۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
نبود کاتالیست منجر به افزایش خودروهای کف می‌شود
چالش عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه ‌سازان

نبود کاتالیست منجر به افزایش خودروهای کف می‌شود

مولوی زاده، عضو هیات مدیره شرکت ایران دلکو گفت: اگر خودروسازان مطالبات قطعه ‌سازان را به موقع پرداخت نکنند، کد تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و تولید نخواهیم داشت.

بازار؛ گروه خودرو: نوید مولوی ‌زاده، عضو هیات مدیره شرکت ایران دلکو با اشاره به افزایش چشمگیر نرخ جهانی فلزات گرانبها به عنوان مواد اولیه ضروری کاتالیست، اظهار داشت: کاتالیست به عنوان یکی از قطعات مهم خودرو شناخته می‌شود که نبود آن به چالش تولید ادامه دار خودروهای ناقص دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه کاتالیست ۵ درصد قیمت یک خودرو را تشکیل می‌دهد و همواره قیمت آن با نوسان همراه است، اضافه کرد: کاتالیست به کار رفته در خودرو پراید در بازار ۳ و نیم میلیون تومان است.  

این قطعه ساز با اشاره به اینکه در نبود کاتالیست به شمار خودروهای کف کارخانه خودروسازان افزوده می‌شود تاکید کرد: عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌ سازان از سوی خودروسازان روند تولید را مختل کرده است.

وی با اشاره به اینکه خودروساز نباید به دنبال حل مشکلات گمرکی، حواله‌ها و تخصیص ارز قطعه ‌سازان باشد، ادامه داد: چالش‌های وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک چندان ربطی به خودروساز ندارد و بیشتر دخالت در فرآیند تامین مواد اولیه قطعه سازان است.

مولوی زاده افزود: چندی پیش ثبت سفارش مواد اولیه داشتم که تاریخ اعتبار آن تا ۱۴ شهریور ماه جاری بود اما این ثبت سفارش به دلیل عدم تامین نقدینگی ازسوی خودروسازان لغو شد. این نیز درحالی است زمان فراوانی را صرف دریافت تایید کرده بودم، اگر امروز خودروسازان از نظر مالی وجهی را پرداخت کنند، مشکلی برای کد تخصیص ارز برای واردات نداریم.

وی با اشاره به عدم به روز رسانی قیمت قطعات از سوی خودروسازان به عنوان چالش دیگری که قطعه ‌سازان با آن مواجه هستند بیان کرد: قیمت‌ها باید بر اساس افزایش نرخ ارز و نوسان تورم افزایش یابد. خودروسازان باید به دنبال سازوکار مناسبی برای تسهیل پرداخت مطالبات باشند.

این قطعه‌ ساز اظهار داشت: به رغم وجود تمام مشکلات عملکرد شبکه تامین خودروسازان با قطعه سازان مطلوب بوده است، اما زمانی که قیمت‌ها دستوری هست خودروسازان و قطعه سازان با مشکل نقدینگی مواجه می‌شوند.

کد خبر: ۳۹٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha