۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
قیمت گذاری محصولات در مقابله با بخش کشاورزی
مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی مطرح کرد

قیمت گذاری محصولات در مقابله با بخش کشاورزی

حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: باوجود پیگیری های انجام شده باز هم در مقابله با بخش کشاورزی قیمت گذاری محصولات اساسی انجام خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «سید جعفر حسینی» ضمن استناد به قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی افزود: دولت هرساله باید قبل از شروع فصل کشت یعنی تا ۳۱ شهریور ماه هر سال قیمت محصولات اساسی را تعیین و به کشاورزان اطلاع رسانی کند.

وی با بیان اینکه قیمت محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت، دانه های روغنی، چغندر و چای باید از سوی دولت اعلام شود، اظهارداشت: محصولاتی مانند گندم، جو، چغندر و کلزا به طور الزامی و حتی تضمینی از سوی دولت خریداری می شود.

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: طبق قانون برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان قیمت باید متناسب با هزینه های واقعی تولید تعیین شود اما طی چند سال گذشته بیشتر مصلحت بودجه ای در نظر گرفته شده و شورای عالی اقتصاد نرخ خرید محصولات کشاورزی مدنظر را تعیین می کند.

وی همچنین گفت: دبیر شورای عالی اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده و در تعیین قیمت محصولات کشاورزی رویکرد مصلحت بودجه ای دارد.

حسینی افزود: امسال ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نهاده های دامی و سموم کشاورزی حذف شده و با ارز نیمایی مورد محاسبه قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: همین مسئله سبب شده هزینه نهاده ها و سموم سه تا پنج برابر و هزینه کودهای شیمیایی و فسفاته گاهی تا هفت برابر در سال جاری نسبت به گذشته افزایش یابد.

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: این مسئله به طور مستقیم بر قیمت محصولات کشاورزی اثرگذار است که باید ضمن درنظر گرفتن تورم سالیانه مورد توجه قرار گرفته شده و نرخ خرید محصولات به طور متناسب تعیین و به کشاورزان اعلام شود تا آنها نیز اقدام به کشت کنند.

وی در پایان یادآور شد: پیشنهاد می شود شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم گیری درباره قیمت گذاری محصولات کشاورزی مدنظر را انجام دهد.

کد خبر: ۳۹٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha