۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
لزوم توسعه آبیاری مکانیزه در جنوب کرمان
یادداشت؛

لزوم توسعه آبیاری مکانیزه در جنوب کرمان

کرمان- با توجه به خشکسالی، کمبود آب به یکی از چالشهای اصلی کشاورزی در جنوب کرمان تبدیل شده و سعید برخوری رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در یادداشتی که برای بازار ارسال شده است برای رفع این مشکل بر توسعه آبیاری مکانیزه تاکید دارد.

سعید برخوری؛ بازار: سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان تولید می شود که سهم قابل توجهی در تامین نیاز بازار کشور ایفا می کند و بخشی از این محصول نیز به کشورهای مختلف صادر می شود.

همچنین نباید از نقش مهم کشاورزی جنوب کرمان در راستای ارز آوری غافل شد، توسعه کشاورزی صادرات محور و استفاده از موقعیت های پیش رو برای توسعه تجارت خارجی و ارزآوری نیازمند تولید بهینه و استفاده از مطلوب از نهاده های کشاورزی از جمله آب است.

هر چند در سال جاری شاهد افزایش بارندگی در جنوب کرمان هستیم اما استفاده بهینه از منابع آبی موجود در شهرستان های جنوبی کرمان بسیار مهم است.

با سیاست گذاری های انجام شده در سال جاری رتبه اول آبیاری تحت فشار در جنوب کرمان کسب شده است و این نشان از حمایت از اجرای طرح های مکانیزه و توجه جدی کشاورزان به مصرف بهینه آب دارد.

توسعه کشاورزی در جنوب کرمان با مدیریت مصرف آب گره خورده است و این امر با جدیدت دنبال می شود.

در آبیاری سنتی بخش قابل توجهی از آبهای استحصال شده تبخیر و جذب زمین و هدر می رود که باید با استفاده از روش های نوین آب های موجود را برای تولیدات صادرات محور مدیریت کنیم.

کمبود آب بدون شک مهمترین مخاطره کشاورزی در این منطقه محسوب می شود و بیش از یک میلیون نفر در جنوب کرمان به کشاورزی اشتغال دارند و حفاظت و حراست از منابع آبی موجود بسیار مهم است

کمبود آب بدون شک مهمترین مخاطره کشاورزی در این منطقه محسوب می شود و بیش از یک میلیون نفر در جنوب کرمان به کشاورزی اشتغال دارند و حفاظت و حراست از منابع آبی موجود بسیار مهم است.

اصلاح الگوی کشت، مدیریت تولید، تولید صادرات محور از مهمترین راهکارهایی است که می تواند موجب مدیریت منابع آبی باشد.

شرایط بحرانی برخی دشت های کرمان در اثر برداشت بی رویه از منابع آبی
برداشت بی رویه و غیر اصولی از منابع آب زیر زمینی می تواند در دراز مدت موجب کاهش سطح کشت در منطقه شود و به همین دلیل در برخی از دشت های استان با بحران آب مواجه هستیم.

افزایش راندمان آبیاری در کنار مدیریت منابع آبی موجب کاهش هزینه های زراعی نیز می شود و افزایش تولید را نیز در بر دارد.

در کنار آبیاری مکانیزه استفاده از روش های مدرن کشاورزی، کشت گلخانه ای بسیار مهم است و در همین راستا کارشناسان کشاورزی در جنوب کرمان آماده مشاوره به کشاورزان هستند.

دور شدن از کشاورزی سنتی و تولید محصولاتی که ارزش اقتصادی ندارند می تواند تضمین کننده تداوم رشد اقتصاد کشاورزی در جنوب کرمان و افزایش زمینه های اشتغالزایی در منطقه باشد.

به دلیل خشکسالی پیاپی طی سالهای اخیر شاهد افت شدید منابع آبی در جنوب کرمان هستیم و میزان آبدهی چاهها، قناتها و آبهای جاری به شدت کاهش یافته است که نماد این مساله را می توان در منطقه جازموریان در جنوب کرمان مشاهده کنیم.

در چنین شرایطی و برای حفظ ارجحیت های اقتصادی کشاورزی جنوب کرمان باید در زمینه آبخیزداری و استفاده بهینه از آب های موجود در قالب اصلاح الگوی کشت، کشاورزی مکانیزه و آبیاری مدرن گام های اساسی برداشته شود.

کد خبر: ۴۰٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha