۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
رکود ساختمان‌سازی در اصفهان؛ تغییر سیاست‌های دولت بر صنایع سایه انداخت
عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن اصفهان در گفت‌وگو با بازار:

رکود ساختمان‌سازی در اصفهان؛ تغییر سیاست‌های دولت بر صنایع سایه انداخت

اصفهان- عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن اصفهان با اشاره به اینکه بازار آجر تحت تاثیر جدی سیاست‌های دولت در حوزه ساخت و ساز قرار دارد، گفت: در دولت فعلی صنعت ساختمان دچار رکود شده و یک دهم دوره قبل ساخت و ساز داریم.

مریم یاوری؛ بازار: شرایط ویژه اقتصادی در کشور همه بخش‌های تولیدی، توزیع و حتی مصرف را تحت تاثیر قرار داده است، به گونه‌ای که با نگاهی کوتاه به اظهار نظر اقشار مختلف جامعه می‌توان دریافت که وضعیت اقتصادی رو به وخامت است و آسیب‌های ناشی از تحریم و افزایش نرخ دلار روز به روز بیشتر رخ نمایی می‌کند.

در این بین تغییر سیاست‌های دولت در حوزه ساخت و ساز آسیب بیشتری به واحدهای صنعتی فعالی در این زمینه وارد کرده است، برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی را رضا چینی،‌ عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن استان اصفهان و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه کارخانجات آجر نما چین داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

*وضعیت تولید آجر در کشور و به ویژه در استان اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دلایل زیادی تولید در صنعت آجر را تحت تاثیر قرار داده است، نبود مواد اولیه مناسب، مشکلات صنعت حمل و نقل، تحریم‌ها، نوسان قیمت دلار و ... منجر شده تا برخی از واحدهای صنعتی با ریزش نیرو و برخی دیگر با تعطیلی روبه رو شوند.

اما در این بین برخی از صنایع نیز به دلیل استفاده از فناوری های نوین تولیدات خوبی را داشته و کمتر از این شرایط آسیب دیدند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که فروش محصولات در این صنعت سال‌هاست که افزایش قیمت نداشته است.

*روند فعالیت این صنعت در بحران شیوع کرونا چگونه است؟
بحران شیوع کرونا منجر به ایجاد تغییرات زیادی در جهان و همچنین ایران شد، این بحران همه صنایع را تحت تاثیر قرار داد و صنعت آجر نیز از آن بی بهره نماند. بیکاری کارگران در صنعت آجر، ابتلای برخی از کارگران به این بیماری و همچنین تعطیلی برخی از این واحدها از جمله آسیب‌ها بوده است ضمن اینکه هنوز هیچ یک از این آسیب‌ها جبران نشده است اما طی شش ماه گذشته همواره سعی داشته‌ایم که به واسطه استفاده از فضای مجازی ارتباط بخش تولید و جامعه مهندسان را برقرار کنیم.

از این رو با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است با برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی ارتباط چهره به چهره بین واحدهای تولیدی، جامعه مهندسان و عموم مردم جامعه را فراهم کنیم و شرکت آجرنما چین نیز به عنوان یکی از صاحب سبکان این صنعت در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

در این نمایشگاه سعی داریم با نشان دادن این دستاوردها به دنبال جلب نظر کارشناسان و متخصصان برای تولید محصولات بهتر هستیم.

*آیا صنعت آجر در استان اصفهان به دنبال استفاده از آخرین دستاوردهای روز دنیا است؟
باید توجه داشت که ما در استان اصفهان پس از انقلاب تاکنون دستاوردهای خوبی را در صنعت آجر داشتیم، در واقع می‌توان گفت ما خود صاحب سبک و تکنولوژی چه در زمینه تجهیزات و چه در زمینه تولیدات هستیم.

ما در شرکت خود یک هزار و ۵۰۰ محصول داریم که بیش از ۴۰۰ نوع آن با استفاده از آخرین فناوری‌ها در صنعت آجر تولید شده است.

*استفاده از تکنولوژی در صنعت آجر چه مزیت‌هایی در حوزه ساخت و ساز دارد؟
مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌های ایران می‌تواند مهم ترین دستاورد در این زمینه باشد، در حال حاضر در کشور در بخش ساختمان‌های مسکونی ۲.۵ برابر استاندارد جهانی مصرف انرژی داریم که ۳۵ درصد این انرژی از طریق دیوارهای پیرامونی هدر می‌رود و از این رو سعی کردیم با استفاده از آجر تراکوتا و ایجاد فاصله هوایی بین ساختمان و نما این مشکل را برطرف کنیم.

مواد معدنی بسیار خوبی برای تولید این محصول مورد استفاده قرار گرفته و به خوبی نتوانستیم نیاز مهندسان این صنعت را برطرف کنیم.

*آخرین دستاوردها در استان اصفهان در این زمینه چه بوده است؟
استفاده از فناوری «تراکوتا» در این زمینه از مهم ترین اقدامات صورت گرفته است، این نوع آجر نمای جدید ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دیگر آجرنماها دارد و به صورت خشک در ساختمان به کار برده می‌شود.

باید توجه داشت که شرکت فعالان صنعت آجرسازی همواره با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط دارند و از این پل ارتباطی تحقیقاتی با شرکت‌های دانش بنیان داریم، از این رو با توجه به افزایش کیفیت، محصولات آجرنماهای مرغوب را از استان اصفهان به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌کنیم.

*در زمینه تامین مواد اولیه در استان اصفهان برای تولید آجر با کیفیت چه مشکلاتی وجود دارد؟
متاسفانه با توجه به وضعیت خاک استان اصفهان و سنگ‌های آهکی تولید آجر مرغوب از معادن استان اصفهان وجود ندارد و تولید کنندگان آجر مجبور به تامین خاک مورد نیاز از استان‌های دیگر هستند که البته این امر نیز تحت تاثیر چالش‌های موجود در صنعت حمل و نقل قرار گرفته و در حال حاضر تامین این خاک با مشکلات جدی رو به رو شده است. البته خاک موجود در اصفهان برای تولید آجرهای سفالی مناسب است اما برای آجر نما کیفیت لازم را ندارد.

*درحال حاضر نیاز بازار به تولید آجر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باید توجه داشت که بازار آجر تحت تاثیر جدی سیاست‌های دولت در حوزه ساخت و ساز قرار دارد، در دولت قبل سیاست بر تولید ویژه مسکن بود، در چنین شرایطی تولید کنندگان مصالح ساختمان برنامه‌ریزی‌های خود را بر این سیاست انجام دادند و این در حالی است که در دولت فعلی سیاستی بر خلاف سیاست دولت قبل داشت و صنعت ساختمان دچار رکود شد. یک دهم دوره قبل ساخت و ساز داریم.

در زمینه تامین تجهیزات برای تولید آجر در استان اصفهان دچار چه مشکلاتی هستید؟
در بخش تکنولوژی با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته از اول انقلاب تاکنون صادر کننده تجهیزات و ماشین آلات تولیدی هستیم، قطعات خاص را دو کشور تولید می‌کنند و مابقی کشورها از این قطعات استفاده می‌کنند، سیاست‌های دولت در این زمینه مشکلات را تشدید کرده است، ارز نیمایی برای واردات به صنایع اختصاص داده نمی‌شود و صنایع مجبور هستند ارز آزاد خریداری کنند از سوی دیگر پس از ورود اجناس با نرخ ارز آزاد اجازه ترخیص از گمرک نمی‌دهند چرا که دولت با این کار قصد مهار قیمت ارز را دارد که این سیاست در برخی موارد آسیب زا است.

کد خبر: ۴۰٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha