۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
جهش تولید خودرو با هدایت نقدینگی های سرگردان به این صنعت
در گفت‌وگو با دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان مطرح کرد؛

جهش تولید خودرو با هدایت نقدینگی های سرگردان به این صنعت

محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان معتقد است؛ در سال جهش تولید باید سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شود. اکنون ۶۴ صنعت وابسته به خودروسازی وجود دارد که چنانچه صنعت خودروسازی رونق پیدا کند جهش نیز در آن صنایع ایجاد خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: تامین نقدینگی مهم‌ترین چالش این روزهای صنعت خودرو و به ویژه قطعه‌سازی است. صنعت خودرو امسال با مشکلات عدیده تحریمی، کرونا، تعطیلی، چالش گمرکی و... مواجه بود و تاکنون توانسته ماه‌ها آن را تحمل و پشت سربگذارد. این معضل علاوه بر تحمیل خودروهای کف به دلیل نبود قطعه در پی چالش مالی تولیدکنندگان، سبب کاهش عرضه خودرو و افزایش قیمت آن نیز شده است. حال ممکن است با جذب سرمایه‌های سرگردان در جامعه و تشویق مردم به سمت تولید، بخشی از مشکلات مالی تولیدکنندگان را کاهش داد، برای بررسی این موضوع و چگونگی انجام آن با آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان به گفت‌وگو پرداختیم.

* باتوجه به خروج قطعه سازان و خودروسازان از تعطیلات تابستانی، اکنون مهم‌ترین برنامه‌ای که در دستور کار قرار دارد چیست؟

در شرایط فعلی اصلاح قیمت‌ها برای قطعه‌سازان مهم‌ترین اولویت خودروسازان باید باشد. هرچند که هر دو خودروساز بزرگ کشور اعلام کردند اصلاحات را در قراردادها انجام خواهند داد. اما بنابه محاسبات قیمتی توسط انجمن، باید میانگین قیمت قطعات ۶۵ درصد افزایش یابد. این مساله را به خودروسازان اعلام و و درخواست افزایش سریع قیمت‌ها به مقدار مذکور را داشتیم، اما این فرآیند طولانی و زمان‌بر خواهد بود، این موضوع باید تسریع و در حساب‌ها بشیند. همچنین برای توسعه نهضت ساخت داخل، مشوق‌های به مجلس، دولت و خودروسازان ارائه کردیم، قرار بر پیش برد این موضوع در قالب تفاهمی نهایی شود.

* این بسته‌های مشوقی در نهضت ساخت داخل چه تاثیری بر اقتصاد صنعت خودروخواهد داشت و چگونه نقدینگی آن تامین خواهد شد؟

پیشنهاد اولیه در خصوص بسته‌های مشوقی را ارائه کرده‌ایم و نسبت به اجرا نیز باید تسریع در تصمیم‌گیر انجام شود تا سرمایه‌گذار اگر قطعه‌ساز یا سرمایه‌گذار خارج از صنعت باشد، جذب سرمایه به سرعت انجام شود. سرمایه سرگردان فراوانی در جامعه وجود دارد، به جای هدایت این سرمایه به بورس، مسکن، ارز و طلا و... جذب تولید در صنعت شود تا اشتغال ارزش افزوده ایجاد کند. این مهم به نفع تولید و اقتصاد کلان کشور است. زیرا حجم انبوه از سرمایه سرگردان موجود در جامعه به هر بخشی ورود کند، تورم فزاینده‌ای در آن بخش ایجاد خواهد کرد. از سوی نیاز اساسی کشور اکنون به قطعه بوده که محدودیت‌های ارزی بیش از پیش اهمیت آن را دوچندان می‌کند.  

* شما اشاره کردید که هدف جذب سرمایه سرگردان موجود در جامعه است، این سرمایه راباید چگونه به صنعت خودرو هدایت کرد؟

بسته مشوق ساخت داخل زمینه لازم برای سرمایه گذاری در حوزه قطعه‌سازی را با بازدهی مناسب فراهم خواهد کرد. هدف اصلی این بسته ایجاد ترغیب برای سرمایه گذارانی هست که در این حوزه می‌خواهند فعالیت کنند. این عامل سبب می‌شود، با فراهم شدن شرایط به صورت اتوماتیک بازدهی ایجاد شود. مسلما در بخش تولید به ویژه تولید قطعه این سرمایه بازدهی مناسبی هم برای قطعه‌ساز و هم برای سرمایه گذار خواهد داشت. چنین عملکردی، سرمایه‌های سرگردان را به تولید مولد تبدیل و اثر تورمی حداقلی خواهد داشت. چنین فرآیندی، علاوه بر افزایش اشتغال برای حاکمیت نیز مفید خواهد بود زیرا مانع از ورود حجم انبوه سرمایه‌های سرگردان به بازارهای موازی خواهد شد. هرچه عمق ساخت داخل افزایش یابد، ضمن حفظ اشتغال فعلی افزایش نیز به دلیل جذب نیروی انسانی بیشتر برای بالارفتن تیراژ خواهد داشت. ازسوی نیز تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد که جز مزایایی این طرح محسوب می‌شود. از آنجایی که اقتصاد در این برنامه تولید محور خواهد بود، نیازهای خودروساز و مشتریان واقعی در بازار به دلیل تامین قطعات مرتفع خواهد شد. در سال جهش تولید ما باید سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم. صنعت خوردو پیشران و محرک سایر صنایع است، زیرا ۶۴ صنعت وابسته به خودروسازی وجود دارد. اگر خودروسازی رونق پیدا کند جهش نیز در آن صنایع ایجاد خواهد شد. با این جذب سرمایه می‌تواند تحولی در رشته‌های مختلف صنعتی ایجاد کرد.

* همانطور که اشاره به ورود حجم زیاد سرمایه‌ها در بورس، ارز و طلا و... که عامل تورم هستند، داشتید. سرمایه‌های سرگردان را ازچه طریقی باید به سمت صنعت خودرو هدایت کرد؟ برای این هدایت باید از ظرفیت بانک‌ها یا بورس استفاده کرد؟

اگر سرمایه سرگردان در بورس جذب شود، از خریداری که سهام را در اخیتار دارد به خریدار دیگر منتقل می شود. عرضه سهامی که بسیاری از آن‌ها دولتی بوده سرمایه را از دست مردم جمع آوری و به دولت یا فروشندگانی که در بورس معامله انجام می‌دهند، هدایت می‌شود. در همینجا می‌توان دریافت که این سرمایه به تولید تزریق نشده و صرفت میان سهامداران مبادله شده است.
جذب سرمایه هم توسط نظام بانکی اگر مدیریت درستی نشود، مانند گذشته بانک‌ها را نیز ترغیب به معاملات خواهد کرد. بنابراین اگر این سرمایه‌های سرگردان به بانک برود باید در شکل تسهیلات به تولید تزریق شود.
سرمایه گذار از جمله مردم چنان تشویق شوند که اگر شرکت قطعه ساز سهام خود را در بورس عرضه کرد، مردم ترغیب به خرید آن سهام شوند. اگر قصد سرمایه‌گذاری فردی در قطعه‌سازی نیز باشد، اشخاص به آن ورود کنند. این موارد مشروط بر ابلاغ بسته مشوقی و اجرای آن است. برنامه‌ای بلندمدت یا میان مدت باید فراهم شود که سرمایه‌گذار و قطعه‌ساز بدانند اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود، سرمایه و تلاش آن‌ها از بین نخواهد رفت. نباید مانند گذشته با لغو تحریم‌هها به بخش خصوصی با افزایش حجم واردات آسیب وارد شود. برای نیل به این هدف نیاز به یک تشویق از سوی حاکمیت و تضمین آن هست.

* باتوجه به آغاز به کار مجدد صنعت خودرو پس از تعطیلات تابستانی، اکنون مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به چه رقمی رسیده است؟

مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان هست و همچنان روبه افزایش است. میزان مطالبات معوق نیز کاهش پیدا نکرده است، البته این موضوع با احتساب بیش از ۸ هزار میلیارد تومان با کسر چک های خرید دین است. اگر افزایش قیمت اعلام شود، مقدار مطالبات کل و مطالبات معوق بیشتر خواهد شد.

* خودروسازان هر یک طرح‌های پیش فروش خود را اجرا و اعلام می‌کنند، باتوجه به اینکه برنامه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ همچنین تولیدات جاری چالش‌های وجود دارد، این طرح‌های پیش فروش می‌تواند در تامین نقدینگی فایده داشته باشد؟

اگر وجوه اعلام و به سمت زنجیره تامین و تولید مولد هدایت شود، باتوجه به بررسی نهادهای نظارتی و عزم خودروسازان بنا نیست که سرمایه گذاری‌های غیرمولد مانند خرید سهام و... انجام شود. اگر وجوه پیش‌فروش‌ها صرف بازپرداخت بدهی بانکی و... نشود وبه زنجیره تامین تزریق شود، میانگین مطالبات مانده زنجیره تامین از خودروساز کاهش خواهد یافته و ادامه فعالیت هم توجیه پذیر خواهد شد.

* شنیده می شود پیش فروش ها صرف حقوق جاری خودروسازان  میشود، آیا این موضوع در پرداخت صحت دارد؟

این موارد هزینه‌های سربار خودروسازان است که قابل کاهش نیست، باید برای فرار از بحران افزایش یا جهش تولید را اجرای کرد. برای جهش تولید نیز باید به فکر زنجیره تامین و افزایش نقدینگی قطعه سازان بود. تنها روشی که مشکل را حل می کنند همین است.

* در تعطیلات تابستانی چه مقدار از حجم خودروهای کف کاهش یافت؟ آیا افزایش قیمت خودروها هر سه ماه یکبار تتاثیری در تامین نقدینگی دارد؟

 تا پیش از تعطیلات تابستانی مقدار خودروهای کف تا ۱۵۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کرد، اما برآورد ما نشان می دهد که اکنون حدود ۸۰ هزار دستگاه هستند. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت تنها بحث تامین نقدینگی نیست و اطلاح قیمت قراردادهای قطعه سازان نیز باید سه ماه سه ماه شود، درخواست دادیم با کاهش ۱۰ درصد نرخ نهاده های تولید، این موضوع در قرار دادهای بین قطعه ساز و خودروساز اصلاح شود و سرعت بازنگری قرار دادها بیشتر شود.

کد خبر: ۴۰٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha