۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
نخلستانهای تلخکامی؛ دلالها صنعت خرمای کرمان را در دست دارند
گزارش بازار؛

نخلستانهای تلخکامی؛ دلالها صنعت خرمای کرمان را در دست دارند

کرمان- کرونا دست از نخلستانهای کرمان هم برنمی دارد و شایعات به یکی از مهمترین عوامل رکود در صنعت خرمای کرمان تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان دومین قطب تولید خرما در کشور محسوب می شود و در حالی خرما داران یک سال برای برداشت محصول زحمت کشیده اند که با چالش صادرات مواجه هستند اما این فقط بازار خارجی نیست که روی ناخوش خود را به کشاورزان کرمانی نشان می دهد بلکه در بازار داخلی هم کشاورزان کرمانی با چالشهایی از جمله افت قیمت محصول، خشکیدگی خوشه خرما، طوفان و دلال بازی مواجه هستند و مهمترین مخاطره خرما نیز این روزها به کرونا ختم می شود.

برخی شایعه کرده اند که کرونا از طریق خرما و مخاطرات در زمان برداشت منتقل می شود و خرمایی که هر کیلو ۵۰ هزار تومان در ماه رمضان فروش می رفت را حالا به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسانده اند و شروع به خرید و انبار کردن محصول برای فروش همین خرما با چندین برابر قیمت در ماه رمضان می کنند.

ثمر دهی افزایش و قیمت کاهش یافت
در سال جاری میزان ثمر دهی نخل ها نیز به دلیل بارندگی در بم افزایش یافته است، این شهر مرکز تولید خرمای مضافتی درجه یک در استان کرمان محسوب می شود و هزاران نفر در بم در حال برداشت و بسته بندی خرما هستند.

عدم قیمت گذاری مناسب محصول موجب شده دلالان نبض بازار را در دست داشته باشند و مسئولان نیز همه چیز را به عرضه و تقاضا و در حقیقت به دلالان واگذار کرده اند و همان داستانی بر بازار خرما می رود که پیش از این بسیاری از کشاورزان جنوب کرمان را ورشکست کرد.

سوالم این است که تفاوت قیمت محصول در باغ تا بازار به جیب چه کسی می رود که همه سکوت کرده اند و می گذارند دست رنج کشاورز به تاراج برود

محمد قربانی یکی از نخلداران به بازار گفت: قیمت هر کیلو خرما در نخلستان ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است این یک فاجعه است و مشخص نیست چرا مسئولان سکوت کرده اند من سوالم این است که تفاوت قیمت محصول در باغ تا بازار به جیب چه کسی می رود که همه سکوت کرده اند و می گذارند دست رنج کشاورز به جیب آن ها برود.

مسئولان در قبال افت قیمت بی تفاوت هستند
وی بیان کرد: زمان برداشت هر محصولی شروع می شود این اتفاق می افتد و مسئولان با کمال خونسردی می نشینند و می گویند این مکانیزم بازار است، چرا آن سالی که قیمت خرما گران شد همین مسئولان ورود کردند و جلوی صادرات خرما را گرفتند و کشاورزان را بیچاره کردند اما حالا بی تفاوت هستند.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل و درد ما این است که خرما در بازار قیمت نوسانی بسیاری دارد و مثل دیگر محصولات هیچ زمان نرخ تقریباً ثابتی نداشته است.

محمد ابراهیمی دیگر کشاورز است که از کمبود کارگر در این اوضاع شیوع کرونا، گلایه دارد، او به بازار گفت: متاسفانه با توجه به شیوع کرونا و سختگیریهایی که ما در انتخاب کارگر می کنیم تعداد نیروی انسانی برای برداشت محصول کاهش یافته است.

با توجه به شیوع کرونا و سختگیریهایی که ما در انتخاب کارگر می کنیم تعداد نیروی انسانی برای برداشت محصول کاهش یافته است

وی ادامه داد:  به شدت کمبود کارگر داریم و از طرفی به علت همین کمبود دستمزدها امسال بالا رفته است.

این کشاورز بومی افزود: با افت قیمت خرمای امسال، دستمزد بسیار بالای کارگر و افزایش ۴۰ برابری نهادهای کشاورزی ما ضرر می‌کنیم.

خرما کاران هم در حال ورشکستگی هستند
وی از هزینه های هنگفت برداشت و بسته بندی انتقاد کرد و گفت: باید به این عدد قیمت کود و آب، کارتون خرما و سردخانه و حمل و نقل را هم اضافه کنیم که دیگر چیزی برای کشاورز باقی نمی ماند یعنی ما یک سال کار کردیم که به جیب دیگران پول بریزیم.

احسان قنبری اما از دلالان می نالد، او هم به مهر گفت: هیچ نظارتی بر بازار نیست بدون هیچ دغدغه ای در حال اخلال در بازار خرما هستند و نظارتی بر بازار نیست.

وی افزود: دلالان عمدتا مباشر استخدام می کنند و با هماهنگی با یکدیگر قیمت را آنقدر پایین نگه می دارند که کشاورز برای جلوگیری از خراب شدن محصول و یا مشکلات مالی که دارد مجبور شود محصول را به آن ها بفروشد.

دلالان عمدتا مباشر استخدام می کنند و با هماهنگی با یکدیگر قیمت را آنقدر پایین نگه می دارند که کشاورز برای جلوگیری از خراب شدن محصول و یا مشکلات مالی که دارد مجبور شود محصول را به آن ها بفروشد

این کشاورز بیان کرد: مسئولان فقط شعار می دهند و هیچ کاری نمی کنند و دسترنج ما به جیب افرادی می رود که در عمرشان نخلستان ندیده اند.

فرماندار بم نیز به خبرنگار بازار چنین گفت: حالا صادرات خرما نیز ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است با وجود افزایش تولید ۲۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته اما وضعیت صادرات بسیار پیچیده و مبهم است.

هادی شهسوار پور افزود: از سوی دیگر تغییرات نرخ ارز و لزوم برگرداندن ارز به داخل کشور از دیگر مشکلات موجود است.

وی از خرما داران خواست از فروش محصول به دلالان جدا پرهیز کنند و با نگهداری محصول در سردخانه ها عرضه را به تدریج انجام دهند.

۴۲۰ هزار تن خرمای استان کرمان در حالی در حال ورود به بازار مصرف است که مشخص نیست راهکار مسئولان برای رفع مشکلات بازار چیست.

کد خبر: ۴۰٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha