۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
نگرانی ها از کاهش صدور پروانه ساختمانی در تهران/دخالت نظام مهندسی در صنعت ساختمان ادعای انبوه سازان است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با بازار مطرح کرد

نگرانی ها از کاهش صدور پروانه ساختمانی در تهران/دخالت نظام مهندسی در صنعت ساختمان ادعای انبوه سازان است

سعیدیان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه انبوه سازان معتقد هستند این سازمان در تمام موارد ساخت و ساز دخالت می کند تنها یک ادعا است گفت: آمار افت صدور پروانه ساختمانی در تهران نگران کننده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روند نزولی صدور پروانه های ساختمانی سال به سال نگرانی ها را در بخش مسکن و بخش تقاضا بیش از پیش کرده است. کمبود تولید سالانه ۶۰۰ هزار مسکن در کشور از سال ۹۲ نشان می دهد که اوضاع بدتر از آن است که تصور کنیم.  

نیاز سالانه به ساخت واحدهای مسکونی جدید برای پاسخگویی به تقاضاهای مصرفی و جایگزینی واحدهای فرسوده به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد در سال می‌رسد.  در برنامه جامع مسکن نیز کف نیاز سالانه به تولید مسکن حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در سال برآورد شده است، درحالی‌که در سال‌های اخیر همواره آمارهای صدور پروانه‌های ساختمانی و واحدهای پیش‌بینی شده در آنها از کسری شدید تولید مسکن حکایت داشته است.

در سال ۹۸ حدود ۱۴۲ هزار پروانه ساختمانی شامل ۳۷۶ هزار و ۵۷۵ واحد مسکونی در کل مناطق شهری صادر شده که با حذف مسکن روستایی از نیاز مسکن، در بهترین حالت نیمی از نیاز را برآورده می‌کند

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهرداری‌های سراسر کشور حاکی است در سال ۹۸ حدود ۱۴۲ هزار پروانه ساختمانی شامل ۳۷۶ هزار و ۵۷۵ واحد مسکونی در کل مناطق شهری صادر شده که با حذف مسکن روستایی از نیاز مسکن، در بهترین حالت نیمی از نیاز را برآورده می‌کند.

آمارهای مربوط به سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد ۲۰ درصد جمعیت و ۲۰ درصد مسکن ساخته شده در کشور به تهران تعلق دارد و بر این اساس انتظار می‌رود ۲۰درصد نیاز سالانه تولید مسکن نیز در پایتخت انجام شود. با این حساب، تولید سالانه مسکن در شهر تهران باید به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران برسد درحالی‌که آمارهای مربوط به پروانه‌های ساختمانی در سال ۹۸، فقط از زمینه‌سازی برای تولید ۷۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی حکایت دارد.

تولید مسکن در تهران یک‌ سوم نیاز سالانه این کلانشهر به مسکن است و دو سوم این نیاز، به کسری انباشته مسکن در این شهر اضافه می‌شود

به‌ عبارت‌ دیگر تولید مسکن در تهران یک‌ سوم نیاز سالانه این کلانشهر به مسکن است و دو سوم این نیاز، به کسری انباشته مسکن در این شهر اضافه می‌شود.

صدور پروانه های ساختمانی در تهران به زیر ۹۷۰۰ فقره رسید
سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته میزان صدور پروانه های ساختمانی در تهران روند نزولی داشته است گفت: در چهار سال گذشته میزان صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران سالانه ۱۰ تا ۱۳ هزار فقره بوده است اما در سال گذشته این عدد به زیر ۱۰ هزار فقره رسید و آمار ۹۷۰۰ فقره را ثبت کرد که نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه افت صدور پروانه ساختمانی و کاهش ساخت و ساز دلایل متعددی می تواند داشته باشد افزود: اوضاع اقتصادی در کشور و رکود حاکم بر اقتصاد کشور باعث شده تا سرمایه ها به سمت بورس و خرید سکه و طلا کشیده شود. متاسفانه این وضعیت اقتصادی به بخش مسکن هم سرایت کرده و سازندگان مسکن نیز به خروج از این بخش ترغیب شده اند. وقتی سازندگان رغبتی به ساخت و ساز نداشته باشند بدون شک صدور پروانه ساختمانی نیز کاهش می یابد.

قطعا با کاهش صدور پروانه ساختمانی و افت ساخت و ساز ایجاد فرصت های شغلی برای سایر بخش های مرتبط را با مشکل مواجه می کند

سعیدیان خاطر نشان کرد: قطعا با کاهش صدور پروانه ساختمانی و افت ساخت و ساز ایجاد فرصت های شغلی برای سایر بخش های مرتبط را با مشکل مواجه می کند. بخش مسکن می تواند همزمان چند صد فرصت شغلی را احیاء کند. پس با افت ساخت و ساز اکثر مشاغل نیز با رکود مواجه می شوند.  

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: با افت تولید مسکن و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، قیمت مسکن نیز افزایش می یابد. وقتی تمام بازارهای موازی مثل بورس، طلا و ارز افزایش قیمت پیدا می کنند به یکباره قیمت مسکن نیز افزایش می یابد. پس نمی توان تنها دلیل رشد قیمت مسکن را به موضوع بخش مسکن مرتبط دانست بلکه باید این افزایش قیمت را در سایر بازارهای موازی نیز جستجو کرد.

وی تاکید کرد: پس وقتی اقتصاد کلان به ثبات برسد قیمت مسکن نیز در یک وضعیت آرام و با ثبات خود قرار می گیرد.  

اینکه انبوه سازان مسکن معتقد هستند سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام امور صنعت ساختمان دخالت می کند یک ادعا است و سازمان نظام مهندسی ساختمان به هیچ وجه آنرا قبول ندارد

سعیدیان در پاسخ به این پرسش که انبوه سازان معتقد هستند که سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام امور صنعت ساختمان دخالت می کند؟ گفت: اینکه انبوه سازان مسکن معتقد هستند سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام امور صنعت ساختمان دخالت می کند یک ادعا است و سازمان نظام مهندسی ساختمان به هیچ وجه آنرا قبول ندارد. وظیفه سازمان نظام مهندسی نظارت بر ساخت و ساز و اجرای مقررات ملی ساختمان است.  

سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه نظارتی خود با هر ساخت و سازی که بدون توجه به قانون باشد برخورد می کند. شاید برخی انبوه سازان به خاطر همین است که ادعا می کنند سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام امور دخالت می کند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به اینکه مقررات ملی ساختمان توسط حاکمیت به قانون تبدیل شده است افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه نظارتی خود با هر ساخت و سازی که بدون توجه به قانون باشد برخورد می کند. شاید برخی انبوه سازان به خاطر همین است که ادعا می کنند سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام امور دخالت می کند.  

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود در شهر تهران این روزها شاهد افزایش تخلفات ساختمانی به خصوص در گودبرداریها هستیم. آیا این اتفاق به خاطر کاهش نظارت ها نیست؟ گفت: مهندسان ناظر بر اساس وظایفی که دارند هر گونه تخلفی را بر اساس قانون گزارش می کنند. پس بعید است در شهری مثل تهران تخلف و اتفاقی مثل گودبرداری های حادثه ساز رخ ندهد.  

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان ضابط قضایی نیست که بخواهد و بتواند جلوی تخلفات را بگیرد. بنابراین تنها می تواند این تخلفات را گزارش کند.

کد خبر: ۳۹٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha