۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
سیب زمینی کاران، در فصل برداشت خسران!
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

سیب زمینی کاران، در فصل برداشت خسران!

اردبیل- درحالی‌که امسال قیمت فروش محصول سیب‌زمینی نسبت به سال گذشته باید افزایش پیدا می‌کرد اما برگ روزگار ورق دیگری را برای کشاورزان رقم زد و کمر کشاورزان با این قیمت‌های غیرعادلانه شکست.

زهرا رضازاده؛ بازار: در طی روزهای اخیر که کشت محصول سیب‌زمینی در دشت اردبیل آغازشده بود کشاورزان منطقه با تلاشی مجدانه به دنبال تولید محصولاتی باکیفیت و ارزشمند بودند؛ غافل از این‌که افزایش میزان تولید و ارتقای کیفیت، موضوعی نبود که بتواند در برابر افزایش قیمت این محصول کاری از پیش ببرد؛ بطوریکه حالا کشاورزان بر سر دوراهی نگهداری محصولات بر دست مانده و یا فروش باقیمت بسیار ناچیز مانده اند.

موضوعی که طی روزهای اخیر در فضای مجازی نیز سروصدا کرده حکایت از نارضایتی و نگرانی کشاورزانی دارد که بذر خود را به قیمت ۳ هزار تومان خریداری کرده‌اند و هم‌اکنون مجبورند با کم‌تر از یک‌سوم این هزینه، محصول خود را به فروش برسانند، به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی برای کشاورزان طبق نظرات کارشناسان یک هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شده اما کشاورزان این محصول را فقط با کم‌تر از یک هزار تومان به فروش می‌رسانند.

علی‌رغم این‌که وضعیت اقتصادی نابسامان کشور و نوسانات قیمت‌ها باعث تورم و گرانی در کشور شده در مقابل آن قیمت ناچیز سیب‌زمینی دشت اردبیل است که کمر کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران اردبیلی را خم کرده بطوریکه دیگر بسیاری از کشاورزان حتی حاضر نیستند محصولات خود را برداشت کنند.

کسی نیست به حال کشاورزان گریه کند!
دراین‌باره یکی از سیب‌زمینی‌کاران اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در اردبیل اظهار داشت: شرایط اسف‌بار کشاورزان اردبیلی را هیچ مسئول و اداره‌ای درک نمی‌کند و کسی نیست که به حال ما کشاورزان گریه کند.

این کشاورز اردبیلی ادامه داد: با این وضعیت فکر نکنم بتوانیم برای سال آینده بذری خریداری کنیم.

وحید جعفری افزود: هم‌اکنون که سیب‌زمینی ما را با قیمت پایین می‌خرند اما چند وقت دیگر چرا برای متعادل‌سازی و کاهش قیمت بذر کسی کاری نمی‌کند و حتی در آن زمان قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد و این یعنی امید کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران از بین رفته است.

وی تصریح کرد: این داستان تکراری هرسال ادامه دارد اما امسال بدتر از وضعیت هرسال روبه‌رو هستیم چراکه دخل‌وخرج زندگی با کیلویی هزار تومان سیب‌زمینی همخوانی ندارد و این قیمت کمر کشاورزان استان اردبیل که یک سال تمام برای کشت این محصول وقت گذاشته‌اند را شکست.

جعفری افزود: نیاز است مسئولان استان برای سیب‌زمینی‌کاران منطقه چاره‌ای اساسی باندیشند چراکه این کشاورزان نقش اساسی در تحقق شعار مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال دارند ولی انتظار از مسئولان برای حمایت از این قشر و سایر اقشاری که به‌نوعی نقشی در توسعه منطقه ایفا می‌کنند بسیار بالا است.

مشکلات سیب‌زمینی‌کاران اردبیلی در کم‌ترین زمان برطرف می‌شود
خلیل نیکشاد رئیس جهاد کشاورزی اردبیل در همین خصوص اظهار داشت: در حال حاضر تنها راه نجات‌بخش کشاورزی استان توسعه صادرات است تا بتوانیم کشاورزان را از این مخمصه نجات دهیم.

وی با اشاره به این‌که میزان صادرات گندم در حال حاضر با توجه به میزان تولید متعادل نیست بیان کرد: باید در راستای حمایت از صادرکنندگان و کشاورزان اقدامات مناسبی انجام یابد تا بتوانیم قیمت پایه صادرات محصولات کشاورزی را در استان به وضعیت متعادل برسانیم.

نیکشاد ادامه داد: هم‌اکنون سیب‌زمینی‌کاران اردبیل دچار خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری شده‌اند که به همین منظور باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از زیان کشاورزان سیب‌زمینی‌کار در استان مبنای کار قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کرونا را از عوامل دخیل در کسادی بازار کشاورزی امسال عنوان کرد و گفت: متأسفانه بازار متأثر از برخی عوامل دچار مشکلات اساسی شده است که باید با تمام اهتمام و جدیت مشکلات سیب‌زمینی‌کار استان را برطرف کنیم.

نیکشاد ادامه داد: در راستای نگهداری این محصول نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که انتظار داریم در این زمینه باهدف تنظیم بازار و عرضه و تقاضای مناسب شرایط مناسبی فراهم شود تا بتوانیم مشکلات و موانع موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

دولت به‌جای وعده وعید صادرات سیب‌زمینی را آزاد کند
دراین‌باره نمایندگان مردم در مجلس نیز بارها با پیش‌بینی وضعیت، لزوم صادرات سیب‌زمینی را تبیین کرده بودند که صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس این‌چنین اظهار داشت: تسهیل امور صادراتی برای رفع نگرانی کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران باید در اسرع وقت مبنای کار قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که باید دولت به‌جای وعده‌ووعید برای آزادسازی صادرات سیب‌زمینی اقدام اساسی انجام دهد گفت: متأسفانه سال‌هاست که چوب این سهل‌انگاری‌ها را کشاورزان می‌خورند درحالی‌که باید توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب‌زمینی از سال‌ها پیش در استان محقق می‌شد.

البته در این میان کاهش نرخ پایه صادرات سیب زمینی از ۲۰۰ به ۱۰۰ دلار از جمله اتفاقاتی بود که شاید بتواند، برای شرایط فعلی سیب زمینی کاران مناسب باشد.

کاهش نرخ پایه صادرات سیب‌زمینی در اردبیل
در همین خصوص ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: براساس درخواست استان و تصمیم مسئولان کشوری نرخ پایه صادرات سیب زمینی از ۲۰۰ دلار به ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت تا صادرکنندگان راغب به این کار باشند.

وی خاطرنشان کرد: از یک ماه قبل بنابه درخواست کشاورزان و سیب‌زمینی کاران رایزنی با مسئولان گمرک و اقتصاد و دارایی انجام شد تا بالاخره با مستندات کافی متولیان امر قانع شدند که قیمت پایه صادرات سیب‌زمینی را کاهش دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل ادامه داد: در کنار رفع موانع صادرات سیب‌زمینی و کاهش قیمت پایه بنابه درخواست تجار و بازرگانان قرار شد تعلیق کارت صادراتی آنها به دلیل عمل نکردن به تعهدات ارزی به مدت شش ماه نادیده گرفته شود تا صادرکنندگان با عمل به تعهدات خود ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی تحویل دهند.

عزیزی بیان کرد: با این دو اقدام انتظار می‌رود در فصل برداشت سیب زمینی صادرات این محصول رونق مجددی بگیرد تا کشاورزان ما متضرر نشوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل اضافه کرد: برای تنظیم بازار داخلی ۱۵۰ هزار تن صادرات سیب زمینی از استان اردبیل به کشورهای همسایه انجام خواهد شد که با رفع موانع پیش آمده امیدواریم این کار به سرعت انجام شود.

عزیزی علت تعلیق کارت بازرگانی تجار را عمل نکردن به تعهدات ارزی در دو سال گذشته اعلام کرد و افزود: با رفع موقت این تعلیق صادرکنندگان متعد شدند تا ارز حاصل از صادرات خود را در ۲.۵ سال اخیر به بانک مرکزی تحویل داده و به افزیش توان ارزی کشور کمک کنند.

در هر حال انتظار می‌رود مسئولین هر چه سریع‌تر برای نجات کشاورزان از این ضرر و زیان مالی تدابیری بیندیشند و آنان را از این مخمصه نجات دهند چراکه بخش کشاورزی به‌عنوان محرک توسعه اقتصادی و اشتغال محسوب می‌شود و بی‌توجهی به این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را بر بدنه اقتصادی کشور وارد خواهد کرد.

کد خبر: ۴۰٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      1 0
      چرا برای سیر کرونا نیست وقیمت نجومی پیدا کرده