۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
افزایش دما به پسته کرمان خسارت زد
داغ گرما بر دل طلای سبز؛

افزایش دما به پسته کرمان خسارت زد

بازار- گرمای شدید هوا و تداوم آن در ماه‌های گذشته موجب آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی باغات پسته در رفسنجان و انار شد.

بازار؛ گروه استان ها: گرمای هوا در مردادماه و ادامه آن در طول روز خسارت سنگینی به محصول پسته باغات رفسنجان و انار وارد کرده است. این خسارت در باغ‌های مختلف بسته به نوع خاک، شوری آب و دور آبیاری متفاوت است. همچنین ارقام پسته هم با توجه به میزان تحمل گرما، به نسبت متفاوت خسارت دیده‌اند اما بیشترین خسارت به رقم احمدآقایی و کله‌قوچی که جزو ارقام تجاری پسته محسوب می‌شوند وارد شده است.

درصد نهایی خسارت در حال بررسی است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در گفتگو با بازار با اشاره به خسارت گرمازدگی به باغات پسته رفسنجان گفت: افزایش دما تا ۳۷ درجه و تداوم آن در سال زراعی جاری سبب خسارات آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی به محصول پسته شده است.

عباس حاج‌عبداللهی اظهار داشت: گرمازدگی شدید و سوختگی کامل دانه‌ها و همچنین خسارت متوسط در باغ‌هایی که زمان آبیاری آن‌ها طولانی بوده و یا ec آب بالا بوده بیشتر است.

وی بافت خاک و ارقام حساس را در شدت خسارت موثر دانست و گفت: در ارقام احمدآقایی و کله‌قوچی درصد بیشتری از خسارت مشاهده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان ادامه داد: خسارت گرمازدگی در ارقامی مانند فندقی، ممتاز و چروک هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه میزان خسارت در خوشه‌های بالایی و پایینی درخت که حرارت بیشتری دریافت کردند بیشتر است، افزود: درصد نهایی خسارت از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

بیشترین خسارت مربوط به رقم کله‌قوچی است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار نیز در گفتگو با بازار از خسارت گرمازدگی به محصول پسته این شهرستان خبر داد و گفت: افزایش دما در زمان رشد مغز به ارقام تجاری پسته خسارت زده است.

عباس مهران افزایش دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد در مردادماه و تداوم آن در طول روز را مهم‌ترین علت بیان کرد و اظهار داشت: آفتاب‌سوختگی سبب می‌شود پسته‌ها به صورت پوک و نیمه‌مغز برداشت شوند.

وی دمای مورد نیاز محصول پسته با توجه به انواع ارقام را بین ۳۵ تا ۳۸ درجه سانتیگراد دانست و افزود: با توجه به اینکه افزایش دما بیشتر از حد تحمل گیاه پسته بوده، بیشترین خسارت مربوط به رقم کله‌قوچی است.

مهران گفت: میزان خسارت با توجه به رقم، بافت خاک، دور آبیاری و شوری آب و خاک، بین ۳۵ تا ۶۵ درصد متغیر است.

کد خبر: ۴۰٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسبن IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 0
      دولت باید به صورت جدی از کشاورزان پسته کار حمایت و با توجه به خسارت وارده به محصول امسال تلاشی مضاعف برای جلوگیری از کاهش قیمت پسته انجام دهد و تدبیری بیاندیشد تا قیمت انواع پسته کمتر از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان معامله نشود تا جبران خسارات کشاورزان زحمت کش پسته کار شود. همچنین بایستی از صادرکنندگان به صورت همه جانبه حمایت و در روند صادرات محصول پسته گره گشای مشکلات صادرکنندگان باشد.