۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
پیش بینی تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند در آذربایجان غربی
معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد

پیش بینی تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند در آذربایجان غربی

ارومیه- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی تولید بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه کمیته پیگیری مسائل و مشکلات چعندرقند استان اظهار داشت: در سال زراعی جاری حدود ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است و پیش بینی می شود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان در شرایط مطلوب برداشت شود.

کرامتی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند، خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است، ادامه داد: با توجه به کشت ۲۸ هزار و ۲۰۰ هکتار چغندر قند در سال زراعی گذشته، امسال سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته و سطح کشت در شمال استان در مقایسه با سال گذشته که در سطح دو هزار و ۵۹۲ هکتار بوده در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندر قند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع اظهار کرد: امسال ۱۱۰ هکتار از مزارع به روش کشت نشایی و هزار و ۱۵۰ هکتار به روش متراکم و مابقی به صورت معمول کشت شده است. کاهش سطح کشت محصولات آب ‌بر در کنار حفظ میزان تولید آن از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در ترویج این نوع کشت است.

وی همچنین افزود: در راستای اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، سطح زیر کشت محصول آب بر چعندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سطح ۲۰ هزار هکتاری در سال ۹۲ به ۱۳ هزار هکتار در سال جاری کاهش یافته است.

کرامتی با بیان اینکه تاکنون ۶۸۳ هکتار از مزارع چغندر قند استان به نوار تیپ مجهز شده است، بیان کرد: میزان سطح زیر کشت چغندرقند امسال بر اساس قراردادهای بین کارخانه‌های قند و چغندرکاران منعقد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: ۵۳ درصد از سطح کشت مزارع چغندرقند به صورت آبیاری بارانی و دو درصد به صورت نوار تیپ و ۴۵ درصد از سطوح کشت به صورت نشتی آبیاری می شود.

کرامتی با بیان اینکه کارخانجات سعی کنند با راهکارهای تشویقی، مطالبات چغندرکاران را در اسرع وقت پرداخت کنند، افزود: ۵۰ درصد بهای چغندرقند تحویلی به هر پیمانکار ۱۵ روز پس از تحویل کل پیمان پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد مابقی نیز بعد از اتمام بهره‌برداری هر کارخانه قند پرداخت می شود.

وی از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در مورد رویه آفت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه را با همدیگر داشته باشند.

کرامتی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان طی سال زراعی جاری خبر داد و اضافه کرد: با تصویب دولت امسال چغندرقند از کشاورزان با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲ تومان شد که نسبت به رقم ۴۲۳ تومان پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

کد خبر: ۴۰٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha