۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
دلالان زودتر از تنظیم بازاری‌ها به باغات رسیدند/ پرتقال با طعم نگرانی
بازار گزارش می‌دهد؛

دلالان زودتر از تنظیم بازاری‌ها به باغات رسیدند/ پرتقال با طعم نگرانی

قائمشهر- فصل مرکبات با برداشت نارنگی های نوبرانه در دل گرمای شهریورماه در حالی کلید خورد که دلالان و واسطه ها زودتر از مسئولان و تنظیم بازاری ها خود را به سرباغات برای پیش خرید دسترنج باغداران رسانده اند.

بازار؛ گروه استان ها: باغی در حوالی منطقه چهاردانگه ساری از دور برای رهگذران و عابران چشم نوازی می کند، هنوز میوه هایش کال ونارس هستند و برای برداشت مناسب نیست، اما این باغ دور افتاده نیز از نظر دلال و واسطه ها دور نمانده است.

مالک این باغ پیرمرد روستایی است که می گوید از ابتدای شهریور، دلالان و واسطه ها آسایش را از ما گرفته اند و وقت و بی وقت با سرک کشیدن به باغ تقاضای پیش خرید محصول را می کنند. علی موسوی که سال هاست امورات زندگیش را از طریق کشاورزی و باغداری سپری می کند، می گوید: کیفیت امسال محصولات باغم نسبت به سال های قبل بهتر است از این رو بیشتر مورد توجه دلالان و واسطه ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان برای خرید و فروش مرکبات چاره جویی کنند، دیگر نیازی به فروش آن به واسطه ها نداریم و با آسایش خاطر می توانیم در زمان مناسب برداشت و عرضه کنیم.

اگرچه مسئولان و متولیان می گویند کشاورزان در فروش تعجیل نکنند و عرضه را به واسطه ها نسپارند، اما در عمق کلام آنان نگرانی و دغدغه ای وجود دارد و این دغدغه دیرینه ریشه در زیرساخت های نامناسب صادراتی، نداشتن برند مناسب وبالابودن هزینه های تولید است.

بسته بندی ها غیراستاندارد است
مهدی گلچوب مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار نبود بسته بندی استاندارد و بازارپسند را از جمله مشکلات فراروی صادرات و عرضه مرکبات ذکر کرد و گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان در عرضه این محصولات به بسته بندی توجه لازم داشته باشند.

وی همچنین با تاکید براینکه برای رقابت در بازار باید هزینه های تولید و سربار را برای افزایش رقابت پذیری کاهش دهیم، یادآور شد: فروشندگان باید به قیمت مرکبات در فروشگاه ها و بازارهای معتبر کشورهای هدف توجه کنند.

وی ادامه داد: پایش صورت گرفته و آنلاین قیمت مرکبات در کشورهایی نظیر روسیه و سلیمانیه عراق نشان می دهد که قیمت این محصول امسال بسیار متغییر است. 

اگرچه تا برداشت رسمی مرکبات حدود دو ماهی زمان باقی مانده است، اما برداشت نارس و میوه های کال و رنگ آوری آن بر صادرات وعرضه این محصول لطمه فراوان می زند

اگرچه تا برداشت رسمی مرکبات حدود دو ماهی زمان باقی مانده است، اما برداشت نارس و میوه های کال و رنگ آوری آن بر صادرات وعرضه این محصول لطمه فراوان می زند. محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران در این زمنیه در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید براینکه از برداشت زودهنگام مرکبات باید جلوگیری کرد، افزود: برخی سودجویان برای کسب سودبیشتر اقدام به رنگ افزایی محصول می کنند.

وی ارائه آموزش های لازم برای بسته بندی، نگهداری و جهت چیش مرکبات را ضروری دانست و گفت: کشاورزان باید محصولات را به تدریج جمع آوری کنند و از برداشت یک دفعه ای پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت مرکبات در سال جاری مطلوب است اظهار امیدواری کرد تا فرایند تولید و صادرات محصول نیز در استان رونق داشته باشد.

در عین حال عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به درپیش بودن فصل برداشت مرکبات، بازارسازی و برنامه ریزی برای عرضه آن را امری مهم ذکر کرد.

وی با بیان اینکه کیفیت محصولات مرکبات استان سال جاری بهتر از سال های گذشته است، به آفت مگس مدیترانه طی سال گذشته به مرکبات اشاره کرد و گفت: امسال وضعیت کیفیت مرکبات بهتر از قبل است.

شهیدی فر میزان تولید محصولات را طی سال گذشته دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن بیان کرد و گفت: این میزان در سال جاری بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن پیش بینی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به صادرات ۴۲۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از جمله مرکبات طی سال گذشته گفت: پیش بینی می شود میزان صادرات مرکبات در سال جاری نیز ۵۰ درصد بیشتر شود.

بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مازندران آمادگی خود را برای صادرات مرکبات در سال جاری اعلام کرده است و به گفته عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران برای صادرات پرتقال و کیوی مشکلی وجود ندارد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی از جمله مرکبات در استان نیازمند مدیریت است، افزود: باید برنامه ریزی کنیم تا محصولات استان از کانال و برند استان صادر شود.

کشاورزان محصولات را به دلالان نفروشند
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در جلسه تنظیم بازار استان در استانداری با اشاره به ظرفیت تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات و کیوی در استان، به دغدغه و نگرانی های باغداران برای فروش محصولات اشاره کرد و از کشاورزان خواست تا در فروش محصول شتاب نکنند.

وی با عنوان اینکه به دلیل افزایش هزینه های نهاده های کشاورزی و باغی، قیمت مرکبات همانند گذشته نخواهد بود به ظرفیت ذخیره سازی محصولات باغی و مرکبات در استان اشاره کرد و گفت: امکان ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن مرکبات در پایانه صادرات روماک گستر فراهم شده است.

وی از کشاورزان خواست تا فروش محصولات را به واسطه ها نسپارند، ادامه داد: پیش بینی می شود امسال سال بهتری برای محصولات کشاورزی استان از جمله مرکبات خواهد بود.

حسین زادگان استانداردسازی انبارهای موجود را از جمله نیازمندی ها در امر ذخیره سازی مرکبات ذکر کرد و با اشاره به تفاهمنامه های منعقدشده با کشورهای همسایه، اجرای این قراردادها را در رونق اقتصادی و صادرات مهم دانست و گفت: توسعه صادرات مرکبات در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

استاندار مازندران شناسایی بازارهای هدف و رفع موانع فراروی را ضروری خواند و دفتر ویژه توسعه صادرات مرکبات در استانداری را لازم دانست و گفت: برای خرید تضمینی مرکبات و فروش در میادین بار و شبکه های تعاون روستایی استان ها نیز برنامه ریزی شود.

فصل برداشت مرکبات با چیدن نارنگی های نوبرانه به صورت غیررسمی در مازندران آغاز شد و اگرچه بخش عمده ای محصولات تولید به صورت تازه خوری مصرف می شود اما فروش محصول با قیمت مناسب و صادرات آن از جمله دغدغه های باغداران به شمار می رود. 

کد خبر: ۴۰٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha