۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
۱۳۴ میلیارد دلار کالا در ۶ سال اخیر از مناطق آزاد صادر شد
رئیس جمهور:

۱۳۴ میلیارد دلار کالا در ۶ سال اخیر از مناطق آزاد صادر شد

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور تاکید کرد:‌ مسئولان ۷ منطقه ویژه و آزاد تجاری کشور تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری در این مناطق فراهم و موانع سرمایه گذاری را حذف کنند.

به گزارش بازار، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی سرمایه گذاری در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی از طریق ارتباط تصویری، گفت: این مناطق در شرایط تحریم اقتصادی می‌توانند نقش بسیار خوبی برای رفع مشکلات به ویژه در زمینه‌های بانکداری، بیمه و انبارداری ایفا کنند.

رئیس جمهور افزود: امروز شاهد بودیم که در منطقه آزاد قشم تاسیسات مهم صادراتی و فراورده نفتی به بهره برداری رسید که برای پهلوگیری کشتی‌ها در این منطقه به منظور سوخت گیری و نیز برای صادرات فراورده‌های نفتی بسیار مهم است.

روحانی گفت: همچنین شاهدیم که در مناطق آزاد، گلخانه‌های بسیار مهمی در حال ساخت و بهره برداری است.

رئیس جمهور افزود: امروز گلخانه‌ای ۸۰ هکتاری در منطقه آزاد تجاری ارس به بهره برداری رسید که یکی از بزرگترین طرح‌های گلخانه‌ای در منطقه غرب آسیا است.

روحانی طرح‌های گلخانه‌ای را دارای مزیت فراوان در زمینه اشتغال زایی خوب و صادرات برشمرد که بیشتر محصولاتش در طول سال قابل برداشت است و اکثر محصولاتش قابلیت صادراتی خواهد داشت، گرچه مصارف داخلی را نیز تامین می‌کند.

رئیس جمهور گفت: اکنون مناطق آزاد تجاری کشور تحرک جدیدی به خود گرفته اند گرچه در گذشته از این مناطق صرفا برای گردشگر محوری یا تجارت محوری استفاده می‌شد، اما امروزه کارخانه‌هایی در این مناطق به بهره برداری می‌رسد.

روحانی افزود: در یکی از مناطق آزاد ۳۲۰ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است و روند بهره برداری از این گونه واحدها ادامه دارد که تولیدات این مراکز صنعتی می‌تواند افزون بر تامین نیازهای داخلی به خارج کشور صادر شود.

رئیس جمهور ارزش محصولات صادر شده از مناطق ویژه و آزاد تجاری از سال ۹۲ تا ۹۸ را ۱۳۴ میلیارد دلار دانست که حدود ۳۰ میلیارد دلار آن به داخل کشور عرضه و بقیه به کشورهای دیگر صادر شده است.

روحانی گفت: با شرایطی که با مناطق آزاد تجاری دارند که از برخی مقررات معافند، این مناطق فرصت‌های ارزشمندی برای سرمایه گذاری ایجاد کرده اند و به افرادی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند تاکید می‌کنم که در هفت منطقه آزاد تجاری و مناطق ویژه سرمایه گذاری کنند.

رئیس جمهور افزود: گاهی برخی سرمایه گذاران از محدودیت‌ها در عرصه زمین و دیگر تسهیلات گله می‌کنند که باید تسهیلات را برای آنان فراهم و موانع تولید را حذف کرد.

روحانی تاکید کرد: به ویژه امسال که به نام جهش تولید نام گذاری شده است و رهبر معظم انقلاب نیز در هفته دولت بر مشارکت قوای سه گانه در این زمینه تاکید فرمودند هر سه قوه باید تسهیلات لازم را فراهم کنند و موانع را از پیش پای سرمایه گذاران بردارند.

رئیس جمهور، کشورمان را دارای سرزمین پهناور، منابع بسیار عظیم و آب و هوای متنوع برشمرد و با اشاره به فراهم بودن امکانات سرمایه گذاری، فعال کردن سرمایه‌های اقتصادی را یگانه راهکار برون رفت از مشکلات در شرایط تحریم اقتصادی دانست.

روحانی گفت: استانداران و مسئولان مناطق ویژه و آزاد تجاری این آمادگی را دارند که سرمایه‌ها را جذب کنند؛ سرمایه‌های داخلی در اولویت است، اما سرمایه‌های خارجی نیز جذب می‌شود، ‌ تفاوتی نمی‌کند، زیرا باید با جذب سرمایه‌ها آن را تبدیل به کالا و خدمات کرد.

رئیس جمهور افزود: با بهره برداری از هتلی در منطقه آزاد کیش ۱۷ هزار تخت برای گردشگران آماده شد، گرچه مناطق آزاد تجاری، استعدادی بیش از این برای جذب گردشگران دارند.

کد خبر: ۴۰٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha