۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
 دنا پلاس توربو اتوماتیک ۵۵۰ میلیون تومان شد! این خودرو خریداری ندارد/ فاصله فاحش ۲۰۰ میلیونی با قیمت واقعی
بازار بی سامان قیمت خودرو در کشور؛

دنا پلاس توربو اتوماتیک ۵۵۰ میلیون تومان شد! این خودرو خریداری ندارد/ فاصله فاحش ۲۰۰ میلیونی با قیمت واقعی

زاوه کارشناس صنعت خودرو: دنبال ایجاد موج رسانه‌ای بودند تا قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک را در ذهن‌ مردم بالای ۴۰۰ میلیون تومان تثبیت کنند و موفق شدند!

بازار؛ گروه خودرو: «دنا پلاس توربو اتوماتیک ۵۵۰ میلیون تومان» خبری که از روز گذشته شوکی بزرگ به بازار خودرو که طی ماه‌های اخیر به رغم سایه سنگین رکود همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها بود، وارد کرد. علت اصلی این معضلات هم چیزی جز نبود دستگاه نظارتی مشخصی بر قیمت خودروهای بازار آزاد و عدم عرضه محصول مورد نیاز مشتریان از سوی خودروسازان است که منجر به ایجاد آشفتگی قیمتی در معاملات تازه خودرو شده است.  
هر چند متولیان صنعت، خودروسازان و فعالان بازار می گویند که افراد سودجو تنها ذینفعان شرایط حاکم بر بازار خودرو هستند، اما باز هم به نظر می‌رسد تمایلی از سوی مسئولان برای سامان دهی و اصلاح سیستم فروش خودرو در کشور وجود ندارد. این مساله منجر به این شده که قیمت خودروهای اقتصادی تولید شده در کشور به اندازه خودروهای وارداتی افزایش یابد و خرید آن‌ها از توان مالی بسیاری از مردم خارج باشد.

علت اصلی اختلاف قیمت دنا از کارخانه تا بازار
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اختلاف قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک از کارخانه تا بازار به دلیل نبود خودروی اتوماتیک خوب یا وارداتی با قیمت مناسب است، به «بازار» گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که خودروهای چینی موجود در بازار قیمت بالاتری نسبت به بها خودروهای داخلی دارند. علاوه بر این مالک خودرویی که قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک را ۵۵۰ میلیون تومان تعیین کرده دو هدف داشته است. نخست، دنبال ایجاد موج رسانه‌ای بوده که موفق شده است، با این هدف قیمت دنا اتوماتیک را در ذهن‌ها بالای ۴۰۰ میلیون تومان تثبیت کرد. دوم، قیمت محصولات رقیب را بررسی و به این عدد رسیده است.»

فربد زاوه با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود معامله دنا پلاس توربو اتوماتیک در یک بازه کوتاه مدت امکان‌پذیر نباشد، اضافه کرد: «بازار تعللی نسبت به قیمت ۵۵۰ میلیون تومانی این خودرو خواهد داشت. دنا پلاس توربو اتوماتیک باید حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون در بازار قیمت گذاری شود. به طور کلی وقتی عرضه محصول در بازار کم است، نباید با شنیدن این قیمت‌ها تعجب کرد. بنابراین نمی‌توان کتمان کرد که هرچقدر تیراژ افزایش یابد، کاهش قیمت ایجاد خواهد شد. به هرحال به دلیل وجود تورم بسیار زیاد در بازار به نظر می‌رسد تا دو ماه دیگر قیمت سمند نیز ۴۰۰ میلیون تومان شود.»

وی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته پیش بینی کرده بود که با حذف پراید و پژو ۴۰۵ دیگر خودرو زیر ۱۰۰ میلیون تومان نداشته باشیم، بیان کرد: «حتی اگر امروز این خودروها از خط تولید حذف نشده بودند هم باز خودرو زیر ۱۰۰ میلیون تومان نداشتیم. با توجه به افزایش تورم و ادامه این روند انتظار می‌رود تا پایان سال جاری خودرو زیر ۲۰۰ میلیون تومان نداشته باشیم.»

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اگر قرار به حضور تیبا با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان باشد، پس جای تعجب ندارد که دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز ۵۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شود، ‌ اضافه کرد: «دنا پلاس توربو هم ارزان نیست، ۱۸۰ میلیون تومان معادل ۵ هزار دلار اختلاف قیمتی با نسخه اتوماتیک دارد، تفاوت قیمت گیربکس اتوماتیک و دستی حدود ۱۵۰۰ دلار است و در بازار جز آپشن‌ های است که ارزش افزوده معادل بها خودش برای خودرو ایجاد می‌کند.»

زاوه به بیان این که در نیمه دوم سال علاوه بر بازار خودرو سایر بازارها نیز با چالش مواجه است، گفت: اتفاقی در صنعت خودرو در آینده نزدیک رخ خواهد داد که دو سال پیش آن را متذکر بودند؛ عاقبت بازی خودروسازان که از دوره آقای نعمت زاده دنبال آن بودند به سکانس آخرش نزدیک شده است. مشتری که خودرو دنا را با این قیمت می‌خواهد بفروشد را باید تعمیم داد به سایر مشتریان و محصولات که به چشم نمی‌آید. اکنون این قیمت دیگه قابل فروش نیست چون مشتری ندارد؛ چراکه ۴۰۰ هزار خودرو با قیمت پایین به بازار عرضه شده که از محل پیش فروش ها خودروها تحویل می‌شوند.»

وی با اشاره به اینکه مشکلات صنعت خودرو به همین جا منتهی نمی‌شود، اضافه کرد: «در دولت فعلی در ماه‌های آخر با بحرانی در صنایع خودروسازی مواجه می شود که آن هم عدم ثبت نام مردم برای خرید خودرو است. این عدم ثبت نام مردم دو راه حل دارد. نخست، دولت ورشکستگی را بپذیرد و یک میلیون تعهد را به مردم بدهد. دوم، از بانک مرکزی تامین بودجه کند، این مساله نیز سبب افزایش تورم خواهد شد.»

قیمت غیرمنطقی، خدمات مناسب
یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص قیمت گذاری ۵۵۰ میلیون تومانی دنا پلاس توربو اتوماتیک که غیرمنطقی است به بازار گفت: «اختلاف ۲۰۰ میلیون تومانی دنا پلاس توربو اتوماتیک کاذب است. از همین رو انتظار می‌رود با عرضه بیشتر این خودرو به بازار قیمت شکسته شود. البته آن چیزی که روند روبه رشد خودرو را تسهیل کرده، نرخ ارز است.»

بابک صدرایی با اشاره به اینکه درحال حاضر همه خودروها با قیمت غیرمنطقی وارد بازار می‌شوند، تاکید کرد: «افزایش قیمت‌ها چند دلیل دارد، محصولی که به بازار وارد می‌شود و مزیتی در سگمنت خود دارد می‌تواند نقاط قوت مناسبی در بازار برای خود ایجاد کند. گروه صنعتی ایران‌خودرو برای دنا پلاس توربو که محصول موفق بوده دنده اتوماتیک نصب کرده تا مشتری پسند شود.»

وی افزود: «از همین رو خودرو دنا در کارخانه ۳۰۰ میلیون قیمت گذاری شود و مشتری که توان خرید خودروهای چینی با قیمت ۵۰۰ میلیون ندارد تنها گزینه برای خرید باشد. البته مشکل به همین جا ختم نمی‌شود و سرمایه‌های موجود در بازار جذب این خودرو شده و در نهایت قیمت بالاتر می‌رود.»

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه دنا پلاس توربو اتوماتیک محصول خوش آتیه است، ادامه داد: «نوسانات ارزی منجر به این شده که قیمت همه خودروها غیر منطقی باشد اما این نسبت نمی‌تواند ۲۰۰ میلیون اختلاف را توجیه کند. اگر همه خودروها ۳۰ درصد دیگر افزایش قیمت داشته باشند، ۵۵۰ میلیون تومان برای دنا پلاس معقولانه است. این مهم نیز مشروط بر افزایش نرخ ارز است.»

صدرایی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود خدمات و حمایت ایران خودرو برای این محصول افزایش یابد، بیان کرد: «باید خودرو به بازار عرضه شود و امتحان خود را پاس کند که آیا موتور گیربکس و توربو باهم هماهنگی دارد یا نه. با افزایش عرضه محصول در بازار هم به لحاظ بازخورد هم قیمتی تاثیراتی خواهد داشت. »

رکود بازار کار دنا اتوماتیک را سخت می کند
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با اعلام افزایش شدید خودروها طی روزهای اخیر در بازار، گفت: «دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت ۵۵۰ میلیون تومان خریدار ندارد. افرادی که این خودرو را در اختیار دارند، قیمت سلیقه‌ای اعلام می‌کنند.»

سعید موتمنی با اشاره به اینکه قیمت خودرو زمانی کاهش خواهد یافت که نرخ ارز کاهش و برای مدتی نیز ثابت بماند، تاکید کرد: «افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان نیز به کاهش قیمت منطقی خودرو کمک خواهد کرد.»

وی ضمن اشاره به فاصله قیمت بین کارخانه و بازار به دلیل عرضه کم خودرو به بازار و نوسانات ارزی است، بیان کرد: «اگر عرضه به اندازه کافی بود که نیاز ماهانه و روزانه بازار را تامین کند اختلاف قیمت رخ نمی‌داد. این مساله نیز برای انواع خودرو وارداتی و تولیدی شامل صفر کیلومتر و کارکرده در بازار صدق می‌کند.»

موتمنی با اشاره به اینکه افرادی که از خودروسازان خودرو تحویل می گیرند، امتناع از فروش می کنند، ادامه داد: «همین افراد نیاز بازار را تامین می کنند، شرکت هم تحویل فوری ندارد. اگر این مالکان حس کنند که افزایش قیمت ارز رخ می دهد خودرو را نمی‌فروشند در نتیجه هر روز شاهد افزایش تفاوت قیمت‌ها هستیم. مشتریان واقعی در بازار مراجعه به خرید می کنند، اکنون بازار در رکود کامل بوده و فروشنده و خریدار نیست.»

کد خبر: ۴۰٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha