۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مشهد کمبود برق ندارد؛ بسته شدن پرونده سرقت کابل
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

مشهد کمبود برق ندارد؛ بسته شدن پرونده سرقت کابل

مشهد- بدون شک بسیاری از شهروندان که تا سال‌های پیش به دلیل سرقت کابل‌های برق ساعاتی را در تاریکی بسر می بردند به یاد می‌آورند که سرقت کابل‌های شبکه توزیع برق یکی از مشکلات دیرینه‌ای بود که تمامی نداشت و به کرات محله ها را به خاموشی فرو می‌برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بارش باران و شدت گرفتن باد هم همیشه یکی دیگر از کابوس‌های شهروندان مشهدی بود زیرا با اولین صاعقه و به هم خوردن کابل‌های شبکه برق ضمن ایجاد جرقه‌ای شدید، برق بسیاری از مناطق برای ساعاتی رو به خاموشی می‌گذاشت.

خوشبختانه مدت زیادی است که شهروندان مشهدی کمتر شاهد چنین مشکلاتی هستند و خاموشی‌ها را می‌توان گفت که از شبکه این شهر رخت بسته است اما علت رفع این مشکلات با پرسش‌هایی که در حوزه مصرف انرژی به‌ویژه مصرف بی‌رویه در ادارات ذهن ما را به خود مشغول کرده بود موجب شد تا با علیرضا کاشی سخنگوی شرکت توزیع برق مشهد به بحث و گفت‌وگو بنشینیم.

 * در طول سال چه میزان کابل و تجهیزات در شهر مشهد سرقت می‌شود؟
خوشبختانه در شهر مشهد طی چهار و پنج سال گذشته حدود هفت هزار کیلومتر شبکه برق فشارقوی از سطح شهر شامل سیم‌های مسی جمع آوری شده و هم‌اکنون با کابل«خودنگهدار» جایگزین شده لذا همین موضوع پرونده سرقت کابل های برق را بسته است.

کابل خود نگهدار مزایای بسیاری دارد ازجمله اینکه به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند و به‌نوعی آشتی سیم‌های برق با درختان است، سرقت آن مقرون‌به‌صرفه نیست و امکان استفاده غیرمجاز از آن وجود ندارد و درعین‌حال برق مطمئن و ثابتی را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند.

* چند سال است که از این تکنولوژی استفاده می‌شود؟
این طرح در طی پنج سال گذشته  و برای اولین بار در کشور و در شهر مشهد به‌طور کامل اجراشده است و اگر به‌عنوان‌مثال دو منطقه «سجاد» و انتهای «طبرسی» را باهم مقایسه کنیم هیچ تفاوتی در کابل‌های خود نگهدار نمی‌بینیم و مشهد اولین شهر درکل کشور است که این طرح را به‌طور کامل اجرا کرده است.

خوشبختانه در حال حاضر هیچ سیم مسی نداریم و مشهد از بحث سرقت عبور کرده است و هیچ مشکلی از بابت این موضوع نداریم.

* امسال در حوزه مصرف برق با چه کمبودها و محدودیت‌هایی روبرو هستیم؟
در زمان گرم شدن هوا که سیستم‌های سرمایشی شروع به فعالیت می‌کنند ما با مشکل تأمین برق مردم مواجه می‌شویم چون این سیستم‌های سرمایشی  بیشترین میزان حجم مصرف برق را به خود اختصاص می دهند.

خوشبختانه در شهر مشهد طی چهار پنج سال گذشته حدود هفت هزار کیلومتر شبکه برق فشارقوی از سطح شهر شامل سیم‌های مسی جمع آوری شده و هم‌اکنون با کابل خود نگهدار جایگزین شده است

ازآنجاکه مشهد به‌طورمعمول آب‌وهوای خشکی دارد متأسفانه در فصل گرما، با ساخت‌وسازهای جدید و نصب کولرهای گازی در منازل وادارات، مصرف برق به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش‌ می یابد.

* آیا برای تأمین برق با کمبودی روبرو هستیم؟
ما برای تأمین برق مردم با هیچ مشکلی مواجه نیستیم ازآنجاکه ما به شبکه سراسر برق کشور متصل هستیم برای تأمین برق پایدار ملزم به رعایت و کمک به‌کل شبکه برق کشور هستیم و این‌طور نیست که هر نیروگاه تنها برق یک منطقه را تأمین کند.

در این خصوص باید گفت نیروگاه‌ها برق تولیدی را وارد مدار شبکه سراسری می‌کنند و ما برق خود را از برق سراسری می‌گیریم و لذا مرکز کنترل کشور به ما میزان مصرف در طول هفته را  اعلام می‌کند و ما با مشارکت مردم و اطلاع‌رسانی تلاش می‌کنیم تا از میزان تعیین‌شده عبور نکنیم.

* بیشترین زمان اوج مصرف در کدام ماه است؟
بیشترین میزان بار مصرفی ما در نیمه مردادماه سال گذشته به میزان  ۱۶۵۰ مگاوات بود و امسال نیز در تاریخ هشت مردادماه بیشترین میزان مصرف به ۱۵۲۰ مگاوات رسید.

البته این نکته را باید در نظر داشت که امسال مراکز تفریحی و اقامتی ازجمله هتل‌ها تعطیل بودند و زائران کمتری نسبت به سال‌های گذشته به مشهد مشرف شدند و رقم ۱۵۲۰ مگاوات با توجه به این شرایط رقم قابل‌توجهی است و طبق آمارهای به‌دست‌آمده در سال جاری ما با افزایش شش الی هفت درصدی در مصرف خانگی مواجه بودیم.

گفتنی است ما در مشهد یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک داریم که از این تعداد ۸۰ درصد مشترکان ما خانگی هستند.

* با این حساب پس باید بیشترین بار مصرف در حوزه خانگی باشد؟
بله بیشترین بار مصرفی ما در بخش خانگی اتفاق می افتد و لذا توجه ما در مدیریت برق در همین حوزه معطوف شده است.

البته خوشبختانه با مشارکت مردم امسال مشکل تأمین برق نداشتیم، اگرچه جداول قطع اضطراری تهیه‌شد اما به مردم اعلام نشد و ضرورتی برای قطعی بعضی از نقاط شهر نداشتیم.

* در بسیاری از ادارات در هر اتاق یک کولرگازی قرار داده‌شده چگونه می‌توان این مشکل را مدیریت کرد؟
در خصوص ادارات که دارای کولرهای گازی هستند طبق هماهنگی به‌عمل‌آمده در مردادماه سال جاری، ساعات کاری ادارات تغییر پیدا کرد و به ساعت ۶:۳۰ تغییر یافت که این تغییر بسیار کمک‌کننده بود و توانستیم ۲۰ مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم.

خوشبختانه با مشارکت مردم امسال در مشهد مشکل تأمین برق نداشتیم اگرچه جداول قطع اضطراری تهیه‌شده بود اما به مردم اعلام نشد

نکته مهم اینکه ما در تمامی ادارات کنتورهای هوشمند AMI نصب‌کرده‌ایم که به‌صورت آنلاین میزان برق رصد می‌شود و در صورت بالا رفتن میزان مصرف، به مسئول برق اداره از طریق پیامک اخطار ارسال می‌شود.

در صورت عدم مدیریت و کاهش میزان مصرف با هماهنگی استانداری و پس از ارسال اخطار کتبی، برق اداره قطع می‌شود ولی خوشبختانه در هیچ‌یک از سازمان‌های دولتی قطعی نداشتیم و تنها به چند بانک، اخطار کتبی ارسال شد.

* آیا نیازی به جمع‌آوری این کولرها هست؟
همان‌طور که اظهار شد ما در مشهد مشکلی درتامین برق مردم نداریم و می‌بایست میزانی که از سوی مرکز کنترل به ما اعلام می‌شود را استفاده کنیم در همین راستا نیازی به جمع‌آوری کولرها نیست زیرا تلاش کردیم از طریق مکاتبه، میزان مصرف را در بخش خانگی وادارات در ساعات اوج مصرف کم کنیم و در صورت عدم رعایت سازمان‌های دولتی، برق آن‌ها را  با هماهنگی استانداری قطع می‌کنیم.

*آیا توصیه‌ای برای مصرف کنندگان در این رابطه دارید؟
توصیه ما به مردم این است که در صورت استفاده از کولرگازی درجه آن را بر روی ۲۵ و در صورت استفاده از کولرآبی بر روی دور کند تنظیم کنند. هم‌چنین در ساعات اوج مصرف برق یعنی از ساعت ۱۲ الی ۵ عصر از وسایل برقی پرمصرف مانند جاروبرقی و لباسشویی استفاده نکنند.

همچنین مشترکان می‌توانند در طول روز از نور طبیعی استفاده کنند و تنها بارعایت همین نکات کوچک هر مشترک می‌تواند تا ۱۰ درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کند تا هیچ‌وقت با مشکل افزایش میزان مصرف مواجه نشویم.

کد خبر: ۳۹٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha