۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
استراتژی غلط مخالفان بورس و اوج گیری دوباره بازار ارز و خودرو/ ۲۵ اقتصاددان کجا هستند؟
تحلیل روزانه بورس؛

استراتژی غلط مخالفان بورس و اوج گیری دوباره بازار ارز و خودرو/ ۲۵ اقتصاددان کجا هستند؟

برخی از کارشناسان عنوان کردند که بازار مثبت در ابتدای روز سبب تحریک سهامداران خرد شده و آن‌ها بلافاصله اقدام به فروش سهام خود می‌کنند و همین عامل از روند صعود بازار جلوگیری می‌کند.

وحید بلالی- پژمان مرادی؛ بازار: در ابتدای معاملات امروز شاخص رشد خوبی داشت به گونه‌ای که تا ۲۰ دقیقه اول معاملات رشد ۲۵ هزار واحدی را شاهد بودیم رشد شاخص تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه تا مرز ۲۸ هزار واحد هم رسید اما بعد از آن روند به صورت ریزشی بود و تقریبا حقوقی‌ها در برخی از گروه‌ها حمایت خود را کاهش دادند و در انتهای معاملات رشد بورس به مقدار ۵۸۴۷ واحد رسید، تا تعداد کمی از نمادها محدوده مثبت را تجربه کنند.

در معاملات امروز گروه فلزات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، استخراج کانی‌های فلزی، محصولات کاغذی بیشترین تاثیر را در روند مثبت بازار داشتند و تقریبا مابقی گروه‌ها روند منفی داشتند که گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین تاثیر را بر روند ریزش بازار داشتند. در پیش گشایش بازار از ۶۴۱ نماد حدود ۱۰۰ نماد با صف خرید و حدود ۲۲۲ نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند

شاهد آن هستیم که حمایت صورت گرفته به نوعی بازی با شاخص کل است و با خرید در چند نماد بزرگ، تلاش می شود که شاخص کل سبز شود. به نظر می‌رسد بازار در حال تعادل خودساخته است، تعادلی که با خرید و فروش توسط حقوقی‌ها در حال پیش رفتن می‌باشد.

نظرات متعددی در مورد صعود و ریزش شاخص در این روزها وجود دارد اما آنچه که روی تابلوی بورس مشاهده می‌شود این است که شاخص به صورت دستی و با بازی حقوقی‌ها در حال بالا و پایین شدن است که در نتیجه، سهامداران خرد هم اقدام به فروش سهام خود جهت نقد شدن ان می‌کنند.در کنار این موضوعات با رشد قیمت طلا و خودرو به عنوان دو بازار موازی سرمایه، سهامداران به دنبال خروج از بازار و هدایت سرمایه به بازارهای دیگری هستند. این تحلیل را برخی از کارشناسان داشتند که با مثبت شدن بازار سهامداران خرد شروع به فروش سهام خود می‌کنند و از ترس ضرر بیشتر بازار را ترک می‌کنند.

تقریبا روز گذشته ۱۵ شهریور ماه هم بازار شرایط شبیه امروز داشت و در نهایت بر روی ۱۰ هزار واحد صعود معاملات بسته شد. این احتمال وجود دارد که بازار هر روز صبح با حمایت حقوقی‌ها چند هزار واحد صعود کند و با نزدیک شدن به پایان معاملات با افزایش فروش چه از سوی حقوقی‌ها و چه حقیقی‌ها از میزان رشد شاخص کاسته شود.

اما در کنار موضوع فروش حقوقی‌ها، نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که در دوران اصلاح تعداد زیادی از افراد که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری کرده بودند شروع به ابطال سهم صندوق خود جهت نقدشوندگی کردند در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان بخش بزرگ حقوقی بازار مجبور به فروش سهام این افراد هستند بنابراین اگر هم بخواهند از بازار حمایتی انجام دهند با چنین مشکلاتی هم روبه رو هستند.برخی از کارشناسان عنوان کردند که مثبت بازار در ابتدای روز سبب تحریک سهامداران خرد شده و آن‌ها بلافاصله اقدام به فروش سهام خود می‌کنند و همین عامل از روند صعود بازار جلوگیری می‌کند.

۲۵ اقتصاددانی که می گفتند بورس عامل تورم است کجا رفتند؟
یکی از جنجالی ترین مباحث اقتصاد کلان، تاثیر منفی بورس بر تورم بوده و برخی از اقتصاددانان اعتقاد دارند بورس در مدتی عامل خلق پول بود، این عده از اقتصاددانان تقریبا ۲ ماه پیش در نامه ای به رئیس جمهور خواستار کنترل وضعیت صعود شارپی بازار شده و معتقد بودند باید فیتیله بورس پایین کشیده شده تا با خلق پول جدید مواجه نشویم، دکتر عبده تبریزی رئیس اسبق سازمان بورس و از تاثیرگذارترین اقتصاددانان نزدیک رئیس جمهور نیز در مصاحبه دو ماه پیش بر لزوم کنترل جو صعودی بازار سرمایه تاکید داشت، اما در واقعیت چه اتفاقی افتاد؟

دولت توانست با دستکاری در بازار بورس و با دعواهای سوری بین دو وزیر بازار بورس را وارد فاز اصلاحی کرده که در نتیجه عده زیادی از مردم به ویژه تازه واردان بورسی اعتماد خود را به بورس از دست داده و جو فروش هیجانی تقریبا یک ماه است بازار را گرفته و رها نمی کند، اما آیا کنترل بورس باعث کنترل بازارهای موازی شد، جواب خیر است.

برای کنترل بازار موازی بورس باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود، مالیات بر سفته بازی فعال شود و از آن مهمتر بتوان افراد یا مجموعه های حقوقی سفته باز را شناسایی کرد، متاسفانه هیچ کدام از عوامل کنترل بازارهای موازی بورس انجام نشد، نه مالیات بر خانه های خالی اجرایی شد و نه مالیات بر خرید و فروش سکه و خودرو و ارز. در نتیجه امروز دلار به شدت شکل صعودی گرفته، خودرو چند ده میلیون افزایش یافته و بوی افزایش نرخ مسکن می آید.

شاید بهترین پاسخ را حسین زمانی کارشناس بورس در برنامه تلویزیونی به این رویه داد و افزود:« ۲۵ اقتصاددانی که مخالف رشد بورس بودند، الان کجا هستند؟، آقایان بورس نزدیک به یک ماه است ریزشی شده اما آیا بازارهای موازی بورس هم ریزشی شد، جواب خیر است.»

کد خبر: ۳۹٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی NL ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      2 1
      رشد بورس می توانست با تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی جرقه جهش تولید را بزند. اقتصاد دانانی که جنین نامه ای نوشتند خیلی از واققعیتها را نمیدانند و اقتصاد را بصورت تئوری یادگرفته اند نه متناسب با واقعیات جامعه.
    • مرتضی NL ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 0
      رشد بورس می توانست با تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی جرقه جهش تولید را بزند. اقتصاد دانانی که جنین نامه ای نوشتند خیلی از واققعیتها را نمیدانند و اقتصاد را بصورت تئوری یادگرفته اند نه متناسب با واقعیات جامعه.
    • علی IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      1 1
      اخه اون ۲۵ ... که واقعا اقتصاد نادن بیش نبودند چرا الان لالمونی گرفتن بیان با نوشتن نامه دوم حداقل بگن ...
    • SG ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      1 1
      اون ۲۵ کارشناس میخواستن دلار رو مدیریت شده ببرن بالا وتقاضا در دلار ایجاد کنن با استعلام ثروت این ۲۵ نفر ونزدیکان میشه فهمید چه نفع شخصی در اون نامه نهفته بود که پول را از بورس فراری بدن مردم ومسئولین بایستی اینارو مواخذه کنن که دلار را بردن بالا وتورم ایجاد کردن وقیمت ماشین خارجی رو که گمرگ میخواستن آزادکنن ببرن بالا اینا الت دست یک سری سرمایه دار بودن وخودشان هم خیلی به جیب زدن