۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
۳۶۰ قلم کالای ایرانی با عوارض صفر درصد می تواند به اوراسیا صادر شود
استاندار گلستان:

۳۶۰ قلم کالای ایرانی با عوارض صفر درصد می تواند به اوراسیا صادر شود

گرگان- استاندار گلستان گفت: زمینه تبادل ۸۶۲ قلم کالا با اوراسیا فراهم شده و ۳۶۰ قلم کالا که بخش عمده آن در گلستان تولید می‌شود با عوارض صفر درصد می‌تواند به اوراسیا صادر شود.

هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلستان دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی است و این ظرفیت‌ها می‌تواند بستری را برای توسعه تجارت با سایر کشورها فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر گلستان در توسعه صادرات از طریق تجارت آزاد با اوراسیا فراهم شده است، یادآور شد: موافقت‌نامه پیوستن ایران به اوراسیا ( پنج کشور روسیه، ترکمنستان، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان) از پنج آبان اجرایی شده و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقت‌نامه مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود.

استاندار گلستان افزود: بر اساس موافقت‌نامه امکان تبادل ۸۶۲ قلم کالا با اوراسیا فراهم شده و ۳۶۰ قلم کالای ایرانی با عوارض صفر درصد می‌تواند به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شود.

وی با این توضیح که بخش قابل توجهی از ۳۶۰ قلم کالا با عوارض صفر درصد در گلستان تولید می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون ۹۰ درصد گندم تولیدی، پنبه، مرغ، زیتون، تنباکو و دانه‌های روغنی مازاد بر مصرف استان است و امکان صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را داراست.

حق شناس اضافه کرد: سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در گلستان تولید می‌شود و تنها ۱۰ درصد آن در استان مصرف می‌شود و می‌توان از این ظرفیت برای توسعه صادرات به اوراسیا بهره برد.

وی با یادآوری اینکه گلستان از نظر وسعت چهاردهمین استان کشور و از نظر تولید ششمین استان کشور است، تأکید کرد: راه آهن اینچه برون و بندر خواجه نفس دو ظرفیت ویژه استان برای توسعه صادرات و تجارت در منطقه هستند که باید به درستی از آن بهره ببریم.

استاندار گلستان تصریح کرد: گلستان یکی از قطب‌های تولید مرغ در کشور است و سالانه ۲۴۰ هزار تن مرغ در استان تولید می‌شود و حدود هشت هزار تن خوراک طیور از بندر امام وارد گلستان می‌شود و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت راه آهن و بندر خواجه نفس هزینه حمل را کاهش داده و به کاهش قیمت تمام شده تولید مرغ در استان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه بندر خواجه نفس در آینده نزدیک به هاب چوب و غلات در منطقه تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر وزیر راه به گلستان خواستار مشارکت سازمان بنادر برای تکمیل و ساخت بندر خواجه نفس شدیم و بعد از آن هم با سفیر بنگلادش دیدار داشتیم و به نظر می‌رسد بنگلادشی‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت بندر خواجه نفس دارند که این موضوع هم می‌تواند باعث توسعه تجارت و تبادل حجم کالایی با بنگلادش فراهم شود.

کد خبر: ۴٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha