۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
هزینه ۸۰ هزار تومانی وسایل بهداشتی  دانش آموزان
فقر و دردسرهای آموزش حضوری برای خانوارها

هزینه ۸۰ هزار تومانی وسایل بهداشتی دانش آموزان

اگر خانواده ای دو فرزند داشته باشد، دست کم باید ۹۰ هزار تومان در ماه برای تهیه ماسک کودکان خود هزینه کند. این هزینه در شرایطی به خانوارها تحمیل شده که دست کم ۲.۹ میلیون نفر به دلیل کرونا شغل خود را از دست داده و ۴.۸ میلیون شغل از این پاندمی آسیب دیده‌اند. جدای از این لوازم بهداشتی کودکان معمولا گران تر از بزرگسالان بوده و همین مساله دهک های درآمدی پایین را با مشکل مواجه کرده است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: وسایل بهداشتی که دانش آموزان باید برای حضور در مدارس به همراه خود داشته باشند ماهانه دست کم ۸۰ هزار تومان خرج روی دست خانوارها می‌گذارد. البته اگر در خانواده ای دو محصل وجود داشته باشد این هزینه به ۱۶۰ هزار تومان می‌رسد. این هزینه در شرایطی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود که حداقل نرخ دستمزد برای امسال حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. حالا سفره‌هایی که در سال ۹۸ طبق گزارش مرکز آمار ایران ۵.۴ درصد کوچک تر شده بود، بیشتر از هر زمانی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. افزایش هزینه‌ها از یک طرف و بیکاری ناشی از شرایط بد اقتصادی و پاندمی کرونا از طرف دیگر قدرت خرید خانوار را به شدت کم کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که در دوره همه‌گیری در بهترین حالت ۲.۹ میلیون نفر و در بدترین حالت ۶.۴ میلیون نفر از کل شاغلان کشور کاسته می‌شود. جدای از این گزارش معاونت اقتصادی وزارت رفاه هم حکایت از این دارد که ۴.۸ میلیون شغل که معادل ۲۰.۳ درصد از اشتغال کل کشور است، در بحران کرونا آسیب دیده و سطح درآمدشان به شدت افت کرده یا حتی در برخی موارد به صفر رسیده است.

وسایل بهداشتی اعمم از ماسک، ژل ضدعفونی کننده، الکل و دستکش که دانش آموزان باید برای حضور در مدارس به همراه خود داشته باشند ماهانه دست کم ۸۰ هزار تومان خرج روی دست خانوارها می‌گذارد. البته اگر در خانواده ای دو محصل وجود داشته باشد این هزینه این به ۱۶۰ هزار تومان می‌رسد

هزینه‌های آموزش مجازی برای دانش آموزان
تعدادشان به ۲۰ نفر هم نمی رسد. حیات مدرسه ای در جنوب غرب تهران که در سال‌های گذشته شاهد شیطنت دست کم ۳۰۰ دانش آموز بوده، این روزها خلوت تر از هر زمانی است. دختران کوچکی که عموما زیر ۹ سال سن دارد به صورت پراکنده در حیات مدرسه ایستاده‌اند. کوچک تر ها که اولین تجربه‌های حضور در مدرسه را سپری می‌کند، در کنار مادران خود منتظر اعلام معاون مدرسه برای ورود به داخل کلاس‌ها هستند. در گوشه ای دیگر از حیات، والدینی را می‌بینید که نگران تر از هر زمانی در رابطه با آینده تحصیلی دانش آموزان خود سخن می‌گویند. خبری از ضدعفونی لباس فرم یا کف کفش دانش آموزان نیست. تنها کاری که برای حفاظت از سلامت دانش آموزان انجام می‌شود گرفتن دمای بدن‌ها در هنگام ورود است.

ابهامات وضعیت آموزشی همچنان ادامه دارد. دولت فعلا اصل را بر آموزش حضوری قرار داده اما آموزش مجازی هم طبق گفته‌های رئیس جمهور انجام خواهد شد. خانواده‌هایی که نگران سلامت فرزندان خود هستند، این روزها بیشتر از هر زمانی درد فقر دارند. لیلا دو فرزند دارد. یکی ۱۰ ساله و دیگری ۷ سال دارد. به بازار می‌گوید : تنها یک گوشی اندروید دارد و نمی‌تواند با آن هم زمان آموزش مجازی دو فرزند خود را دنبال کند. از طرفی هم به دلیل گرانی گوشی تلفن همراه قادر به خرید موبایل دیگری نیست. حالا تصمیم گرفته پا روی دل خود بگذارد و دختر ۷ ساله خود را برای آموزش حضوری به مدرسه بیاورد.

او به بازار می‌گوید: همسرش در شرکت خصوصی کار می‌کند. بعد از کرونا این شرکت ۱۰ نفر از ۴۰ کارمند خود را اخراج کرده و برای کاهش هزینه‌های خود دستمزد کارمندان خود را افزایش نداده است.

همسر لیلا حالا ماهانه ۳.۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آن را برای اجاره خانه کوچک خود کنار بگذارد و با یک میلیون و ۷۰۰ تومان باقی مانده ماه را به همراه ۲ فرزند و همسر خود سر کند.  زهرا و همسرش حالا نگران هزینه‌هایی است که کرونا به آنها تحمیل کرده است: « ۳ روز در هفته دخترم را برای آموزش مجازی به مدرسه می‌فرستم. به عبارت دیگر ماهانه دست کم باید ۱۲ ماسک برای دخترم تهیه کنم که با احتساب قیمت ۳ هزار تومان چیزی حدود ۴۶ هزار تومان می‌شود. البته اگر قرار باشد هزینه‌های الکل و ژل ضدعفونی کننده را به آن اضافه کنید، آموزش حضوری ماهانه چیزی حدود ۸۰ هزار تومان برای دانش آموزان آب می‌خورد.

ماسک‌های ۳ لایه پزشکی  در داروخانه‌ها بین ۲ تا ۲ هزار ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود اما ماسک‌های کودکان معمولا از ۳ هزار تومان شروع می‌شود و برخی از مدل‌های آن که نقش‌های عروسکی روی درج شده به ۴ هزار تومان هم می‌رسد. ماسک‌های پارچه ای که روی آنها شخصیت‌های کارتونی محبوب کودکان نقش گرفته در حال حاضر بین ۸ تا ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود

ماسک کودکان گران تر از ماسک‌های بزرگسال
اما شرایط برای خانواده‌های که دو یا چند فرزند محصل دارد، سخت تر هم هست. فاطمه و زهرا دوقلو هستند و امسال وارد کلاس دوم شده‌اند. مادر فاطمه و زهرا از گرانی ماسک‌ها کودکان گله می‌کنند. در حال حاضر ماسک‌های ۳ لایه پزشکی  در داروخانه‌ها بین ۲ تا ۲ هزار ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود اما ماسک‌های کودکان معمولا از ۳ هزار تومان شروع می‌شود و برخی از مدل‌های آن که نقش‌های عروسکی روی درج شده به ۴ هزار تومان هم می‌رسد. گشتی در بازار نشان می‌دهد ماسک‌های پارچه ای که روی آنها شخصیت‌های کارتونی محبوب کودکان نقش گرفته در حال حاضر بین ۸ تا ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین هر بسته ژل ضدعفونی دست کودکان با ظرفیت ۱۰۰ میلی لیتر بسته به برند آن ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. یک الکل نیم لیتری به قیمت ۴۰ هزار تومان از دیگر هزینه‌های ماهانه آموزش حضوری دانش آموزان است.

مادر فاطمه و زهرا که به گفته خودش ناچار است ماهانه چیزی حدود ۱۶۰ هزار تومانی برای بهداشت فرزندان خود در مدارس هزینه کند، می‌گوید که ناچار است از هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک خود بزند تا مبادا سلامت فرزندانش به خطر بیفتد. او ادامه می‌دهد: در همان ابتدای ثبت نام ۳۰۰ هزار تومان از والدین دریافت شده که تنها ۳۶ هزار تومان آن مربوط به کتاب‌های درسی مقطع اول دبستان است. مابقی احتمالا برای کمک به مدرسه بوده است. با این وجود تامین الکل و ضد عفونی کننده بر عهده خود دانش آموزان است.

سهم هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد در بودجه خانوار به حدود ۸ درصد می‌رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش یافته است. این اعداد و ارقام اما برای درمان کرونا چیزی نیست

هزینه‌های سلامت ۳ تا ۴ برابر شد
به طور قطع کرونا تنها سلامت مردم کشور را نشانه نگرفته است. بر اساس آماری که ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در ۲۶ تیر امسال اعلام کرده رعایت مسائل بهداشتی و درمانی در دوران کرونا هزینه هر خانوار ایرانی را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش داده است. حالا سهم هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد در بودجه خانوار به حدود ۸ درصد می‌رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش یافته است. این اعداد و ارقام اما برای درمان کرونا چیزی نیست. چرا که بسیاری از خانواده‌های درگیر با ویروس کرونا بعضا برای درمان ناچار به خرید آمپول‌های ۹۰ میلیونی هم شده و برخی هم از هزینه‌های میلیونی بستری بیماران خود در بیمارستان‌های خصوصی می‌گویند. این هزینه‌ها در حالی اقتصاد خانوار به ویژه دهک‌های پایین درآمدی را تحت فشار قرار داده که بر اساس آنچه به تصویب دولت رسیده حداقل دریافتی یک کارگر حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

حال آنکه فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار معتقد است که میانگین هزینه سبد معیشت خانوار در حداقلی‌ترین حالت در سال ۹۹به ۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان تا ۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. این هزینه بدون شک بدون احتساب هزینه‌های کرونا بر اقتصاد خانوار محاسبه شده که اگر قرار باشد آنها را هم اضافه کنیم، متوجه شرایط بحرانی معیشت خانوار خواهیم شد.

کد خبر: ۴۰٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha