۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
تصمیم بزرگ بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی در برابر بحران کرونا
دو روی سکه بازار سهام در سال ۲۰۲۰

تصمیم بزرگ بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی در برابر بحران کرونا

بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی اعلام کردند حمایت از اقتصاد را تا پایان بحران کرونا ادامه می دهد و این مساله باعث رشد بازار سهام شد. اما در روی دیگر سکه عوامل بی ثبات کننده ای مانند نامشخص بودن زمان پایان بحران وانتخابات پیش روی امریکا وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: خبر رکود اقتصادی دنیا در نتیجه همه گیری کرونا، خبری است که در روزهای گذشته در رسانه های دنیا شنیده می شد ولی امروز چشم ها به شاخص های بازارهای مالی است، شاخص هایی که علیرغم تمامی بحران های اقتصادی دنیا در این روزها روند رشد را در پیش گرفته است.نشریه دیلی تایمز بریتانیا در این مورد نوشت:«پیشتربازارهای مالی زمانی رشد می کردند که  اقتصاد در مسیر رشد قرار داشت ودر روزهای بحرانی اقتصاد، بازارهای مالی هم سقوط می کردند ولی امروز وضعیت متفاوت است و دلیل این شرایط تصمیم بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی به تداوم حمایت از اقتصاد تا رسیدن به شرایط ثبات و رشد است.»

بر مبنای این گزارش بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی اعلام کردند که سیاست حمایت از اقتصاد را تا زمانیکه بحران کرونا پایان یابد و اقتصاد در مسیر رشد قرار گیرد ادامه خواهند داد. رییس بانک مرکزی امریکا در این مورد گفت:« اهمیتی ندارد که تاثیرات بحران کرونا تا چه زمانی در اقتصاد وجود خواهد داشت، ما تا پایان این دوره به حمایت از اقتصاد ادامه می دهیم تا اطمینان یابیم اشتباه های گذشته را تکرار نمی کنیم.» اجرای این طرح در تمامی کشورهای صنعتی به خصوص در امریکا باعث شد تا امید بیشتری به آینده اقتصاد و روند بازسازی اقتصادی باشد. بانک مرکزی امریکا اعلام کرده است از چاپ پول و تزریق منابع مالی به اقتصاد و تسهیل شرایط وام گیری برای تقویت نرخ رشد اقتصادی کشور استفاده خواهد کرد.

 وال استریت دوباره از مردم جدا شد
 واشنگتن پست در این مورد نوشت:« با اجرای این طرح و افزایش نرخ رشد شاخص های مالی، فاصله بین فعالان  بازارهای مالی و مردم بیشتر شد. هر روز بر ثروت سهامداران بزرگ اضافه می شود در حالیکه مردم شرایط مالی بدتری را تجربه می کنند و بحران بیکاری باعث کاهش قدرت خرید آنها می شود.»

این رسانه امریکایی در ادامه نوشت:« افزایش ثروت سهامداران در دوره های بحرانی اقتصاد تازگی ندارد و همیشه ما شاهد ایجاد افراد ثروتمندی در دوره های بحرانی هستیم. این بار هم شرایط مشابهی ایجاد می شود. اما این تنها یک روی سکه است در روی دیگر سکه ما شاهد این مساله هستیم که درآمد افرادی که امکان کارافرینی و ایجاد شغل را دارند، افزایش یافته است و اگر این ثروت به درستی استفاده شود، می تواند بستر را برای احیای اقتصاد دنیا فراهم آورد.»

انتخابات را نادیده نگیرید
دیلی تایمز به انتخابات پیش روی امریکا اشاره کرد و نوشت:« نمی توان به این رشد در بازارهای مالی دل بست زیرا انتخاباتی در پیش است که می تواند جهان را متحول کند. بررسی وضعیت دنیا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که منجر به روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا شد، نشان می دهد که بازارهای مالی با نوسانات زیادی روبرو شدند و انتظار می رود این نوسانات در شرایط فعلی بیشتر باشد. فردی در امریکا کاندید انتخابات ریاست جمهوری است که در چهار سال از پر چالش ترین سالهای تاریخ امریکا، در کاخ سفید حضور داشته است. او از توافق های زیادی خارج شد، مذاکرات نا تمام زیادی را اداره کرد و در مدیریت بحران کرونا بسیار ضعیف عمل کرد.مردم قرار است در مورد انتخاب او برای چهار سال بعد تصمیم گیری کنند ولی تا زمانیکه نتیجه این انتخابات مشخص شود نه مذاکره ای برای صلح و نه مذاکره ای برای توسعه تجارت درکار است. »

در ادامه گزارش آمده است:« پیشتر  شرایط اقتصادی به عنوان برگ برنده ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ معرفی می شد ولی هم اکنون این برگ برنده دیگر وجود ندارد. اقتصاد امریکا با چالش روبرو است و بیکاری در این کشور بیداد می کند. او تمامی تلاش خود را می کند تا واکسن کرونا را قبل از انتخابات به مردم عرضه کند و آن را به عنوان موفقیت دولت خود نام ببرد.»

کرونا هم باعث تضعیف زیر ساختهای اقتصادی شده است
فعالان بازارهای مالی باید به این نکته توجه داشته باشند که علاوه بر انتخابات امریکا که چالشهای زیادی را برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد، تاثیر اقتصادی همه گیری کرونا هم فاکتور بسیار با اهمیتی است. کرونا باعث شد تا زیر ساختهای اقتصادی تخریب شود و کسب و کارها آسیب ببیند. مهمتر اینکه انتظار می رود تاثیرات این بحران تا سالها در اقتصاد باقی بماند و حتی اگر بانکهای مرکزی با چاپ اسکناس به حمایت از اقتصاد ادامه دهند، بازهم نمی توان تا سال ۲۰۲۳ امیدی به بازگشت به وضع قبلی را داشت.

 وجود عوامل بی ثبات کننده زیاد در سیستم های مالی و اقتصادی دنیا در این روزهای کرونایی  می تواند مسیر را برای تصمیم گیری های بزرگ ببندد و به همین دلیل است که واشنگتن پست از احتمال سقوط بزرگ در بازار سهام در روزهای آتی صحبت می کند. این رسانه نوشت:« در فضای بی ثبات امروز، شروع فعالیت در بازار مالی کار نادرستی است ولی می توان انتظار داشت سرمایه گذاران کهنه کار و سرمایه داران بزرگ مانند همیشه از این بازار منتفع شوند. دلیل کسب سود این افراد را می توان در تداوم حضور در بازار و عدم خروج از آن در صورت افت موقتی ارزش سهام ذکر کرد. نکته مهم در سرمایه گذاری این است که گاهی زمان در افزایش سودآوری حرف اول را می زند.»

کد خبر: ۳۹٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha