۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
احتکار در صنعت خودرو امکان پذیر نیست
کارشناسان صنعت خودرو در گفتگو با «بازار» مطرح کردند

احتکار در صنعت خودرو امکان پذیر نیست

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: به دلیل وجود ساختار امنیتی در صنعت خودروسازی و حضور دادستانی در آن کسی ریسک نمی‌کند که خودرو کامل را نگه دارد. دلیلی ندارد که خودرو احتکار شود، زیرا تاثیری در میزان قیمت محصول یا دستمزد مدیران و کارکنان ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته تصاویری از پارکینگ یکی از خودروسازان با حجم زیاد خودرو موجود در آن منتشر شد. انتشاری که حجم فراوانی از نقدها در خصوص احتکار خودروسازان با هدف افزایش قیمت را به دنبال داشت. هرچند که اختلاف قیمت یکی از محصولات جدید از کارخانه تا بازار دامن بیشتری به این نقدها زد، اما بلافاصله ازسوی خودروساز مربوطه تکذیب شد. با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو، سوالی ایجاد می‌شود که آیا خودروسازان توانایی احتکار را داشته و این مساله چه مزیتی برای آن‌ها دارد؟

احتکار سودی به خودروساز نمی‌دهد
مدیرعامل اسبق سایپا با اشاره به اینکه قیمت به صورت تکلیفی تعیین می شود، بیان کرد: «اگر قیمت محصول خودروساز تابعی از بازار بود، بله می‌توان گفت احتکار از سوی آن‌ها انجام شده است. از سوی چون عرضه و تقاضا متناسب با بازار ارائه نمی‌شود، پس قیمت‌ها بالا خواهد رفت. همچنین باید اشاره داشت که یک مکانیزم کنترلی و دستوری وجود دارد که باید خودروساز طبق همان فرآیند تعیین قیمت را انجام دهد.»

سعید مدنی با بیان مشکل خودروسازان چالش نقدینگی دارند، افزود: فروش حتی یک خودرو برای خودروسازان حیاتی است. پس نگه داشتن خودرو به بهانه افزایش قیمت توسط خودروسازان صحت ندارد. با توجه به قیمت گذاری دستوری، خودروسازان تمایل بیشتر برای فروش خودرو دارند که نقدینگی را بتوانند سریع تامین کنند.

 وی ادامه داد: گرفتاری نقدینگی سبب شده که تولید خودرو توسط خودروسازان با زیان مواجه باشد، این مساله صرفا ریشه در تعین قیمت تکلیفی دارد. مجدد باید ذکر کنم با تمام این تفاصیل احتکار انجام نخواهد شد.

خودروهای کف در انتظار قطعات مانده در گمرک
مدنی برای شفافیت دلیل اصلی خودروهای کف گفت: مشکل عمده تامین قطعات است، برای تامین نیز قطعه نیز چاره‌ای جز کاهش تولید وجود ندارد. زیرا زمانی که تیراژ کاهش یابد، می‌توان خودروهای دیگر را با موجودی قطعات تکمیل و عرضه کرد. از سوی چون هزینه‌های دستمزد کارگران و... گریبان خودروسازان را گرفته، باید با فروش محصول بیشتر یا تسهیلات بانکی آن را تامین کنند.

وی ادامه داد: مدتی پیش یکی از خودروسازان بیان کرد که حجم زیادی از قطعات را با ارز شرکت تامین کردیم، اما هنوز ترخیص نشده است. بسیاری از قطعات مورد نیاز خودروسازان در گمرکها هست و هرچقدر تولیدکننده تلاش کند که فشارهای ارزی را کاهش دهد، اما چالش‌های بانک مرکزی و گمرکی مانع خواهد شد. ازسوی دولت باید برای حل این مشکل اقدام اساسی انجام دهد.

احتکار غیرممکن
یکی دیگر از کارشناسان حودرو با اشاره به اینکه اگر خودروساز به عنوان شخصیت حقوقی احتکار کند برای گران فروشی نباید نگران بود، گفت: «گران فروشی در صورت‌های مال ذیکر شده و بدهی آن کم می‌شود. نکته مهم اینجا ست ایران‌خودرو محصولی را قیمت ۱۰۰ میلیون عرضه کند، اما بازار آن را ۷۰۰ میلیون تومان معامله کند، توجه کسی به آن جلب نخواهد شد. این مساله مهم هست که منتقدین و مردم نسبت به اتفاقات و نرخ‌های بازار بی تفاوت یا کم توجه هستند.»

فربد زاوه با بیان کنترل ورود و خروج قطعات و کالاها به خودروسازان، ادامه داد: باور اینکه افرادی که در این فرآیند دخیل هستند و انتفاعی ندارند، سخت است. در همینجا می‌توان اعلام کرد که خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان ناقص و قصدی برای احتکار نیست.

زاوه افزود: به دلیل ساختار امنیتی در خودروسازان و حضور دادستانی در آن کسی ریسک نمی‌کند که خودرو کامل را نگهدارد. دلیلی ندارد که خودرو احتکار کنند، زیرا تاثیری در میزان قیمت محصول یا دستمزد مدیران و کارکنان ندارد. پس هیچ مدیری حاضر نیست که چنین اقدامی را انجام دهد. برای حل مشکلات فعلی صنعت خودرو و اصلاح نرخ آن از کارخانه تا بازار، این سیستم تعین قیمت را متولیان صنعت حذف کنند. ازسوی قوه قضایه به بررسی و ارزیابی دفاتر حساب‌رسی، دارای و بورس و... خودروسازان و افراد شاغل در آن ورود کند.

کد خبر: ۴۰٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha