۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
پشت پرچین‌ها بساز بفروش‌ها نشستند؛ تیشه ویلاسازی‌های بی‌برنامه
بازار گزارش می‌دهد؛

پشت پرچین‌ها بساز بفروش‌ها نشستند؛ تیشه ویلاسازی‌های بی‌برنامه

ساری- شکل و نمای ساخت و سازها در مازندران، حتی در دل روستاهای ییلاقی هم تغییر کرده، دیگر از خانه های چشم نواز و بومی خبری نیست، نه دیوارهای کاهگلی را می توان به نظاره نشست و نه پرچین های چوبی و پشت این پرچین ها، بسازبفروش ها نقشه می کشند.

بازار؛ گروه استان ها: شکل و نمای ساخت و سازها در گوشه و کنار مازندران تغییر کرده است، پرچین هایی که تا دیروز خانه های روستایی را به مزارع و دشت ها پیوند می داد جایش را به دیوارهای بتنی و زمختی داده و در دل مزارع و باغات ویلاهای لوکس و لاکچری قد برافراشته است.

ویلاها و ساختمان های کبریتی و شکیل با ظاهرهای عجیب و بی قواره که در دل روستا قد برافراشته و سازه های نامتجانسی که تیشه به ریشه باغات و مزارع زده و ساختمان سازی های بی برنامه و بی پروانه را رواج داده است.

سبک و سیاق ساختمان سازی و ساخت و سازهای جدید در دل شهرها و روستاهای مازندران، بههم ریخته، ازهم گسیخته و نامانوس و غریب است و روند رو به رشد ساخت وسازها به نقشه های عجیب و غریب، سیما و منظر شهری و روستایی را دچار تغییر و تحول کرده است.

با گذر از روستاها و ییلاقات، کمتر مناطقی را می توان به نظاره نشست که از گزند ساخت وساز و ویلاسازی مصون نمانده باشد، خواه در کنار دریای خزر باشد و یا دامنه قله علم کوه و دماوند، همه جا ردی از بسازبفروش ها می توان گرفت.

با گذر از روستاها و ییلاقات، کمتر مناطقی را  می توان به نظاره نشست که از گزند ساخت وساز و ویلاسازی مصون نمانده باشد، خواه در کنار دریای خزر باشد و یا دامنه قله علم کوه و دماوند، همه جا ردی از بسازبفروش ها می توان گرفت

رواج ساخت و سازهای خارج از برنامه و بی رویه در دل مزارع و باغات و یا بافت روستایی درحالی است که دیگر از سازه های بومی و محلی که متناسب با بافت محلات است خبری نیست و خانه های شیروانی، بام تختی با ایوانی بزرگ و اندرونی تخریب و به ویلاهای مدرن و لوکس تبدیل شده اند.

سیف اله علی نیا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قانونگذار در زمینه ساخت و ساز و نظارت آن، تکلیفی که برعهده این سازمان گذاشته، در قالب گزارش است، افزود: مهندس ناظر فقط می تواند گزارش دهد که این ساختمان در حال ساخت و ساز است.

وی افزود: در حوزه ساخت و ساز و جلوگیری از تخلفات، مهندسان ناظر فقط می توانند گزارش کنند و دستگاه های متولی و مسئول باید در این زمینه نظارت کنند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۱.۵ میلیون مترمربع ساخت و ساز خارج از پروانه در استان ساخته می شود، تصریح کرد: در عین حال در سال حدود ۵ میلیون مترمربع پروانه ساختمانی صادر می شود.

علی نیا دونقشه بودن ساخت و سازها را از جمله چالش های ذکر می کند و می گوید: در بیشتر مواقع شاهد آن هستیم که نقشه های مصوب شده اولیه در اجرا دچار انحراف و تخلف می شود و باید به این مسئله دستگاه های متولی توجه کنند.

رواج ساختمان های عجیب و غریب
سودابه مهری عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی ساختمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ساخت و سازهای خارج از محدوده و بافت در مناطق مختلف وجود دارد، اظهار داشت: بیشتر کارفرمایان و سازندگان بناها و ساختمان ها در استان غیربومی هستند و این مسئله شکل و ظاهر ساخت و سازها را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه باید جلوی ساخت و سازهای بی برنامه و غیراصولی را گرفت، یادآور شد: بسیاری از کارفرمایان ساخت و سازها در مازندران غیربومی هستند که ذائقه آنان، بکارگیری نماهای نئوکلاسیک است.

بسیاری از کارفرمایان ساخت و سازها در مازندران غیربومی هستند که ذائقه آنان، بکارگیری نماهای نئوکلاسیک است

مهری یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ابزاری ندارد و نمی تواند به تنهایی جلوی تخلفات را بگیرد از اینرو باید مراجع مختلف نظیر شهرداری ها و بخشداری ها به کمک این سازمان بیایند.

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با بیان اینکه ابزار اجرایی برای جلوگیری تخلفات غیرمتعارف در ساخت و سازها نداریم، اظهار داشت: در مازندران به دلیل بالابودن قیمت زمین، مسئله افزایش طبقات وجود دارد و نقشه های مصوب شده در حین اجرا دچار تغییر می شوند.

مهری یادآور شد: باید دستگاه های مختلف از جمله راه و شهرسازی کمک کنند تا سیما و منظر مناطق بکر استان با ساخت و سازهای بی برنامه از بین نرود.

در حال حاضر ساختمان های بتنی و سیمانی در مناطق مختلف مازندران بدون توجه و رعایت اصول سیما و منظر شهری و روستایی در دست ساخت است و این ویلاها و خانه های لوکس و چندطبقه به صورت بی رویه در خارج از محدوده بافت روستایی و یا شهری در حال ساخت است.

ساختمان های بتنی و سیمانی در مناطق مختلف مازندران بدون توجه و رعایت اصول سیما و منظر شهری و روستایی در دست ساخت است و این ویلاها و خانه های لوکس و چندطبقه به صورت بی رویه در خارج از محدوده بافت روستایی و یا شهری در حال ساخت است

سیف اله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در این زمینه به خبرنگار بازار با اشاره به مقصد گردشگری بودن مازندران اظهار داشت: ساخت و سازهای بی برنامه و غیراصولی بر روستاهای دارای بافت با ارزش صدمات بسیاری وارد کرده و این گونه ساخت و سازها توسط بسازبفروش ها و خوش نشینان رو به گسترش است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ساختمان های قدیمی در حال تخریب و به جای ساختمان های لوکس و ویلا در حال شکل گیری است، گفت: باید جلوی این ساخت و سازهای غیرمجاز را گرفت.

بررسی ها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد ساخت و سازها در مازندران با تخلف و پرداخت جریمه در پایان کار روبرو است و تداوم معماری های نئوکلاسیک، تیشه ای بر معماری بومی و سنتی مازندران در گذر زمان خواهد بود.

کد خبر: ۴۰٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha