیت صادرات در ماه‌های اول ورود کرونا بسیار تحت تأثیر قرار گرفت اما با در نظر گرفتن شرایط خاص و نیاز اساسی استان به کسب درآمد از این راه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌یافته و صادرات در اردبیل با مواردی همچون محصولات کشاورزی، سیمان، آب‌معدنی، انواع چوب و سوخت، پسته، سنگ ساختمانی، ام‌دی‌اف، کاشی، خرما و نمک طبق ضوابط ستاد مقابله با کرونا از سر گرفته شده است.

با شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش ۴۱ درصدی جابه‌جایی مسافر در استان هستیم که این موضوع بدون شک در راستای وضعیت مالی ۲ هزار و ۵۲۲ راننده فعال در بخش مسافربری تأثیرگذار بوده است.

تحقق صدور ۶۸ هزار تن کالای ایرانی از پایانه مرزی بیله‌سوار
کلیم اله وثوقی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل دراین‌باره چنین اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش ۴۱ درصدی جابه‌جایی مسافر در استان هستیم که این موضوع بدون شک در راستای وضعیت مالی ۲ هزار و ۵۲۲ راننده فعال در بخش مسافربری تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به این‌که ویروس کرونا در ضربه اقتصادی به راهداری نیز بسیار مؤثر بوده است بیان کرد: به همین منظور حمایت‌ها و تسهیلاتی به کسب‌وکارهای این مجموعه در نظر گرفته شد تا بتوانیم بخشی از خسارت وارده را جبران کنیم.

وثوقی ادامه داد: در چهارماهه اول سال جاری ۳۸۵ هزار و ۹۲۲ مسافر جابه‌جاشده‌اند که در راستای ساماندهی ورود و خروج مسافران در پایانه، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌یافته و تمامی اقدامات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به آنان ابلاغ‌شده است.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی استان اردبیل افزود: در این مدت یک‌میلیون تن کالا و بار نیز جابه‌جاشده است و صدور ۶۸ هزار تن کالای ایرانی از پایانه مرزی بیله‌سوار محقق شده است که در کل نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش‌یافته است.

وثوقی ادامه داد: خروج ۶۵ هزار کالا از مرز بیله‌سوار توسط ۳ هزار دستگاه کامیون نیز طبق آخرین آمار در چهار ماه گذشته انجام‌یافته و به کشورهای هدف ازجمله روسیه، قفقاز، آذربایجان و گرجستان صادرشده است.

یک‌میلیون و ۷۶۰ هزار تن کالا در اردبیل جابه‌جا شد
رضا شیرین‌زاده معاون حمل‌ونقل اداره راهداری استان اردبیل در ارتباط با میزان جابه‌جایی کالا و بار در استان این‌چنین اظهار داشت: یک‌میلیون و ۷۶۰ هزار تن کالا در استان اردبیل در طول ۵ ماه گذشته جابه‌جاشده و ۱۲۶ هزار و ۵۷۸ برگ بارنامه نیز به همین منظور صادرشده است.

وی با اشاره به این‌که وضعیت جابه‌جایی کالا بدون مشکل ادامه دارد بیان کرد: در این راستا رسیدگی به وضعیت ۸۷ شرکت حمل‌ونقل کالا برای راهداری استان یک اولویت اساسی است که خوشبختانه در حال حاضر در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

شیرین‌زاده ادامه داد: در حال حاضر ۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه ناوگان باری در استان اردبیل فعالیت می‌کنند و در راستای اجرای طرح نظارتی نیز اقدامات لازم در حال انجام است که امید می‌رود در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اقدامات لازم انجام یابد.

صادرات کالاهای چمدانی از گمرک بیله سوار در سه‌ماهه سال به صفر رسیده است درحالی‌که این میزان در سال گذشته ۱۵ میلیون دلار بود به همین منظور نیاز است حمایت‌های لازم در این زمینه مبنای کار قرار گیرد.

واردات گمرک بیله‌سوار ۴۹ درصد کاهش یافت
دراین‌باره رامین ظهیری مدیر گمرک بیله‌سوار در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای واردات گمرک طبق آمار به‌دست‌آمده در سه‌ماهه اول سال با کاهش ۴۹ درصدی روبه‌رو هستیم و این موضوع مستقیماً متأثر از کرونا است که دو مورد از سالن‌های گمرک بیله‌سوار برای ورود اتباع ایرانی آزاد است.

وی با اشاره به مقایسه با آمار مسافران امسال و سال گذشته بیان کرد: درحالی‌که در سه‌ماهه اول امسال ۲۰۷ نفر مسافر در این گمرک مرزی داشتیم اما تعداد این مسافران در مدت مشابه سال گذشته ۳۷۰ هزار نفر بوده است و ۵۰ درصد از صادرات نیز در بیله‌سوار کاهش پیداکرده است.

مدیر گمرک بیله‌سوار ادامه داد: صادرات کالاهای چمدانی نیز در سه‌ماهه سال به صفر رسیده است درحالی‌که این میزان در سال گذشته ۱۵ میلیون دلار بود و این مسئله برابر با ضربه اقتصادی به منطقه است به‌طوری‌که نیاز است حمایت‌های لازم در این زمینه مبنای کار قرار گیرد.

ظهیری ادامه داد: بازرسی کامل در گمرک مرزی بیله‌سوار انجام می‌شود تا از ورود هرگونه فرد مشکوک به کشور جلوگیری شود و به همین منظور گمرک بیله‌سوار به دستگاه ایکس‌ری کامیونی مجهز می‌شود تا در امر بازرسی کامیون‌ها با مشکلی مواجه نشویم.

و کلام آخر این‌که در سالی که مزین به جهش تولید و در امتداد شعار اقتصاد مقاومتی است باید در هر شرایطی آمادگی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی حائز اهمیت باشد تا بتوانیم وضعیت اقتصادی کشور را از شرایط  اسف‌بار و نگران‌کننده نجات دهیم و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

کد خبر: ۴۰٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha