۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
۳۰۰ واحد صنعتی در گیلان راکد است/ احیای ۴۱۷ واحد غیرفعال
رئیس سازمان صمت گیلان مطرح کرد:

۳۰۰ واحد صنعتی در گیلان راکد است/ احیای ۴۱۷ واحد غیرفعال

رشت- رئیس سازمان صمت گیلان شمار واحدهای صنعتی نیمه تمام استان را ۱۸۰ واحد بیان کرد و گفت: ۳۰۰ واحد نیمه فعال و راکد در بخش صنعت در استان شناسایی شده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان صمت گیلان، فرهاد دلق پوش در تعداد پرداخت تسهیلات در قالب رونق تولید به واحدهای تولیدی اشاره و اظهار کرد: تاکنون برای بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد بر اساس مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان، تسهیلاتی حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی یادآور شد: سال ۹۶، یک هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید برای گیلان در نظر گرفته شد و ۹۰۰ میلیارد تومان برای دو هزار و ۳۴۲ مورد پرداخت شد.

دلق پوش ادامه داد: همچنین سال ۹۷، حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهمیه گیلان از تسهیلات رونق تولید در نظر گرفته شد اما ۸۵۰ میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد تحقق یافت.

وی این میزان تسهیلات پیش بینی شده برای گیلان در سال مالی ۹۸ (از شهریور سال گذشته تا کنون) را یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: این درحالیست که یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان یعنی با ۱۴۵ درصد تحقق به یک هزار و ۷۰۳ مورد طرح پرداخت شد.

وی اظهار داشت: با پرداخت این تسهیلات و اقدامات دیگر انجام شده ۴۱۷ واحد راکد و تعطیل در سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود واحدهای تولیدی به ویژه در شهرک‌های صنعتی استان و دستیابی به ظرفیت اسمی تعیین شده گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود درون واحدها می‌توان میزان بهره‌وری بخش خصوصی را با اعطای تسهیلات مورد نیاز و سرمایه در گردش افزایش داد.

دلق پوش اظهار داشت: تکلیف بزرگی بر عهده فعالان عرصه صنعت و معدن در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید قرار داده شده و گیلان به همت فعالان اقتصادی توانسته است در شرایط مختلف اقدامات مطلوبی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه سه محور نهضت ساخت داخل، اتمام طرح های نیمه تمام و فعال سازی واحدهای راکد و استفاده از واحدهای بلا استفاده راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، اظهار داشت: امسال حدود ۳۰ میلیون دلار برای جایگزینی واردات در گیلان پیش بینی شده است که بخشی از این جایگزینی برای احیای واحدهای راکد و نیمه تمام لحاظ شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: حدود ۳۰۰ واحد راکد و نیمه فعال نیز در بخش صنعت شناسایی شده اند که فعالسازی دست کم ۴۵ واحد برای سالجاری برنامه ریزی شده است.

سهم اشتغال پایدار صنعتی ۷.۳ درصد است
وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم اشتغال پایدار صنعتی استان نسبت به کشور بیش از ۷.۳ درصد می باشد، افزود: گیلان با وجود قریب به سه هزار واحد صنعتی توانسته است برای ۸۷ هزار و ۴۵۴ نفر به صورت مستقیم در بخش صنعت اشتغال ایجاد نماید و از منظر اشتغال صنعتی رتبه ۱۲ کشور را داریم و از نظر تعداد واحد صنعتی رتبه نهم را به خود اختصاص داده ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان روند اعطای تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی و صنعتی استان را مطلوب برشمرد و با بیان اینکه استان از حیث تعداد تسهیلات پرداختی در رتبه سوم کشور قرار دارد افزود: ۱۸۰ واحد صنعتی نیمه‌تمام در گیلان در دست احداث است که با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد از سازمان صمت مجوز تأسیس دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه رشد دو برابری سرمایه گذاری صنعتی در استان و افزایش بیش از دو برابری صادرات در سال گذشته را علیرغم وجود مشکلات متعدد تحریمی داشته ایم، افزود: با تمهیدات مدیریت جدید دستگاه قضایی استان؛ امنیت و آرامش در بخش تولید تقویت و احیاء شده است و قطعاً رویکرد مثبت دستگاه قضایی به تولید، باعث رشد سرمایه گذاری در حوزه تولید و تجارت گیلان خواهد شد.

به گفته فرهاد دلق پوش؛ استان گیلان با وجود شرایط و پتانسیل های ویژه به لحاظ زیرساختهای ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی و همچنین دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری حاشیه خزر؛ می تواند پیشانی تحرک اقتصادی کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: همواره در صدد رفع مشکلات واحدهای صنعتی در قالب تشکیل کارگروه رفع موانع و رونق تولید، کمیته صیانت قضایی از صنعت، گفتگوی بخش خصوصی با دولت و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کارگروه اقتصاد مقاومتی با همراهی استاندار و همراهی مدیران عضو کارگروه ها در حوزه تولید و تجارت بوده ایم.

کد خبر: ۳۹٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha