۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
اجرای پروژه های نیمه تمام در استان زنجان/ ایجاد ۶ هزار فرصت شغلی
در گفتگوی تفصیلی با بازار اعلام شد؛

اجرای پروژه های نیمه تمام در استان زنجان/ ایجاد ۶ هزار فرصت شغلی

زنجان- برنامه‌ریزی برای توسعه کشور مهم‌ترین رسالت سازمان برنامه و بودجه است و در این بین تدوین برنامه ششم توسعه برای این نهاد مهم است و این سازمان باید تمرکز ویژه ای بر برنامه ششم توسعه داشته باشد که طبق گفته مدیران این سازمان در استان زنجان نگاه ویژه ای برای اتمام پروژه های نیمه تمام در این استان وجود دارد.

زهرا مقدمی؛ بازار: وظایف و برنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، رصد توسعه استان است و این سازمان ماموریت‌های متنوع و زیادی دارد که در این بین نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی استان در سازمان شکل می‌گیرد.

اقداماتی که طی سال گذشته و امسال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان صورت گرفته است، عبارتند از سند آمایش سرزمین استان،آمایش سرزمین  استان تدوین و نهایی شده ولی به علت بیماری کرونا، هنور به سازمان برنامه و بودجه ارسال نشده تا تصویب شود.

سند دوم که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تدوین شده، منظومه توسعه روستایی است که بحث اشتغال روستایی را پیگیری می‌کند.

منظومه توسعه روستایی برای ۷۱۲ روستای زنجان تهیه می شود و این منظومه در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها تهیه شده است، منظومه توسعه روستایی از تجمع چند مجموعه روستا شکل می‌گیرد و با تهیه این منظومه از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می شود.این سند ماده قانونی برنامه ششم ماده ۲۷ است و برای ایجاد اشتغال در روستاها برنامه ریزی لازم انجام شده است. 

نقشه راه توسعه استان با رویکرد جهش تولید و رفع موانع و مشکلات بعد از جهش تولید در استان گزارش و تهیه شده و به استاندار و تهران ارسال شده است که برای بررسی وضعیت موجود شاخص‌های اقتصادی استان زنجان، گفت‌وگویی با رامین میرزایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان انجام داده‌ایم.

*سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان چه فعالیت‌هایی را در سال‌های اخیر انجام داده است؟
شناسایی پروژه‌های عمرانی ملی و استانی، از فعالیت‌های این سازمان است. پروژه‌های بخش خصوصی شناسایی شده و مدیران عامل بانک‌های کشور را به زودی به استان زنجان دعوت کرده و سقف اعتبارات استان چند برابر افزایش خواهد یافت.

حدود ۳۰ طرح آمارگیری در سال و ۴۵ هزار مصاحبه انجام می‌دهیم و به علت کرونا مصاحبه‌ها غیرحضوری بوده و با سامانه ۲۱۲۱ تماس گرفته می‌شود تا همکاری‌های لازم به عمل آید. از طرفی، سالنامه‌های آماری و نقشه‌های استان هر سال به روز می‌شود.

*در حوزه برنامه‌ریزی چه شاخص‌هایی را مد نظر قرار می‌دهید؟
مساحت این استان ۲۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است و ۱.۳۴ درصد مساحت کشور را دارد، همچنین هشت شهرستان، ۱۹ بخش، ۲۱ شهر و ۹۵۵ روستای دارای سکنه و ۲۵۹ روستای خالی سکنه در استان وجود دارد. این استان ۳۲۲ هزار خانوار دارد و امسال جمعیت استان زنجان به یک میلیون و ۱۰۷ هزار نفر خواهد رسید که ۷۰ درصد جمعیت شهری و ۳۰ درصد جمعیت استان روستایی بوده است.

استان زنجان در شاخص‌های اقتصادی، ارزش ریالی ارزش‌افزوده کالا و خدمات تولید شده در سال ۹۵ رتبه ۲۳ را در اختیار داشت و این آمار حجم اقتصادی را نشان می دهد و در بخش کشاورزی نیز رتبه ۲۱ را دارد

استان زنجان در شاخص‌های اقتصادی، ارزش ریالی ارزش‌افزوده کالا و خدمات تولید شده در سال ۹۵ رتبه ۲۳ را در اختیار داشت و این آمار حجم اقتصادی را نشان می دهد و در بخش کشاورزی نیز رتبه ۲۱ را دارد. همچنین استان زنجان در بخش صنعتی رتبه ۲۰ و بخش خدمات رتبه ۲۵ را دارد، درآمد ناخالص داخلی استان با احتساب درآمد نفتی رتبه ۱۶ و بدون نفت رتبه ۱۲ را داریم. 

وضعیت اقتصادی استان زنجان از میانگین کشوری بالاتر بوده و به لحاظ درصد شاغلان کشاورزی، زنجان در رتبه سوم کشوری است و این در حالی است که فقط دو درصد اراضی کشور در این استان واقع شده است.

*وضعیت اشتغال و مشارکت اقتصادی مردم استان زنجان چگونه است؟
آمار حاکی از آن است که رتبه صنعتی استان ۱۴ بوده و در صنعت سرب و روی، برق، آی.تی و موادشوینده و ضدعفونی کننده نیز این استان دارای نیروی ماهر و متخصص است. همچنین بر اساس آخرین آمار، طرح نیروی کار آخرین سال ۹۸ نرخ مشارکت اقتصادی ۱۰ سال و بیشتر رتبه اول کشور است. علاوه بر این، نرخ تورم استان زنجان ۲۳.۳ بوده و این در حالی است که این نرخ در کشور ۲۵.۱ است.

نرخ بیکاری استان  در رنج سنی ۱۰ سال بالا در سطح کشور رتبه سوم کشوری است و کمترین میزان نرخ بیکاری را داریم و ۱۵ تا ۲۴ سال هم رتبه اول کشور را داریم و کمترین بیکاری در کشور را داریم.

در ماه ششم سال جهش تولید قرار داریم و اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده است که در همین راستا به دستور استاندار زنجان، دبیرخانه کارگروه ذیل اقتصاد مقاومتی در استان تشکیل شده و ۶۵ پروژه به مرکز ارسال شد که تنها ۲۷ پروژه جهش برای استان مورد موافقت قرار گرفت.

۱۲ پروژه صنعتی، چهار پروژه بخش کشاورزی، یک پروژه دانش‌بنیان، هفت پروژه گردشگری و دو پروژه نیز در بخش زیربنایی و زیرساخت‌ها داریم و یک پروژه محرومیت زدایی است. با بهره‌برداری طرح‌های بخش صنعت در استان، ۶۷۹۲ فرصت شغلی با سرمایه‌گذاری ۹۳۸ میلیارد تومان ایجاد می‌شودو از محل اعتبارات ملی، استانی و تملک دارایی و سرنمایه ای خواهد بود. 

*دستاوردهای سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه  به زنجان چه بود؟
در سفر نوبخت به استان زنجان، پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و این پروژه چهار قطعه است که سه قطعه در زنجان و یک قطعه در استان قزوین واقع شده است.

پروژه توسعه خیرساز بیمارستان ولیعصر زنجان که اعتبار آن ۲۳ میلیارد تومان ابلاغ شد و پروژه ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی به متراژ ۶۰ متر و اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که متولی اجرای این پروژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان است.

*وضعیت اعتبارات هزینه و جاری استان زنجان چگونه است؟
اعتبارات هزینه یا جاری استان در سال گذشته حدود ۲۴۶ میلیارد تومان بود که استان در این زمینه رتبه ۲۸ را در اختیار داشت و این در حالی است که امسال با ۲۷۷ میلیارد تومان، رتبه ۲۶ کشور از آن استان زنجان شده است.

 اعتبارات تملک سرمایه‌ای و عمرانی، میزان این اعتبارات ۴۶۳ میلیارد تومان است و درآمد استانی در سال گذشته به میزان هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان، رتبه ۱۷ را به دست آوردیم

 اعتبارات تملک سرمایه‌ای و عمرانی، میزان این اعتبارات ۴۶۳ میلیارد تومان است و درآمد استانی در سال گذشته به میزان هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان، رتبه ۱۷ را به دست آوردیم و همچنین در خصوص تملک دارایی و سرمایه ای با ۲۱۵۶ میلیارد تومان، رتبه ۱۵ را در اختیار داریم.

* سیاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در خصوص پروژه‌های نیمه تمام چیست؟
از سال ۹۶ تا به امروز پروژه جدید تعریف نشده است؛ چرا که در سال ۹۶ تعداد پروژه‌های نیمهتمام در استان حدود هزار و ۲۶۴ مورد بود که این مهم در سال ۹۷ به هزار و  ۳۶ مورد رسیده، در سال گذشته ۹۷۳ مورد شده و امسال به ۵۰۰ پروژه نیمه تمام رسیده است.

علاوه بر این، جلوی احداث پروژه‌های جدید را گرفتیم و آمار حاکی از آن است که در سال ۹۶ حدود ۴۵۶ پروژه احداثی  داشتیم که این میزان در سال ۹۷ به ۳۵۵ مورد، سال گذشته به ۳۲۵ و امسال به ۲۵۰ مورد رسیده است. امسال همه پروژه‌ها در اولویت اجرا بوده و با اجرای این طرح‌ها تحول عظیمی در استان رخ می‌دهد.

* سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص استارت‌آپ‌ها وارد کار شده است؟
ضرورت حمایت از استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی در استان زنجان مورد توجه بوده و توسعه کارآفرینی برای ایجاد اشتغال جوانان بسیار مهم است. همچنین ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و استارتاپ‌ها برای رسیدن به اشتغال پایدار بسیار مهم است و معتقدیم استارتاپ‌ها، شرکت‌های جوان و نوپا بوده که با ایده‌ای نو آغاز به کار کرده و در مسیر توسعه و در آمدزایی راه‌حل‌های جدیدی مطرح می‌کنند.

علاوه بر این، استارتاپ‌ها در بخش‌های مختلف در بازار مشغول به کار هستند که استفاده از این ظرفیت در استان می‌تواند باعث کاهش نرخ بیکاری شود.

در حال حاضر استان زنجان ۳۱ هزار و ۵۴۷ نفر بیکار دارد، این در حالی است که امسال نرخ بیکاری در استان کاهش یافته و دو سوم جمعیت زنجان شرایط سنی لازم برای اشتغال را دارند، به همین خاطر باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد اشتغال جوانان با رویکرد کارآفرینی مد نظر قرار گیرد.

*جایگاه  استان زنجان در دولت الکترونیک چگونه است؟
دولت الکترونیک در سال ۹۲ به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و تمام دستگاه‌ها موظف به اجرا شدن این مهم شدند و در استان بیش ۹۰۰ خدمت از دستگاه‌های اجرایی احصا شده که از این تعداد ۲۴۵ خدمت حضوری، ۲۹۰خدمت الکترونیکی، ۳۸۲ خدمت ترکیبی، ۷۳ خدمت حضوری مستقیم است.

 اجرای دولت الکترونیک برای تسهیل خدمت رسانی به مردم، افزایش بهره وری، دسترسی آسان مردم در نقاط مختلف به خدمات دولتی و جلوگیری از هدر رفت زمان ارباب رجوع در دستور کار دولت است و در این راستا درصدد این هستیم تا ارائه خدمات به صورت الکترونیکی تقویت شود.

کد خبر: ۳۹٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha